فتوشاپ    Adobe Photoshop
آموزشتلگرامتوئیتر

فتوشاپ    Adobe Photoshop

یک پردازشگر گرافیکی است که به دست شرکت ادوبی توسعه یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی تصاویر «عکس‌ها» به کار می‌رود. آخرین نسخه‌ی رسمی پایدار این نرم‌افزار نسخه‌ی هجدهم آن است که در ۲ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد و با اسم ادوب فتوشاپ سی‌سی ۲۰۱۷ شناخته می‌شود. اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از آن به طور فزآینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود. فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ PSD می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی (Adobe Imageready)، ادوب ایلاستریتور (Adobe Illustrator)، ادوب پریمیر (Adobe Premiere)، ادوب افترافکت (Adobe After Effects) و ادوب انکور دی‌وی‌دی (Adobe Encore DVD) صادر شوند و بالعکس، از آنها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌ها برای دی‌وی‌دی پشتیبانی می‌کرد (که بعداً در نرم‌افزار ادوبی انکور دی‌وی‌دی مورد استفاده قرار می‌گیرند).

در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که بر روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت GIF از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط آدوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس (Adobe Fireworks) به بسته‌های نرم‌افزاری ادوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد، که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی RGB، LAB، CMYK، سیاه و سفید و غیره.
فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل TIFF، GIF، JPEG، PNG و غیره است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد که مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ است

منبع:


en.wikipedia.org

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت اول
    آموزشچگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت اول

    در این آموزش ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه یک منظره‌ی کوهستانی با استفاده از ساده‌ترین ابزارهای ایلوستریتور ایجاد کنید. در این آموزش کدهایی مانند #4bafe3 برای نشان دادن رنگ قسمت مورد نظر به کار رفته که می‌توانید از آن در قسمت رنگ نرم‌افزار استفاده کنید.

    باز کردن یک فایل جدید

    در ابتدا لازم است یک فایل جدید(File>New / Ctrl+N) با مشخصات زیر ایجاد کنید:
    Number of Artboards: 1 Width: 1200 Height: 1200 Units: pixels و در قسمت Advanced:
    Color Mode: RGB Raster Effects: Screen (72 ppi) Preview Mode: Default آموزش ایلوستریتور

    آماده کردن لایه‌ها

    برای اینکه فضای کار مرتبی داشته باشید و راحت‌تر بتوانید در آن کار کنید، بهتر است که هر بخش را در یک لایه‌‌ی جدا قرار دهید. پنل لایه‌ها را باز کنید و پنج لایه در آن بسازید و به ترتیب زیر، از بالا به پایین نام گذاری کنید:
    Lake Main Hills Mountains Sky به غیر از لایه‌ی Lake، باقی لایه‌ها را قفل کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    ساختن دریاچه

    در ابتدا برای ساختن دریاچه، یک مستطیل با ابعاد 900 x 58 px به رنگ آبی کم رنگ (#4bafe3) با استفاده از ابزار مستطیل (M) در پایین صفحه بکشید. سپس یک مستطیل کوچک‌تر به ابعاد 580 x 40 px بکشید و آن را زیر مستطیل قبلی قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از ابزار Direct Selection Tool یا کلید A گوشه‌های مستطیل بزرگ را انتخاب کنید یا فقط در وسط مستطیل کلیک کنید. دایره‌های کوچکی که در گوشه‌ها مشخص می‌شوند، برای گرد کردن گوشه‌های مستطیل هستند، با کشیدن آن‌ها به سمت مرکز مستطیل می‌توانید گوشه‌ها را گرد کنید یا می‌تواید از Effect > Stylize > Round Corners استفاده کنید. همین کار را برای مستطیل کوچک هم انجام دهید.
    هر دو شکل را انتخاب کنید و به وسیله‌ی Unite از پنل Pathfinder آن‌ها را ادغام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    شکلی که درست کرده‌اید را انتخاب کنید و از آن یک کپی در زیر شکل اول درست کنید(Ctrl+C – Ctrl+B)، سپس شکل دوم را اندکی به سمت پایین بکشید و رنگ آن را مقداری تیره کنید(#406e85) .

