تاریخچه
آموزشتلگرامتوئیتر

تاریخچه

اولین سیستم‌ها برای ایجاد ارتباط بین انسان‌های نخستین، سیستم‌های زبان بصری و تصویری بودند. در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح سیستم‌های زبان بصیری از جمله خط میخی، هیروگلیف سیستم نوشتاری چینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که هریک از آن‌ها دارای پیچیدگی داخلی بودند به طوری که در هر یک از علائم تصویری، واژه‌ها به صورت یک معمای شکلی (ربوس) بودند یا به عبارت دیگر، واژه به صورت مصور برای نوشته‌ها ، امضا یا علامت مخصوص شخص، معما یا حتی برای هجای کلمات نمایش داده می‌شد.

 نمونه‌ای از معمای شکلی نمونه‌ای از معمای شکلی  تاریخچه گرافیک نمونه‌ای از خط میخی

اختراع بعدی، الفبا ( برگرفته از دو حرف اول الفبای یونانی، آلفا و بتا ) یک گام بزرگ برای برقراری ارتباط بین انسان بود. بعد از گذشت دوره‌های مختلف در جوامع بشری، چین مسیر حوادث انسانی را به شکل چشم‌گیری تغییر داد. در هزاره اول قبل از میلاد، یکی از اکتشافات بسیار مهم، چاپ بود که زبان، فرهنگ، مذهب و قانون را در سراسر جهان گسترش داد.

 تاریخچه گرافیک

با گسترش چاپ در اروپا، استفاده از تکنیک Xylography ( چاپ به وسیله کندن روی چوب) که در آسیا ابداع شده بود و تایپوگرافی که هر دو، یک فرم چاپ و قابلیت جابجایی و استفاده مجدد را داشتند تعریف خشک گفتگوی انسانی آن دوره را زیر پا گذاشته و افق‌‎های جدیدی برای طراحی گرافیکی گشوده شد. به عنوان مثال روشنایی پر زرق و برق ورق طلا و کاربرد آن در اواخر امپراتوری روم صنعت چاپ را جایگزین نسخه‌های خطی کرد.

لازم به ذکر است که دوره رنسانس تاثیر خوبی در تغییرات گرافیکی داشت. کلمه رنسانس در حال حاضر به طور کلی برای دوره انتقال قرون وسطی به جهان مدرن مورد استفاده قرار میگیرد. اما این کلمه‌ی به معنی احیا یا تولد دوباره است. در اصل این اصطلاح به معنای دوره‌ی تغییراتی بود که در قرن‌های چهاردهم و پانزدهم در ایتالیا آغاز شد. دوره‌ای که ادبیات کلاسیک را به رویکرد نوآورانه‌ای در طراحی کتاب تبدیل کرد؛ رویکردی در نوع طراحی، طرح‌بندی صفحه یا حتی طراحی کلی کتاب و چاپ. این دوره، دوره‌ی طلایی رشد و صنعت چاپ در اروپا بوده است.

 نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس

در پی اتفاقات پیرامون انقلاب صنعتی که رویکردی رادیکال در تغییرات اجتماعی و اقتصادی بود، هنر و گرافیک تولدی دوباره داشت. جنبش هنر و صنایع (Art and Crafts) جنبشی هنری بود که در اواخر قرن 19 میلادی به خاطر تحول و دگرگونی در هنر کاربردی به وجود آمد.این جنبش نه تنها کار دستی یا دست‌ساز را وسیله‌ای مناسب برای بیان به حساب می‌آورد، بلکه ارزش ماندگار را به آن نسبت می‌داد. از دیدگاه موریس (رهبر جنبش در انگلستان) سده‌های میانی، دوره‌ای همراه با شادی و سرور تعبیر می‌شود؛ جامعه ای به هم پیوسته و بدین ترتیب یک الگوی ضد صنعتی، بالطبع با تولیدات ضد صنعتی. با این وجود این جنبش پایه‌های اصولی طراحی مدرن را بنا می‌کند.

