طراحان گرافیک از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟
آموزشتلگرامتوئیتر

طراحان گرافیک از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

به طور کلی طرح‌هایی که در حال حاضر برای طراحی گرافیکی انجام می‌شود بر روی رایانه است. یا بهتر است بگوییم به دلیل پیشرفت‌های زیاد تکنولوژی هر طراح گرافیک، لازم است که به وسیله‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزارهای طراحی برای پیشبرد بهتر کار خود، کار کند.

 طراحان گرافیک از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

تعداد زیادی نرم‌افزار طراحی گرافیک وجود دارد که هر گروه از آنها شاخه‌های مختلفی را شامل می‌شوند و طراحان از نرم‌افزارهای دو بعدی با فرمت شطرنجی (Raster) یا برداری (Vector) در طرح‌بندی برای تبلیغات، بیلبورد، مجلات و... استفاده می‌کنند.

 طراحان گرافیک از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

برای شروع طراحی گرافیک، شما حداقل به یک ویرایشگر Raster مثل Adobe Photoshop و یک ویرایشگر Vector مانند Adobe Illustrator نیاز دارید در حالی که نرم‌افزارهای رایگانی مثل Gimp و Inkscape وجود دارند. این نرم‌افزارهای رایگان، طراح را قادر می‌سازد تا بدون هیچ هزینه‌ای، اصول اولیه را یاد ‌بگیرد. همچنین می‌توانند طرح‌ها را به صورت حرفه‌ای اجرا کنند و به عنوان برنامه اصلی استفاده شوند. تفاوت در این است که برنامه‌های رایگان و متن باز (Free and Open-source) به دلیل عدم هماهنگی در فرمت فایل‌ها، در فرآیند کار حرفه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 طراحان گرافیک از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

علاوه بر نرم‌افزارهای طراحی، طراحان از ابزارهای دیجیتال مانند تبلت برای طراحی یا رنگ کردن طرح استفاده می‌کنند. البته تبلت‌ها و ابزارهای دیجیتال مشابه، برای کارهای مختلفی استفاده می‌شوند و فقط محدود به طراحی با قلم نیستند، به عنوان مثال طراحان سه بعدی از تبلت برای ساخت مجسمه استفاده می‌کنند. مثلا تبلت‌های Wacom cintiq را میتوان نام برد که طراحان از آن‌ها به همراه نرم‌افزارهایی مثل Corel Drew یا Adobe Painter برای کارهای دو بعدی و Maya و Blender برای کارهای سه بعدی استفاده می‌کنند.

منبع:


GraphicDesignDgreeHub.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • Surface Studio
    آموزشSurface Studio

    هنگامی که شما اولین بار به Surface Studio نگاه می‌کنید، بدون شک چیزی غیر از زیبایی می‌بینید. نمایشگر بزرگ 28 اینچ با رزولوشن بالا و تراکم پیکسل بالا در قلب دستگاه قرار دارد که به نظر می‌رسد از بالای پایه‌ای که تمام سخت افزار را می‌پوشاند شناور است.

    Surface Studio در مقابل iMac

    معرفی سرفیس استودیو

    ما اولین سوال شما را می‌دانیم: آیا این جایگزین مناسب برای iMac است؟ پاسخ، در اولین برداشت: 100 درصد بله! اپل کار بزرگی در ترکیب زیبایی‌شناسی با قدرت انجام داده است، اما با Surface Studio مایکروسافت به لطف ویژگی منحصر به فرد استودیوی خود، چیزی در حد مطلوب، تولید کرده است.
    با یک لمس خیلی آرام شما می‌توانید Surface Studio را به زاویه‌ای که می‌خواهید طراحی کنید، تغییر دهید. لولای دستگاه در واقع شما را قادر می‌سازد تا صفحه نمایش را در هر زاویه ای که دوست دارید قرار دهید.

