تاریخچه
آموزشتاریخچه

اولین سیستم‌ها برای ایجاد ارتباط بین انسان‌های نخستین، سیستم‌های زبان بصری و تصویری بودند. در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح سیستم‌های زبان بصیری از جمله خط میخی، هیروگلیف سیستم نوشتاری چینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که هریک از آن‌ها دارای پیچیدگی داخلی بودند به طوری که در هر یک از علائم تصویری، واژه‌ها به صورت یک معمای شکلی (ربوس) بودند یا به عبارت دیگر، واژه به صورت مصور برای نوشته‌ها ، امضا یا علامت مخصوص شخص، معما یا حتی برای هجای کلمات نمایش داده می‌شد.

 نمونه‌ای از معمای شکلی نمونه‌ای از معمای شکلی  تاریخچه گرافیک نمونه‌ای از خط میخی

اختراع بعدی، الفبا ( برگرفته از دو حرف اول الفبای یونانی، آلفا و بتا ) یک گام بزرگ برای برقراری ارتباط بین انسان بود. بعد از گذشت دوره‌های مختلف در جوامع بشری، چین مسیر حوادث انسانی را به شکل چشم‌گیری تغییر داد. در هزاره اول قبل از میلاد، یکی از اکتشافات بسیار مهم، چاپ بود که زبان، فرهنگ، مذهب و قانون را در سراسر جهان گسترش داد.

 تاریخچه گرافیک

با گسترش چاپ در اروپا، استفاده از تکنیک Xylography ( چاپ به وسیله کندن روی چوب) که در آسیا ابداع شده بود و تایپوگرافی که هر دو، یک فرم چاپ و قابلیت جابجایی و استفاده مجدد را داشتند تعریف خشک گفتگوی انسانی آن دوره را زیر پا گذاشته و افق‌‎های جدیدی برای طراحی گرافیکی گشوده شد. به عنوان مثال روشنایی پر زرق و برق ورق طلا و کاربرد آن در اواخر امپراتوری روم صنعت چاپ را جایگزین نسخه‌های خطی کرد.

لازم به ذکر است که دوره رنسانس تاثیر خوبی در تغییرات گرافیکی داشت. کلمه رنسانس در حال حاضر به طور کلی برای دوره انتقال قرون وسطی به جهان مدرن مورد استفاده قرار میگیرد. اما این کلمه‌ی به معنی احیا یا تولد دوباره است. در اصل این اصطلاح به معنای دوره‌ی تغییراتی بود که در قرن‌های چهاردهم و پانزدهم در ایتالیا آغاز شد. دوره‌ای که ادبیات کلاسیک را به رویکرد نوآورانه‌ای در طراحی کتاب تبدیل کرد؛ رویکردی در نوع طراحی، طرح‌بندی صفحه یا حتی طراحی کلی کتاب و چاپ. این دوره، دوره‌ی طلایی رشد و صنعت چاپ در اروپا بوده است.

 نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس

در پی اتفاقات پیرامون انقلاب صنعتی که رویکردی رادیکال در تغییرات اجتماعی و اقتصادی بود، هنر و گرافیک تولدی دوباره داشت. جنبش هنر و صنایع (Art and Crafts) جنبشی هنری بود که در اواخر قرن 19 میلادی به خاطر تحول و دگرگونی در هنر کاربردی به وجود آمد.این جنبش نه تنها کار دستی یا دست‌ساز را وسیله‌ای مناسب برای بیان به حساب می‌آورد، بلکه ارزش ماندگار را به آن نسبت می‌داد. از دیدگاه موریس (رهبر جنبش در انگلستان) سده‌های میانی، دوره‌ای همراه با شادی و سرور تعبیر می‌شود؛ جامعه ای به هم پیوسته و بدین ترتیب یک الگوی ضد صنعتی، بالطبع با تولیدات ضد صنعتی. با این وجود این جنبش پایه‌های اصولی طراحی مدرن را بنا می‌کند.