در این بین افزایش تجارت و ارتباطات بین کشورهای آسیایی و اروپایی در اواخر قرن نوزدهم باعث ایجاد یک برخورد فرهنگی شد. هنر آسیایی، هنرمندان و طراحان اروپایی و آمریکای شمالی را به رویکردی جدید از فضا، چیدمان و موضوعی که به طور کل برخلاف سنت‌های غربی بود، مواجه کرد. همان‌طور که قرن نوزدهم به پایان می‌رسد و قرن بیستم شروع می‌شود، در پی پیشرفت‌های تکنولوژی و صنعت، طراحان به جستجو پیرامون فرم‌های جدیدی در زمینه معماری، مد، گرافیک و طراحی محصولات مشغول شدند.

پوستر اروپایی نیمه اول قرن بیستم که به طرق مختلف ادامه‌ی پوسترهای قرن نوزدهم بودند، در دهه دوم قرن بیستم با حرکت نوین هنر مدرن و نیازهای ارتباطی جنگ جهانی به شدت تحت تاثیر کوبیسم و کانستراکتیویسم (constructivism) قرار گرفتند. طراحان به گونه ای طرح می‌زدند که پوسترهایشان به طور عمومی مفهوم را بیان کند.

 نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی

در این بین والتر گروپیس در سال 1919 با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، مدرسه باوهاوس (Bauhaus) را در وایمار بنیان نهاد. باوهاوس، یک مدرسه معاری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان می‌پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن را ایفا می‌کرد. در نهایت این آموزه‌ها شکل یک جنبش هنری را به خود گرفت که از جریانات مهم و تاثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود. مبلمان، معماری، طراحی محصول و گرافیک قرن بیست و یکم توسط کار دانش آموزان و دانشجویان باوهاوس شکل گرفت و زیبایی شناسی طراحی مدرن به وجود آمد. از سوی دیگر مدرنیته در آمریکا طغیان اعتراضی را به وجود آورد که باعث نابودی عمومی هنر مدرن در آمریکا شد. با این حال، رویکرد مدرن به آرامی در زمینه‌های مختلف به دست آمد: طراحی کتاب، طراحی مجله برای مد، مجلات کسب و کار، غذا برای مخاطبان ثروتمند و گرافیک‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های بزرگ، موج اول طراحی مدرن در آمریکا توسط مهاجران با استعداد اروپایی به وجود آمد. آمریکایی‌ها آزادانه از کار طراحان اروپایی الهام گرفتند و فرم‌ها و مفاهیم جدیدی را اضافه کردند.

در نتیجه انقلاب دیجیتال در اواخر قرن بیستم و دهه‌ی اول قرن بیست و یکم، بسیاری از زمینه‌های فعالیت انسانی تغییر کرد. طراحی گرافیک توسط سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و رشد انفجاری اینترنت پیشرفت‎‌های زیادی در زمینه‌ی طراحی و گرافیک به وجود آورد که امروزه این پیشرفت صنعتی و کامپیوتری کار ما را برای طراحی‌های گرافیکی آسان‌تر کرده اما اینها از اهمیت کارهای گذشتگان برای پیشرفت کارهای هنری و آنچه امروز به آن گرافیک می‌گوییم کم نمی‌کنند.

منبع:


tiki-toki.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت دوم
    آموزشچگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت دوم

    همانطور که در مقاله‌ی قبلی مطالعه کردید، توضیحی درباره‌ی درست کردن بخش‌هایی از دریاچه برای یک منظره‌ی کوهستانی 2D ، با استفاده از ابزارهای ساده در ایلوستریتور صحبت کردیم، در ادامه به دیگر بخش‌هایی که برای درست کردن این منظره لازم است می‌پردازیم.