    تجربه‌ی طراحی

    معرفی سرفیس استودیو

    یکی دیگر از چیزهایی که iMac ندارد، یک صفحه نمایش حساس به لمس است (10نقطه چند لمسی). شما می‌توانید از Surface Pen جدید استفاده کنید تا به طور دقیق طراحی کنید (میزان حساسیت به فشار، 4.096 بوده و می‌تواند شیب را تشخیص دهد.
    استفاده از Surface Pen در چنین صفحه نمایش بزرگی، یک تجربه فوق العاده است. تقریبا هیچ تاخیری وجود ندارد و ما احساس کردیم که با یک تجربه طراحی بسیار ریسپانسیو روبرو هستیم.

    یک ترفند دیگر Surface Dial است. این ابزار، قهرمانی است که شما رو یا کنار صفحه خود قرار می‌دهید تا به شما امکان کنترل بیشتری بدهد. به عنوان مثال، هنگامی که نقاشی می‌کنید برای تغییر تُن یا ضخامت خط خود، آن را بچرخانید. استفاده از Dial بر روی صفحه نمایش یک تجربه بسیار جالب و شهودی است، گرچه هنوز کاملا مطمئن نیستیم که چطور روی صفحه نمایش قرار می‌‎گیرد.

    معرفی سرفیس استودیو

    با کلیک و یک چرخش، شما می‌توانید گزینه‌های مختلفی برای کنترل قلم و سایر موارد انتخاب کنید. البته تنها چند برنامه وجود دارد که در حال حاضر با Surface Dial کار می‌کنند (برنامه های Creative Cloud هیچ گونه قابلیتی ندارند، بنابراین شما فقط می‌توانید از آن برای بزرگنمایی استفاده کنید که البته تا زمانی که Creative Cloud برنامه‌های خود را به روز کند شما میتوانید با Sketchable کار کنید).

    صفحه نمایش

    معرفی سرفیس استودیو

    برگردیم به صفحه. در زندگی واقعی این یک چیز باورنکردنی است. کاملا خیره کننده و محسور کننده. علی‌رغم تراکم پیکسلی 192 و رزولوشن 3000x4500، صفحه نمایش سرفیس استودیو، بسیار درخشان بوده و رنگ سیاه نمایشگر به طور کامل سیاه است و کیفیت ساخت نیز به همان اندازه چشمگیر بوده به طوری که صفحه نمایش تنها 0.5 اینچ ضخامت دارد.

    مشخصات

    به هر حال، Surface Studio هیچ مشکلی ندارد. مدل پایه با 64 گیگابایت هارد SSD و 1 ترابایت حافظه داخلی، 8 گیگابایت رم، پردازنده Core i5 و گرافیک GeForce با 2 گیگابایت بوده و شما چهار ورودی USB3، یک کارت خوان SD، Mini DisplayPort، و جک هدفون 3.5 میلی متری در اختیار دارید. همه‌ی این پورت ها در پشت قرار دارند و یک پورت USB در جلو.

    منبع:


    http://www.creativebloq.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • حجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی
    آموزشحجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی

    معمولا تصاویر دو بعدی بسیار جذاب هستند. درست کردن یک طرح دو بعدی دیجیتال شاید ساده به نظر برسد اما در عین حال می‌تواند یک کار پیچیده باشد. در حجم دادن به کارهای دو بعدی در طراحی‌های وکتور، معمولا این سوال برای طراح پیش می‌آید که آیا طرح به مرحله‌ی پایانی رسیده یا خیر. خب در این آموزش چند راه کوچک را با هم یاد می‌گیریم که طرح‌ها شکل بهتری بگیرند.

    خب، با کشیدن چند شکل ساده شروع می‌کنیم. اینجا از یک جمجمه، کدو تنبل و شکل یک شبح استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید به دلخواه خود روی طرح‌های خودتان کار کنید. اگر شما روی کاغذ طراحی کرده‌اید می‌توانید طرحتان را اسکن کنید یا از طرحتان عکس بگیرید و آن را به ایلوستریتور وارد کنید، Opacity آن را روی ۳۰٪ قرار دهید و لایه را قفل کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    ابتدا برای طرحتان یک پالت رنگی درست کنید. ما برای طرح‌هایی که در این آموزش با آن‌ها کار می‌کنیم از چند رنگ گرم استفاده می‌کنیم. پالت رنگی ما از چهار رنگ بژ (ffe1b3 #)، نارنجی (f7931e #)، قرمز (d6212a #) و آبی تیره (00001d #) درست شده. رنگ‌های گرم این پالت به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و آبی تیره برای خط‌های اصلی انتخاب مناسبی است.