در این بین افزایش تجارت و ارتباطات بین کشورهای آسیایی و اروپایی در اواخر قرن نوزدهم باعث ایجاد یک برخورد فرهنگی شد. هنر آسیایی، هنرمندان و طراحان اروپایی و آمریکای شمالی را به رویکردی جدید از فضا، چیدمان و موضوعی که به طور کل برخلاف سنت‌های غربی بود، مواجه کرد. همان‌طور که قرن نوزدهم به پایان می‌رسد و قرن بیستم شروع می‌شود، در پی پیشرفت‌های تکنولوژی و صنعت، طراحان به جستجو پیرامون فرم‌های جدیدی در زمینه معماری، مد، گرافیک و طراحی محصولات مشغول شدند.

پوستر اروپایی نیمه اول قرن بیستم که به طرق مختلف ادامه‌ی پوسترهای قرن نوزدهم بودند، در دهه دوم قرن بیستم با حرکت نوین هنر مدرن و نیازهای ارتباطی جنگ جهانی به شدت تحت تاثیر کوبیسم و کانستراکتیویسم (constructivism) قرار گرفتند. طراحان به گونه ای طرح می‌زدند که پوسترهایشان به طور عمومی مفهوم را بیان کند.

 نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی

در این بین والتر گروپیس در سال 1919 با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، مدرسه باوهاوس (Bauhaus) را در وایمار بنیان نهاد. باوهاوس، یک مدرسه معاری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان می‌پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن را ایفا می‌کرد. در نهایت این آموزه‌ها شکل یک جنبش هنری را به خود گرفت که از جریانات مهم و تاثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود. مبلمان، معماری، طراحی محصول و گرافیک قرن بیست و یکم توسط کار دانش آموزان و دانشجویان باوهاوس شکل گرفت و زیبایی شناسی طراحی مدرن به وجود آمد. از سوی دیگر مدرنیته در آمریکا طغیان اعتراضی را به وجود آورد که باعث نابودی عمومی هنر مدرن در آمریکا شد. با این حال، رویکرد مدرن به آرامی در زمینه‌های مختلف به دست آمد: طراحی کتاب، طراحی مجله برای مد، مجلات کسب و کار، غذا برای مخاطبان ثروتمند و گرافیک‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های بزرگ، موج اول طراحی مدرن در آمریکا توسط مهاجران با استعداد اروپایی به وجود آمد. آمریکایی‌ها آزادانه از کار طراحان اروپایی الهام گرفتند و فرم‌ها و مفاهیم جدیدی را اضافه کردند.

در نتیجه انقلاب دیجیتال در اواخر قرن بیستم و دهه‌ی اول قرن بیست و یکم، بسیاری از زمینه‌های فعالیت انسانی تغییر کرد. طراحی گرافیک توسط سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و رشد انفجاری اینترنت پیشرفت‎‌های زیادی در زمینه‌ی طراحی و گرافیک به وجود آورد که امروزه این پیشرفت صنعتی و کامپیوتری کار ما را برای طراحی‌های گرافیکی آسان‌تر کرده اما اینها از اهمیت کارهای گذشتگان برای پیشرفت کارهای هنری و آنچه امروز به آن گرافیک می‌گوییم کم نمی‌کنند.

منبع:


tiki-toki.com

11 مهرتلگرامتوئیتر
گرافیک
آموزشگرافیک

گرافیک (برگرفته از واژه‌ی یونانی graphikos) تصاویر بصری یا طرح‌هایی هستند که بر روی برخی از سطوح مانند دیوار، بوم، صفحه نمایش، کاغذ یا سنگ و ... برای اطلاع‌رسانی، مصور کردن یا به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که «هنر گرافیک» از جمله هنرهای تجسمی است که گاهی با نقاشی اشتباه گرفته می‌شود؛ این در حالی است که گرافیک، ایده‌هایی است که از سوی طراح به مرحله اجرا می‌رسد؛ به عنوان مثال، می‌توان به نمایش تصویری داده‌های کامپیوتری، حروف چینی و هنرهای تجسمی و همچنین در نرم‌افزارهای آموزشی و تفریحی اشاره داشت.