    با استفاده از ابزار ellipse (L) یک بیضی به ابعاد 8.5 x 21 px درست کنید و رنگ آن را به #fff75a تغییر دهید. قسمت بالایی بیضی را با استفاده از ابزار Direct selection Tool (A) انتخاب کنید و از حالت منحنی به شکل تیز درآورید.
    حالا با استفاده از Direct Selection Tool (A) قسمت چپ و راست شکل را انتخاب کنید و آنها را کمی به سمت پایین بکشید تا شکل به حالت اشک دربیاید. شکل را انتخاب کنید و با استفاده از Rotate Tool (R) و Alt-click بر روی قسمت پایینی شکل نقطه‌ی چرخش آن را مشخص کنید. در پنل Rotate زاویه‌ی 20 درجه را قرار دهید و روی دکمه‌ی Copy کلیک کنید. سپس Crtl-D را فشار دهید تا یک کپی با مشخصات قبلی درست شود، دو شکل جدید را انتخاب کنید و کمی آنها را به سمت پایین بکشید تا در جای درست قرار گیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    دو شکلی که کپی کردید را انتخاب نمایید و ابزار Reflect Tool (O) را فعال کنید(right click> Transform> Reflect). در پنجره‌ی Reflect تیک قسمت Axis را در حالت Vertical قرار دهید و روی دکمه‌ی Copy کلیک کنید. حالا همه‌ی قسمت‌های زرد را انتخلب کنید و با استفاده از Ctrl-G آن‌ها را در یک گروه قرار دهید.
    با استفاده از ابزار مستطیل (M) یک مستطیل به ابعاد 62 x 6.5 px درست کنید و رنگ آن را به #c1db35 تغییر دهید، سپس گوشه‌های آن را به حالت منحنی تغییر دهید.
    حالا شکل قبلی که مثل گل بود را انتخاب کنید و آن را در قسمت راست مستطیل سبز قرار دهید، لایه‌ی گل را در قسمت لایه‌ها در زیر شکل سبز قرار دهید تا قسمت پایینی گل پنهان شود.
    با استفاده از ellipse یک دایره به ابعاد 13 x 13 px با رنگ #fff75a درست کنید و آن را سمت چپ شکل سبز قرار دهید، این شکل را مانند شکل قبلی به زیر لایه‌ی شکل سبز ببرید تا قسمت پایینی پنهان شود.

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از روش‌های بالا یک ماهی به رنگ #ace5f6 درست کنید.
    توجه داشته باشید که شما می‌توانید از شکل‌هایی که درست کرده‌اید به تعداد دلخواه خود کپی بگیرید و در محل‌های مختلف دریاچه قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    درست کردن فضای سبز و جنگل

    در ابتدا با درست کردن چند گل مردابی شروع می‌کنیم، برای درست کردن این شکل ابتدا یک مستطیل عمودی در ابعاد 1.7 x 55 px به رنگ #66801b درست می‌کنیم.
    یک مستطیل دیگر در ابعاد 4.25 x 17 px به رنگ #696354 درست می‌کنیم، گوشه‌های تیز آن را کاملن گرد می‌کنیم و آن را در بالای مستطیل قبلی قرار می‌دهیم.
    با استفاده از Pen Tool (p) یک مثلث مانند مثلثی که در عکس می‌بینید درست کنید و رنگ آن را به #66801b تغییر دهید، با استفاده از Reflect Tool یک کپی از آن درست کنید، حالا شکل‌هایی که در این این مرحله درست کرده‌اید را انتخاب کنید و آن‌ها را در یک گروه قرار دهید(Ctrl-G).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا یک مستطیل به ابعاد 82 x 78 px به رنگ #c1db35 درست کنید، و گوشه‌های بالایی آن را کاملا گرد کنید، یک خط عمودی در وسط شکل از بالا تا پایین بکشید. شکل و خط را انتخاب کنید و با استفاده از Divide از پنل Pathfinder شکل را از وسط به دو قسمت تبدیل کنید، قسمت چپ شکل را انتخاب کنید و رنگ آن را به #79981f تغییر دهید. تعدادی دایره‌ی کوچک به رنگ #99ba38 در قسمت راست شکل درست کنید. شکل‌هایی که در این مرحله درست کرده‌اید را در یک گروه قرار دهید. حالا شما شکلی بوته مانند ساختید. از بوته یک کپی درست کنید و اندازه‌ی آن را کوچک‌تر از شکل قبلی کرده و آن‌ها را در یک گروه قرار دهید.
    به تعداد دلخواه از بوته‌ها کپی درست کنید و در نقاط مختلف قرار دهید و آن‌ها را در زیر لایه‌ی دریاچه قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن زمین، یک مستطیل با ابعاد 1075 x 57 px به رنگ #a2c430 درست کنید و گوشه‌های آن را کاملن گرد کنید. شکل درست شده را انتخاب کنید و با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-B یک کپی در پشت آن درست کنید، شکل درست شده را کمی به سمت پایین بکشید و رنگ آن را به #406e85 تغییر دهید. هر دو شکل را در یک گروه قرار دهید و آنها را در پشت لایه‌ی گل‌ها و بوته‌ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای اضافه کردن جزئیات بیشتر یک مربع به ابعاد 14 x 14 px به رنگ #79981f درست کنید. با استفاده از ابزار Add Anchor Point Tool (+) و کلیک کردن در وسط خط بالایی مربع یک Anchor Point درگیر درست کنید. حالا با استفاده از ابزار Delete Anchor Point Tool (-) و کلیک کردن بر روی Anchor Point های دو گوشه‌ی بالای مربع، یک مثلث درست کنید (1).
    مثلث را با استفاده از ابزار Selection Tool (V) انتخاب کنید و با فشار دادن کلید Enter پنجره‌ی Move را باز کنید. در پنجره‌ی باز شده قسمت Horizontal Position را 0 قرار دهید و در قسمت Vertical Position عدد 14px را وارد کنید و روی کلید Copy کلیک کنید. با استفاده از دستور Ctrl-D از این کار 17 کپی درست کنید و آن‌ها را در یک گروه قرار دهید(2).
    یک دایره در ابعاد 110 x 110 px با رنگ #7a7462 درست کنید. یک خط افقی در وسط دایره بکشید و با استفاده از Divide از پنل Pathfinder آن را از وسط ببرید و قسمت پایینی دایره را پاک کنید(3). از این شکل می‌توان به عنوان سنگ استفاده کرد. از نیم دایره‌ی درست شده یک کپی بگیرید و رنگ آن را به #8f8873 تغییر دهید و هر دو شکل را در یک گروه قرار دهید(4).
    حالا چمن‌ و سنگ‌ ها را انتخاب کنید و با استفاده از دستور Object > Arrange > Send to back آن‌ها را در لایه‌های پشت بوته و گل ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    ادامه دارد

    چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت اول

    چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت سوم

    منبع:

    https://design.tutsplus.com

    15 اسفندتلگرامتوئیتر
  • فراخوان رقابت هنر دیجیتال CGTrader سال 2018
    اخبارفراخوان رقابت هنر دیجیتال CGTrader سال 2018

    مهلت ارسال 8 مهر ماه 1397/ 30 سپتامبر 2018

    CGTrader از تمام هنرمندان جهان دعوت می‌نمایید تا بهترین آثار خود را برای شرکت در رقابت هنری دیجیتال CGTrader ارائه دهند. این رقابت در 6 گروه: تصویرسازی شخصیت، تصویرسازی محیطی، طراحی شئ، هنر مفهومی شخصیت، هنر مفهومی محیطی و طراحی مفهومی شئ برگزار می‌شود و تمام هنرمندانی که در زمینه‌ی گرافیک کامپیوتری اعم از دو بعدی و سه بعدی فعالیت می‌کنند را دعوت می‌نماید. در هر گروه، یک اثر برتر و دو اثر برگزیده انتخاب خواهند شد.

    از تمامی هنرمندان خلاق دعوت می‌شود تا قبل از 8 مهر ماه در این رقابت شرکت نمایند و فرصت برنده شدن جوایز به ارزش 60.000 هزار دلار را به دست آورند. شرکت کنندگان باید حداکثر 3 اثر را برای دو گروه از 6 گروه بالا ارسال نمایند و آثار هنری ارائه شده لازم نیست که به طور انحصاری برای رقابت ایجاد شوند.
    هزینه‌ی شرکت در این رقابت رایگان می‌باشد و شرکت کنندگان می‌توانند برای شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه و ثبت نام نمایند.

    www.cgtrader.com

    منبع:

    contestwatchers.com

    16 فروردین 97تلگرامتوئیتر
  • پنج نکته برای طراحی‌های چاپی
    آموزشپنج نکته برای طراحی‌های چاپی

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPIیا dots per inch است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI یا pixels per inch نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    24 آبانتلگرامتوئیتر