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از ابزارDirect Selection Tool یا کلید A خط بالایی شکل را انتخاب کنید و یک کپی از آن در روی شکل درست کنید (Ctrl+C – Ctrl+F).
    برای درست کردن رنگ آن از این دستور استفاده کنید : Fill=None / Stroke=3px . خط درسته شده را انتخاب کنید و با استفاده از Effect > Distort & Transform > Zig Zag به آن حالت موج دار دهید. در پنجره‌ی باز شده این دستورات را اجرا کنید:
    Size: 3 px - Absolute Ridges per segment: 27 برای اعمال افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از ابزار Direct Selection Tool یا کلید A نقطه‌ی ابتدا و انتهای خط را انتخاب کنید و با استفاده از Ctrl+J آن‌ها را به هم وصل کنید و یک حجم به وجود بیاورید. حجم موجی شکل را انتخاب کنید و آن را در بالای شکل اول قرار دهید و برای درست کردن رنگ برای قسمت Fill از #4bafe3 استفاده کنید و قسمت Stroke را به حالت None در بیاورید. حالا شکل موج و قسمت آبی کم رنگ را انتخاب کرده و با استفاده از ابزار Unite در پنل Pathfinder آن‌ها را ادغام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا قسمت آبی کمرنگ را انتخاب کنید و با فشار دادن دکمه‌ی Enter منوی حرکات را باز کنید. در قسمت Vertical position عدد -10 px را قرار دهید و دکمه‌ی Copy را فشار دهید. رنگ آن را به #73d0ff تغییر دهید و آن را در زیر شکل اصلی قرار دهید (Shift-Ctrl-[ ) .
    یک بار دیگر دستورات بالا را اجرا کنید و رنگ آن را به #ace5f6 تغییر دهید.
    حالا همه‌ی شکل‌ها را انتخاب کنید و با استفاده از Crtl+G آن‌ها را در یک گروه قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    در مرحله‌ی بعدی با اضافه کردن جزئیات دریاچه‌ را کمی واقعی‌تر می‌کنیم.
    با استفاده از ابزار Ellipse (L) یک بیضی بکشید و رنگ آن را به #ace5f6 تغییر دهید. قسمت چپ و راست بیضی را از حالت منحنی درآورید و آن‌ها را به گوشه‌های تیز تبدیل کنید (Shift-C) و یک برگ درست کنید(1).
    یک خط از وسط شکل بکشید که دقیقا از وسط دو ضلع تیز رد شود. خط و شکل را انتخاب کنید و از منوی Pathfinder قسمت Divide را انتخاب کنید(2)، آنها را از حالت گروه خارج کنید (Ctrl-Shift-G) و قسمت بالایی را پاک کنید(3).
    با استفاده از پنجره‌ی Move از شکل درست شده دو بار کپی بگیرید و آن‌ها را در یک راستا قرار دهید، حالا شکل‌های درست شده را با استفاده از Ctrl-G در یک گروه قرار دهید(4). از این گروه به تعدادی که می‌خواهید کپی درست کنید و در جاهای مختلف دریاچه قرار دهید تا شکلی مانند بازتاب نور خورشید بر روی موج‌های آب درست کنید(5).

    آموزش ایلوستریتور

    ادامه دارد

    چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت دوم

    چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت سوم

    منبع:

    https://design.tutsplus.com

    10 اسفندتلگرامتوئیتر
  • Surface Studio
    آموزشSurface Studio

    هنگامی که شما اولین بار به Surface Studio نگاه می‌کنید، بدون شک چیزی غیر از زیبایی می‌بینید. نمایشگر بزرگ 28 اینچ با رزولوشن بالا و تراکم پیکسل بالا در قلب دستگاه قرار دارد که به نظر می‌رسد از بالای پایه‌ای که تمام سخت افزار را می‌پوشاند شناور است.

    Surface Studio در مقابل iMac

    معرفی سرفیس استودیو

    ما اولین سوال شما را می‌دانیم: آیا این جایگزین مناسب برای iMac است؟ پاسخ، در اولین برداشت: 100 درصد بله! اپل کار بزرگی در ترکیب زیبایی‌شناسی با قدرت انجام داده است، اما با Surface Studio مایکروسافت به لطف ویژگی منحصر به فرد استودیوی خود، چیزی در حد مطلوب، تولید کرده است.
    با یک لمس خیلی آرام شما می‌توانید Surface Studio را به زاویه‌ای که می‌خواهید طراحی کنید، تغییر دهید. لولای دستگاه در واقع شما را قادر می‌سازد تا صفحه نمایش را در هر زاویه ای که دوست دارید قرار دهید.

    تجربه‌ی طراحی

    معرفی سرفیس استودیو

    یکی دیگر از چیزهایی که iMac ندارد، یک صفحه نمایش حساس به لمس است (10نقطه چند لمسی). شما می‌توانید از Surface Pen جدید استفاده کنید تا به طور دقیق طراحی کنید (میزان حساسیت به فشار، 4.096 بوده و می‌تواند شیب را تشخیص دهد.
    استفاده از Surface Pen در چنین صفحه نمایش بزرگی، یک تجربه فوق العاده است. تقریبا هیچ تاخیری وجود ندارد و ما احساس کردیم که با یک تجربه طراحی بسیار ریسپانسیو روبرو هستیم.