    آموزش ایلوستریتور

    برای کشیدن طرح‌ها در ایلوستریتور معمولا از ابزار Pen استفاده می‌کنیم، شما می‌توانید با فشار دادن کلید P آن را فعال کنید. شاید استفاده از این ابزار برای کسانی که تازه کار را با ایلوستریتور شروع کرده‌اند کمی سخت باشد ولی وقتی کار کردن با آن را یاد بگیرید می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بکشید.

    خب برای کشیدن طرح اول که اسکلت هست، با کشیدن منحنی‌های بزرگ شروع می‌کنیم، سپس به منحنی‌های پیچیده‌تر مثل دندان‌ها می‌پردازیم.

    آموزش ایلوستریتور

    کار را با کشیدن جزئیات بیشتر مثل دماغ و چشم‌ها ادامه دهید. پس از کشیدن خط‌های اصلی رنگ سر را بژ و رنگ چشم‌ها و دماغ را آبی تیره کنید. خب، فعلا کارمان با این طرح تمام شده.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که قرار است روی آن کار کنیم کدو تنبل است. با کشیدن خط‌های دور آن شروع می‌کنیم، سپس ساقه را می‌کشیم و با جزئیات صورت مرحله‌ی اول را تمام می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    زمانی که طرح کلی را کشیدید، شروع به کشیدن شیارهای روی کدو بکنید. رنگ کدو را نارنجی و ساقه را بژ کنید. جزئیات صورت را نیز به آبی تیره تغییر دهید. برای رنگ‌ کردن شیار‌ها باید از رنگی استفاده کنیم که در پالت ما وجود ندارد. پس از رنگ نارنجی استفاده می‌کنیم ولی رنگ شما از رنگ اصلی کدو باید روشن‌تر باشد. زمانی که کارتان با رنگ کردن طرحتان تمام شد لایه‌ها را در یک گروه قرار دهید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    آخرین شکلی که می‌کشیم، شبح است. کشیدن این طرح بسیار ساده است، پس با کشیدن خط‌های دور شبح شروع کنید و با کشیدن چشم‌ها، دماغ و دهان آن را تمام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    بعد از کشیدن خط‌های اصلی شکل، نوبت رنگ کردن آن می‌رسد. رنگ بدنه‌ای اصلی شبح را بژ کنید و برای دماغ و دهان از رنگ آبی تیره استفاده کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا برای این که بهتر بتوانید شکل‌هایتان را ببینید رنگ پس‌زمینه را قرمز کنید، با این کار شما کنتراست بالایی بین طرح و پس‌زمینه ایجاد می‌کنید. شاید الان طرحتان تمام شده به نظر برسد، و واقعا همین طور است ولی برای اینکه خروجی بهتری داشته باشیم بهتر است جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    خب برای حجم دادن به طرح‌ها از اضافه کردن سایه شروع می‌کنیم. برای کشیدن سایه‌ها باید تصور کنیم که منبع نور فرضی که سایه ایجاد می‌کند از کدام زاویه می‌تابد. اگر منبع نور فرضی ما از بالا در سمت چپ شکل بتابد سایه‌ای که ایجاد می‌کند در پایین سمت راست طرحمان است. خب ابزار Pen را انتخاب کنید(کلید P)، در قسمتی که می‌خواهید سایه ایجاد کنید شکل سایه را بکشید، از سر اسکلت یک کپی روی سایه ایجاد کنید و از پنل Pathfinder فرمان Insert را اعمال کنید(۱). با این کار سایه‌ای که درست کرده‌اید دقیقا روی سر اسکلت قرار دارد.(۲) برای رنگ سایه از خاکستری روشن استفاده کنید، پنل Transparency را باز کنید و در قسمت مد Multiply را انتخاب کنید، با ابزار Pen یک سایه‌ی سفید در قسمت چپ بالای سر بکشید(۳). با این کار کنتراست بین قسمت‌های نور خورده و سایه دار را مشخص می‌کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    در مرحله‌ی بعدی برای جدا کردن تصویر از پس‌زمینه دور تصویر را خط می‌کشیم. ابزار Pen را انتخاب کنید و با فاصله‌ی کم از طرحتان خطی بکشید که مانند شکل اصلی شما باشد(۲). زمانی که کارتان تمام شد رنگ داخل شکل جدید را آبی تیره کنید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که به آن حجم می‌دهیم کدو تنبل است. ابزار Pen را انتخاب کنید؛ در سمت راست قسمت پایین کدو شکل سایه را بکشید. از قسمت سر کدو یک کپی روی سایه درست کنید و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را انجام دهید، رنگ سایه را خاکستری روشن کنید، حالا از پنل Transparency مد رنگ را به Multiply تغییر دهید(۲). حالا برای ایجاد کنتراست بین قسمت های روشن و سایه دار تصویر یک شکل با رنگ سفید در قسمت بالایی سمت چپ شکل بکشید و Opacity آن را روی ۴۰٪ قرار دهید (۳).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا مثل شکل قبلی (اسکلت) برای جدا کردن شکل از پس‌زمینه با استفاده از ابزار Pen دور آن خط بکشید و رنگ آن را به آبی تیره تغییر دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن شکل آخر نیز کارهای بالا را انجام می‌دهیم. با استفاده از ابزار Pen شکل سایه را ایجاد می‌کنیم و از بدن شبح یک کپی روی سایه ایجاد کرده و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را اعمال می‌کنیم(۱). رنگ سایه را خاکستری روشن کرده و با استفاده از پنل Transparency مد آن را روی Multiply قرار می‌دهیم(۲). بعد از انجام این کارها یک سایه‌ به رنگ سفید در سمت چپ قسمت بالایی شبح درست می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    در نهایت برای اینکه تصویر شبح از پس‌زمینه جدا شود با استفاده از ابزار Pen دور آن خط می‌کشیم و رنگ آن را به آبی تیره تغییر می‌دهیم.

    “آموزش

    خب، به نظر میرسد که طراحی ما تمام شده. بیایید با هم به تصاویر نگاه کنیم، تصاویر کاملا بی نقص هستند و آماده‌ی به نمایش گذاشتن هستن، ولی برای اینکه جلوه‌ی بهتری داشته باشند شاید بتوانیم چند تغییر کوچک برای آنها انجام دهیم تا شاید تصاویر شخصیت بگیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    برای این کار با استفاده از ابزار Pen چند شکل کوچک برای جزئیات بیشتر درست می‌کنیم. من در اینجا از اشکال سه ستاره، دو رعد و برق و سه شکل اشک استفاده میکنم.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا این جزئیات را کنار شکل‌های اصلی خود قرار دهید، دقت داشته باشید تعداد زیاد یا شکل‌های پیچیده برای این جزئیات انتخاب نکنید.

    آموزش ایلوستریتور

    تبریک میگم، کار شما به پایان رسید.

    منبع:

    www.tutpad.com

    15 آذر 97تلگرامتوئیتر
  • تئوری رنگ
    آموزشتئوری رنگ

    در هنر‌های تجسمی به راهنمای عملی برای بیان تاثیرات ترکیب رنگ‌ها تئوری رنگ می‌گویند.
    چشم انسان می‌تواند میلیون‌ها تن از رنگ‌های مختلف را ببیند، اما شاید در بعضی موارد انتخاب دو یا سه مورد از این رنگ‌ها کار سختی به نظر برسد. رنگ‌ها توانایی فوق‌العاده‌ای در بیان احساسات و ادراک دارند، بنابراین انتخاب یک رنگ موثر در کار طراحان، بیشتر از یک انتخاب شخصی است. در این مقاله درباره‌ی تئوری رنگ و روش درست انتخاب رنگ‌ها برای موثر بودن طراحی توضیح می‌دهیم.

    درک رنگ

    یکی از روش‌های ساده برای درک بهتر رنگ‌ها استفاده از چرخ رنگ (COLOR WHEEL) است، که 12 رنگ را با ترکیب سه رنگ اصلی: قرمز، زرد و آبی نشان می‌دهد.

     تئوری رنگ

    چرخ رنگ ابزاری ساده برای ترکیب رنگ‌ها می‌باشد که بر پایه‌ی ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی است و به شما رنگ‌های ثانویه‌ی نارنجی، سبز و بنفش را نشان می‌دهد، و از ترکیب رنگ‌های ثانویه و رنگ‌های پایه به بخش سوم این چرخ می‌رسیم که عبارتند از قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، زرد-سبز، آبی-سبز، آبی-بنفش و قرمز-بنفش. رنگ‌های پایه و ثانویه و نارنجی طیف قابل مشاهده‌ی نور یا رنگ‌های تشکیل دهنده‌ی رنگین کمان می‌باشند.

    قبل از اینکه از چگونگی استفاده از چرخ رنگ برای ایجاد پالت‌های رنگی در طراحی‌ها صحبت کنیم، درباره‌ی برخی از اصطلاحات مربوط به رنگ که به شما در درک بهتر رنگ‌ها کمک می‌کنند توضیح می‌دهیم:

    Hue: در واقع همان رنگ است، به طور کلی به هر یک از 12 رنگ موجود در چرخ رنگ گفته می‌شود.

    Shade: رنگی که به وسیله‌ی رنگ سایه، تیره شده است.

    Tone: ترکیب رنگ با خاکستری.

    Tint: رنگی که به وسیله‌ی رنگ سفید، روشن شده است.

    Saturation: شدت خالص بودن رنگ بستگی به میزان Saturation دارد. (هرچه به رنگ به خاکستری نزدیک‌تر باشد، میزان Saturation پایین‌تر است.)

    Value: اشاره به مقدار تیرگی یا روشنی رنگ دارد.

    هارمونی رنگ

    بعد از درک کلی رنگ، وقت آن است که ببینیم چگونه چرخ رنگ می‌تواند یک منبع عملی برای انتخاب رنگ‌ها در یک طراحی باشد.

    تئوری رنگ

    تک رنگ (Monochromatic): ترکیبی از Shade، Tone و Tint از یک رنگ، به عنوان مثال طیفی از رنگ آبی از رنگ‌‌های روشن تا تیره بوده و این نوع طرح رنگ بیشتر دقیق و محافظه کارانه است.

    رنگ‌های مشابه (Analogous): استفاده از رنگ‌هایی که در چرخ رنگ کنار هم هستند. این نوع طرح رنگ، تطبیق پذیر و استفاده از آن برای پروژه‌های طراحی آسان است.

    رنگ‌های مکمل (Complementary): رنگ‌هایی که در چرخ رنگ روبروی هم قرار دارند، مانند قرمز-سبز یا آبی-نارنجی. رنگ‌های تکمیلی دارای کنتراست و شدت بالایی هستند. این نوع انتخاب رنگ برای طراحی می‌تواند کار دشواری باشد، به ویژه زمانی که از رنگ‌های خالص استفاده می‌کنید.

    رنگ‌های مکمل دوبخشی (Split-Complementary): هر رنگ در چرخ رنگ به علاوه‌ی دو رنگ از یک خانواده که روبروی آن قرار دارد. این ترکیب هم دارای کنتراست بالایی است، اما کار کردن با آن نسبت به رنگ‌های ترکیبی ساده راحت‌تر است.

    سه گانه (Triadic): هر سه رنگ به طور مساوی در چرخ رنگ با هم فاصله دارند.

    Tetradic/Double-Complementary: دو جفت از رنگ‌های مکمل؛ این نوع طرح رنگ بسیار جذاب است، اما شاید به دلیل تعداد رنگ‌ها، کار طراحی را کمی سخت کند.

    علاوه بر ترکیب رنگ‌های موجود در چرخ رنگ، شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌هایی که در طبیعت با هم ترکیب شده‌اند پالت‌های رنگی زیادی درست کنید، یا می‌توانید از پالت‌های رنگی که در سایت‌ها وجود دارد، استفاده کنید.

    منبع:

    www.canva.com

    29 آذرتلگرامتوئیتر