گرافیک کامپیوتری

تصاویری که توسط کامپیوتر تولید میشوند، گرافیک کامپیوتری نامیده شده که عکس‌ها، نقاشی‌ها، نمودارها، تایپوگرافی، اعداد، نمادها، طرح‌های هندسی، نقشه‌ها و یا سایر تصاویر نمونه‌هایی از این نوع محسوب می‌شوند.

طراحی گرافیکی ممکن است صرفا شامل تایپوگرافی برای بروشور، فلایر، پوستر، وب سایت و یا کتاب بدون هیچ عنصر دیگری باشد.

گرافیک یکی از پنج عنصر کلیدی تکنولوژی چند رسانه‌ای و یکی از شیوه‌های اصلی تبلیغات فروش کالا یا خدمات است. گرافیک، متشکل از عناصر بصری است که اغلب برای اشاره به اطلاعات خاص به خوانندگان و بینندگان به کار رفته و همچنین از آنها برای تکمیل متن و کمک به درک مخاطب استفاده می‌شود.

گرافیک در تبلیغات

تبلیغات یکی از سودآورترین کاربردهای گرافیک است. هنرمندان اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی خاصی انجام می‌دهند تا شانس فروش آثار هنری خود را افزایش دهند. مهم‌تر از همه، گرافیک به چشم‌انداز کلی آثار هنری طراحی شده، کمک می‌کند که این به نوبه خود باعث جذب عموم مخاطبان به کار هنری یا خرید آن می‌شود.
بنابراین، در تبلیغات جهت متقاعد کردن خوانندگان یا بینندگان، باید از ابزارهای گرافیکی مناسب استفاده شود تا بتواند به طراح یا تبلیغ‌کننده سود لازم را برساند.

تاریخچه


تاریخچه گرافیک

تاریخچه این هنر به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها از طریق تصاویر با یکدیگر صحبت می‌کردند. در حقیقت از دوره غارنشینی تصاویری به جای مانده که نشان‌دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است.
اولین طرح‌های گرافیکی که انسان‌شناسان پیدا کرده‌اند، نقاشی‌های غار و نشانه‌گذاری بر روی تخته سنگ، استخوان و عاج‌هایی بود که از دوران پالئولیتیک (دوره پارینه سنگی بالایی یعنی در حدود 15.000 تا 40.000 سال پیش از میلاد مسیح) به جای مانده است. بسیاری از این نگاره‌ها اطلاعات مربوط به اخترشناسی، فصول و تاریخ را ثبت کرده‌اند.
برخی از اولین گرافیک‌ها و نقاشی‌های شناخته شده در دنیای مدرن که تقریبا از 6.000 سال پیش پیدا شدند، تکه‌‎های سنگی حک شده و مهر و موم‌های سیلندر-سرامیکی هستند که آغاز دوره‌های تاریخی و نگهداری پرونده‌های حسابداری و انبارداری را نشان می‌دهند. در مصر باستان از پاپیروس، سنگ آهک یا چوب برای طراحی در اهرام استفاده می‌کردند. در سال‌های 250 تا 600 قبل از میلاد، نیز یونانیان از گرافیک در مسائل هندسی مانند نظریه دایره یا قضیه فیثاغورث استفاده می‌کردند.

اصطلاح طراحی گرافیک توسط ویلیام ادیسون دوینگینز ( William Addison Dwiggins) در سال 1922 خلق گردید. البته طراحی‌های انسانی در غارها مانند غار لسکو در فرانسه (Lascaux) یا ستون تراجان در رم یا نسخه‌های خطی مصور (illuminated manuscript) نیز گرافیک به حساب می‌آیند.


منبع:

www.wikipedia.com

11 مهرتلگرامتوئیتر
مطالب بیشتر
arrow up