    یک ترفند دیگر Surface Dial است. این ابزار، قهرمانی است که شما رو یا کنار صفحه خود قرار می‌دهید تا به شما امکان کنترل بیشتری بدهد. به عنوان مثال، هنگامی که نقاشی می‌کنید برای تغییر تُن یا ضخامت خط خود، آن را بچرخانید. استفاده از Dial بر روی صفحه نمایش یک تجربه بسیار جالب و شهودی است، گرچه هنوز کاملا مطمئن نیستیم که چطور روی صفحه نمایش قرار می‌‎گیرد.

    معرفی سرفیس استودیو

    با کلیک و یک چرخش، شما می‌توانید گزینه‌های مختلفی برای کنترل قلم و سایر موارد انتخاب کنید. البته تنها چند برنامه وجود دارد که در حال حاضر با Surface Dial کار می‌کنند (برنامه های Creative Cloud هیچ گونه قابلیتی ندارند، بنابراین شما فقط می‌توانید از آن برای بزرگنمایی استفاده کنید که البته تا زمانی که Creative Cloud برنامه‌های خود را به روز کند شما میتوانید با Sketchable کار کنید).

    صفحه نمایش

    معرفی سرفیس استودیو

    برگردیم به صفحه. در زندگی واقعی این یک چیز باورنکردنی است. کاملا خیره کننده و محسور کننده. علی‌رغم تراکم پیکسلی 192 و رزولوشن 3000x4500، صفحه نمایش سرفیس استودیو، بسیار درخشان بوده و رنگ سیاه نمایشگر به طور کامل سیاه است و کیفیت ساخت نیز به همان اندازه چشمگیر بوده به طوری که صفحه نمایش تنها 0.5 اینچ ضخامت دارد.

    مشخصات

    به هر حال، Surface Studio هیچ مشکلی ندارد. مدل پایه با 64 گیگابایت هارد SSD و 1 ترابایت حافظه داخلی، 8 گیگابایت رم، پردازنده Core i5 و گرافیک GeForce با 2 گیگابایت بوده و شما چهار ورودی USB3، یک کارت خوان SD، Mini DisplayPort، و جک هدفون 3.5 میلی متری در اختیار دارید. همه‌ی این پورت ها در پشت قرار دارند و یک پورت USB در جلو.

    منبع:


    http://www.creativebloq.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • Raster و Vector چه فرقی دارند؟
    آموزشRaster و Vector چه فرقی دارند؟

    این سوال توسط بسیاری از طراحان تازه کار و افراد علاقه‌مند پرسیده می‌شود. وقت آن است که تفاوت میان رستر و وکتور را روشن کنیم.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    دو نوع گرافیک کامپیوتری وجود دارد : گرافیک شطرنجی یا رستر(Raster) و گرافیک برداری (Vector) گرافیک رستر، تصاویری هستند که به وسیله‌ی تقسیم کردن تصویر به عناصر کوچکتر تصویر که پیکسل نامیده می‌شوند ساخته میشود. پیکسلها، محتوای اطلاعاتی مثل کنترل شفافیت و رنگ می‌باشند، که این اطلاعات می‌توانند در هر یک از پیکسل‌ها برای هر جزء برنامه نگهداری شوند.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    گرافیک برداری روشی در تولید و ذخیره‌ی فایل‌های تصویری کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی و چند ضلعی‌ها ذخیره می‌شود. واژه‌ی بردار در این کاربرد معنایی وسع‌تر از یک خط راست دارد.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    در ادامه شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام فرمت گرافیکی بهتر است؟!.
    در اینجا می‌توان گفت که هر کدام دارای نکات مثبت و منفی هستند که با توجه به نوع کار گرافیکی که قرار است انجام شود باید از آن‌ها استفاده کرد. گرافیک شطرنجی قادر به نمایش هزاران رنگ در یک تصویر واحد است. درواقع ویرایش رنگ در گرافیک شطرنجی فراتر از یک گرافیک برداری انجام می‌شود و اینکه تصاویر رستر اغلب فایل‌های سنگینی هستند، در حالی که فایلهای وکتور نسبتا سبک‌ترند. به یاد داشته باشید تصاویر وکتور بهتر است برای آرم‌ها و تصویرسازی استفاده شود و تصاویر رستر در عکاسی دیجیتال استاندارد به کار می‌رود و معمولا هنگامی که تصاویر به صورت دیجیتالی منتشر می‌شوند، برای تمام گرافیک‌ها اعم از برداری یا شطرنجی قابل استفاده می‌باشند.

    منبع:


    www.psprint.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر