معانی رنگ‌ها - قسمت چهارم
آموزشتلگرامتوئیتر

معانی رنگ‌ها - قسمت چهارم

سیاه: باوقار، رسمی ، مجلل و محزون

سیاه می‌تواند یک معنای متفاوت نمادین برای هر کس داشته باشد و هر فرد می‌تواند واکنش متفاوت به این رنگ داشته باشد. رنگ سیاه دارای اثرات قدرتمندی است و می‌تواند با یک شیوه زندگی پیچیده مرتبط باشد، سیاه با افسردگی نیز همراه است، زیرا می‌تواند در استفاده نادرست از آن، انرژی را متوقف کند و جنبه‌های مثبت را از زندگی بیرون بکشد، ما را به سوی ناامیدی و جنبه‌های سیاه و یا منفی زندگی ببرد. درحالی‌که رنگ، بیشتر برای افزایش تشخیص برند به کار می‌رود، دلیلی وجود ندارد که رنگ سیاه (زمانی که به درستی استفاده شود) نتواند به همان اندازه منحصر بفرد، به یاد ماندنی و گویای ویژگی‌های خاص آن برند باشد. سیاه رنگی است که باید آن را جدی گرفت. سیاه از طرفی نمایانگر قدرت، شکوه، وقار و منحصر بودن و از طرفی دیگر مرگ، شیطان و رمز و راز را بیان می‌کند. از فرمالیته تا عزاداری و قدرت، سیاه رنگی جسور و کلاسیک است و شوخی بردار نیست. اولین ارتباط سیاه با رمز و راز، ناشناخته و پنهان است. سیاه رنگی است که به دانش مخفی مرتبط است و حتی ارتباطات زیادی با ایده های جادویی یا رمزآلود دارد. در یک مقیاس کاربردی‌تر، رنگ سیاه رنگی پنهان است. این موضوع، می‌تواند برای مخفی کردن احساسات، جدا کردن خود از جهان، حتی برای پنهان کردن وزن، به عنوان یک رنگ لاغری استفاده می‌شود.

نکات استفاده: در مقابل سیاه رنگی براق قرار دهید؛ برای تجملی و شیک بودن از فویل طلایی استفاده کنید؛ یا برای بیانیه‌ای ساده و جسورانه با رنگ سفید ترکیب کنید. به محتوا فکر کنید و اینکه سیاه مات یا براق چطور ممکن است پیام برند شما را تغییر دهد.

ترکیب سیاه مات با براق به نحوی موقر و منحصر بفرد است که برای هویت بصری طراحی A Design Film Festival به کار رفته است. این طراحی کلاسیک و جسورانه‌ست و ساختار و درخشندگی چشمگیری دارد.

روانشناسی رنگ‌ها

هویت بصری All For Show پالت سیاه است که با فویل طلایی بر روی آن کار شده و نشان دهنده تجمل و منحصر بفرد بودن است. شفافیت تصاویر، عمق و لایه‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

روانشناسی رنگ‌ها

استودیو SWG عمدتا با استفاده از رنگ مشکی لوازم‌التحریری با خطوط و اشکال متصل هندسی طراحی کرد تا نام تجاری برند خود را احیا کند. ظاهر کلی آن رسمی، حرفه ای و جدی است.

روانشناسی رنگ‌ها

سفید: خلوص، سادگی، معصومیت و مینیمالیسم

سفید نمایانگر سادگی، خلوص، معصومیت و کمال است. اگر بخواهید یک برند را معرفی کنید که از رنگ سفید برای نشان دادن بی نقص بودن برند خود استفاده کرده آن برند Apple است. سفید بیانگر سادگی در ظاهر و کارکرد محصولات است. سفید همین‌طور با استرس و بی‌روح بودن همراه است، که توسط طراحان استفاده می‌شود تا مینیمالیسم، ظرافت، تمیزی و کیفیت مدرن را منتقل کنند. ویژگی‌های مثبت ارائه شده توسط سفید خالص، بی‌گناهی، سادگی، پاکیزگی، شسته و رفته، باز، برابری و آغازهای جدید است. این رنگ نیز دارای یک قسمت منفی است، دادن ویژگی‌هایی مانند جهل، بی‌اشتهایی، دور، خسته‌کننده، سرد، خالی، یا بحرانی.

نکات استفاده: زمانی‌که در برندینگ خود از رنگ سفید استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که هویت برند شما در مورد سادگی، خلوص و شفافیت است؛ چون در زمان استفاده از رنگ سفید انتقال هویت به برند کار دشواری است.

در این طرح Thomas Wightman این سیستم هویتی را طراحی کرد تا استایل شخصی خود را به تصویر بکشد. طرحی تماما سفید با سمبل + مشکی در ابتدا. این برندینگ ساده و مینیمال است.

روانشناسی رنگ‌ها

شرکت Lucas Leo Catalano هویت بصری جامعی را برای Orto Botanico، باغ گیاه شناسی واتیکان طراحی کرد. سفید، رنگ‌ها و محتوای ارگانیک و طبیعی را پوشش می‌دهد و خلوص و کمالات طبیعت را به هم مرتبط می‌کند.

روانشناسی رنگ‌ها

برند Handvaerk ظرافت، سادگی، بی‌نقصی و لوکس بودن در عین بی‌زرق و برق بودن را ترویج می‌دهد. همه این‌ها را از طریق استفاده از رنگ سفید که رنگ اصالت، صداقت و شفافیت است به مخاطب منتقل کرده است.

روانشناسی رنگ‌ها

چند رنگ: تنوع

نظر شما درمورد استفاده از چند رنگ در یک لوگو، مانند Google, Olympics و NBC چیست؟ گوناگونی رنگ‌ها عموما نشان دهنده تنوع، نماینده مردم، کشورها یا پیشنهادات است. در حالی‌که لوگوهای تک رنگ "اعتبار، جدی بودن، بی‌طرفی و تمرکز" را نشان می‌دهند، لوگوهای چند رنگ نشان می‌دهد که یک برند دارای "حس بازی، باز بودن، غیر رسمی و خلاقیت" است.

نکات استفاده: وقتی نوبت به چاپ کردن می‌‎رسد رنگ‌های بیشتر به معنای پول بیشتر است پس بودجه خود را در نظر بگیرید (اهمیتی ندارد که معاملات شما فقط آنلاین باشد یا نه). در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید که چگونه در هر دو حالت چاپی و دیجیتالی با هم ترکیب می‌شوند. نتیجه نهایی ممکن است در صفحه نمایش و نسخه چاپ شده متفاوت به نظر برسد.

شرکت New Images System شش نفر کارمند دارد، برند Boymeetsgirl برای هر کارمند یک رنگ اختصاص داده است که طرح آن‌ها در رنگ طوسی و خطی مورب که از لوگو N گرفته شده، مشترک‌اند. به‌طور کلی، این طراحی مفهوم قدرت در تعداد افراد را نشان می‌دهد.

روانشناسی رنگ‌ها

برند Giddy+Up علاقه خود به Helvetica، پوسترهای سوئیس استایل و تیشرت‌های مخصوص اسب دوانی را باهم ترکیب کرده است. در مفهوم این طرح از رنگ‌های مختلف بهره برده شده تا تنوع تیشرت‌های اسب دوانی را نشان دهد.

روانشناسی رنگ‌ها

شرکت Kokoro & Moi به تولید هویت‌های بصری با رنگ‌های براق و روشن علاقه دارد و برای Hello Ruby هم استثنا قائل نشده است. این کمپانی در فضای تصورات ذهنی یک دختر بچه از تمامی حوزه‌‎های رشته کامپیوتر استفاده می‌کند. رنگ‌هایی جسور و مفرح بیان‌گر خوش‌بینی، کنجکاوی و تنوع است. این رنگ‌ها بخشی از خصوصیات رشته کامپیوتر هستند.

روانشناسی رنگ‌ها

درک تاثیر رنگ بر رفتار مصرف کننده، باعث می‌شود که نام تجاری شما موفق شود. داشتن یک ایده واضح در مورد اهداف نام تجاری خود و تماشای مخاطبان‌تان به شما کمک می‌کند تا رنگ‌‎های برجسته ای را برای نام تجاری خود انتخاب کنید.

منابع:

www.canva.com

www.wikipedia.com

www.colorcom.com

www.colorpsychology.org

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • تئوری رنگ
    آموزشتئوری رنگ

    در هنر‌های تجسمی به راهنمای عملی برای بیان تاثیرات ترکیب رنگ‌ها تئوری رنگ می‌گویند.
    چشم انسان می‌تواند میلیون‌ها تن از رنگ‌های مختلف را ببیند، اما شاید در بعضی موارد انتخاب دو یا سه مورد از این رنگ‌ها کار سختی به نظر برسد. رنگ‌ها توانایی فوق‌العاده‌ای در بیان احساسات و ادراک دارند، بنابراین انتخاب یک رنگ موثر در کار طراحان، بیشتر از یک انتخاب شخصی است. در این مقاله درباره‌ی تئوری رنگ و روش درست انتخاب رنگ‌ها برای موثر بودن طراحی توضیح می‌دهیم.

    درک رنگ

    یکی از روش‌های ساده برای درک بهتر رنگ‌ها استفاده از چرخ رنگ (COLOR WHEEL) است، که 12 رنگ را با ترکیب سه رنگ اصلی: قرمز، زرد و آبی نشان می‌دهد.

     تئوری رنگ

    چرخ رنگ ابزاری ساده برای ترکیب رنگ‌ها می‌باشد که بر پایه‌ی ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی است و به شما رنگ‌های ثانویه‌ی نارنجی، سبز و بنفش را نشان می‌دهد، و از ترکیب رنگ‌های ثانویه و رنگ‌های پایه به بخش سوم این چرخ می‌رسیم که عبارتند از قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، زرد-سبز، آبی-سبز، آبی-بنفش و قرمز-بنفش. رنگ‌های پایه و ثانویه و نارنجی طیف قابل مشاهده‌ی نور یا رنگ‌های تشکیل دهنده‌ی رنگین کمان می‌باشند.

    قبل از اینکه از چگونگی استفاده از چرخ رنگ برای ایجاد پالت‌های رنگی در طراحی‌ها صحبت کنیم، درباره‌ی برخی از اصطلاحات مربوط به رنگ که به شما در درک بهتر رنگ‌ها کمک می‌کنند توضیح می‌دهیم:

    Hue: در واقع همان رنگ است، به طور کلی به هر یک از 12 رنگ موجود در چرخ رنگ گفته می‌شود.

    Shade: رنگی که به وسیله‌ی رنگ سایه، تیره شده است.

    Tone: ترکیب رنگ با خاکستری.

    Tint: رنگی که به وسیله‌ی رنگ سفید، روشن شده است.

    Saturation: شدت خالص بودن رنگ بستگی به میزان Saturation دارد. (هرچه به رنگ به خاکستری نزدیک‌تر باشد، میزان Saturation پایین‌تر است.)

    Value: اشاره به مقدار تیرگی یا روشنی رنگ دارد.

    هارمونی رنگ

    بعد از درک کلی رنگ، وقت آن است که ببینیم چگونه چرخ رنگ می‌تواند یک منبع عملی برای انتخاب رنگ‌ها در یک طراحی باشد.

    تئوری رنگ

    تک رنگ (Monochromatic): ترکیبی از Shade، Tone و Tint از یک رنگ، به عنوان مثال طیفی از رنگ آبی از رنگ‌‌های روشن تا تیره بوده و این نوع طرح رنگ بیشتر دقیق و محافظه کارانه است.

    رنگ‌های مشابه (Analogous): استفاده از رنگ‌هایی که در چرخ رنگ کنار هم هستند. این نوع طرح رنگ، تطبیق پذیر و استفاده از آن برای پروژه‌های طراحی آسان است.

    رنگ‌های مکمل (Complementary): رنگ‌هایی که در چرخ رنگ روبروی هم قرار دارند، مانند قرمز-سبز یا آبی-نارنجی. رنگ‌های تکمیلی دارای کنتراست و شدت بالایی هستند. این نوع انتخاب رنگ برای طراحی می‌تواند کار دشواری باشد، به ویژه زمانی که از رنگ‌های خالص استفاده می‌کنید.

    رنگ‌های مکمل دوبخشی (Split-Complementary): هر رنگ در چرخ رنگ به علاوه‌ی دو رنگ از یک خانواده که روبروی آن قرار دارد. این ترکیب هم دارای کنتراست بالایی است، اما کار کردن با آن نسبت به رنگ‌های ترکیبی ساده راحت‌تر است.

    سه گانه (Triadic): هر سه رنگ به طور مساوی در چرخ رنگ با هم فاصله دارند.

    Tetradic/Double-Complementary: دو جفت از رنگ‌های مکمل؛ این نوع طرح رنگ بسیار جذاب است، اما شاید به دلیل تعداد رنگ‌ها، کار طراحی را کمی سخت کند.

    علاوه بر ترکیب رنگ‌های موجود در چرخ رنگ، شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌هایی که در طبیعت با هم ترکیب شده‌اند پالت‌های رنگی زیادی درست کنید، یا می‌توانید از پالت‌های رنگی که در سایت‌ها وجود دارد، استفاده کنید.

    منبع:

    www.canva.com

    29 آذرتلگرامتوئیتر
  • چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت دوم
    آموزشچگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت دوم

    همانطور که در مقاله‌ی قبلی مطالعه کردید، توضیحی درباره‌ی درست کردن بخش‌هایی از دریاچه برای یک منظره‌ی کوهستانی 2D ، با استفاده از ابزارهای ساده در ایلوستریتور صحبت کردیم، در ادامه به دیگر بخش‌هایی که برای درست کردن این منظره لازم است می‌پردازیم.

    با استفاده از ابزار ellipse (L) یک بیضی به ابعاد 8.5 x 21 px درست کنید و رنگ آن را به #fff75a تغییر دهید. قسمت بالایی بیضی را با استفاده از ابزار Direct selection Tool (A) انتخاب کنید و از حالت منحنی به شکل تیز درآورید.
    حالا با استفاده از Direct Selection Tool (A) قسمت چپ و راست شکل را انتخاب کنید و آنها را کمی به سمت پایین بکشید تا شکل به حالت اشک دربیاید. شکل را انتخاب کنید و با استفاده از Rotate Tool (R) و Alt-click بر روی قسمت پایینی شکل نقطه‌ی چرخش آن را مشخص کنید. در پنل Rotate زاویه‌ی 20 درجه را قرار دهید و روی دکمه‌ی Copy کلیک کنید. سپس Crtl-D را فشار دهید تا یک کپی با مشخصات قبلی درست شود، دو شکل جدید را انتخاب کنید و کمی آنها را به سمت پایین بکشید تا در جای درست قرار گیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    دو شکلی که کپی کردید را انتخاب نمایید و ابزار Reflect Tool (O) را فعال کنید(right click> Transform> Reflect). در پنجره‌ی Reflect تیک قسمت Axis را در حالت Vertical قرار دهید و روی دکمه‌ی Copy کلیک کنید. حالا همه‌ی قسمت‌های زرد را انتخلب کنید و با استفاده از Ctrl-G آن‌ها را در یک گروه قرار دهید.
    با استفاده از ابزار مستطیل (M) یک مستطیل به ابعاد 62 x 6.5 px درست کنید و رنگ آن را به #c1db35 تغییر دهید، سپس گوشه‌های آن را به حالت منحنی تغییر دهید.
    حالا شکل قبلی که مثل گل بود را انتخاب کنید و آن را در قسمت راست مستطیل سبز قرار دهید، لایه‌ی گل را در قسمت لایه‌ها در زیر شکل سبز قرار دهید تا قسمت پایینی گل پنهان شود.
    با استفاده از ellipse یک دایره به ابعاد 13 x 13 px با رنگ #fff75a درست کنید و آن را سمت چپ شکل سبز قرار دهید، این شکل را مانند شکل قبلی به زیر لایه‌ی شکل سبز ببرید تا قسمت پایینی پنهان شود.

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از روش‌های بالا یک ماهی به رنگ #ace5f6 درست کنید.
    توجه داشته باشید که شما می‌توانید از شکل‌هایی که درست کرده‌اید به تعداد دلخواه خود کپی بگیرید و در محل‌های مختلف دریاچه قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    درست کردن فضای سبز و جنگل

    در ابتدا با درست کردن چند گل مردابی شروع می‌کنیم، برای درست کردن این شکل ابتدا یک مستطیل عمودی در ابعاد 1.7 x 55 px به رنگ #66801b درست می‌کنیم.
    یک مستطیل دیگر در ابعاد 4.25 x 17 px به رنگ #696354 درست می‌کنیم، گوشه‌های تیز آن را کاملن گرد می‌کنیم و آن را در بالای مستطیل قبلی قرار می‌دهیم.
    با استفاده از Pen Tool (p) یک مثلث مانند مثلثی که در عکس می‌بینید درست کنید و رنگ آن را به #66801b تغییر دهید، با استفاده از Reflect Tool یک کپی از آن درست کنید، حالا شکل‌هایی که در این این مرحله درست کرده‌اید را انتخاب کنید و آن‌ها را در یک گروه قرار دهید(Ctrl-G).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا یک مستطیل به ابعاد 82 x 78 px به رنگ #c1db35 درست کنید، و گوشه‌های بالایی آن را کاملا گرد کنید، یک خط عمودی در وسط شکل از بالا تا پایین بکشید. شکل و خط را انتخاب کنید و با استفاده از Divide از پنل Pathfinder شکل را از وسط به دو قسمت تبدیل کنید، قسمت چپ شکل را انتخاب کنید و رنگ آن را به #79981f تغییر دهید. تعدادی دایره‌ی کوچک به رنگ #99ba38 در قسمت راست شکل درست کنید. شکل‌هایی که در این مرحله درست کرده‌اید را در یک گروه قرار دهید. حالا شما شکلی بوته مانند ساختید. از بوته یک کپی درست کنید و اندازه‌ی آن را کوچک‌تر از شکل قبلی کرده و آن‌ها را در یک گروه قرار دهید.
    به تعداد دلخواه از بوته‌ها کپی درست کنید و در نقاط مختلف قرار دهید و آن‌ها را در زیر لایه‌ی دریاچه قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن زمین، یک مستطیل با ابعاد 1075 x 57 px به رنگ #a2c430 درست کنید و گوشه‌های آن را کاملن گرد کنید. شکل درست شده را انتخاب کنید و با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-B یک کپی در پشت آن درست کنید، شکل درست شده را کمی به سمت پایین بکشید و رنگ آن را به #406e85 تغییر دهید. هر دو شکل را در یک گروه قرار دهید و آنها را در پشت لایه‌ی گل‌ها و بوته‌ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای اضافه کردن جزئیات بیشتر یک مربع به ابعاد 14 x 14 px به رنگ #79981f درست کنید. با استفاده از ابزار Add Anchor Point Tool (+) و کلیک کردن در وسط خط بالایی مربع یک Anchor Point درگیر درست کنید. حالا با استفاده از ابزار Delete Anchor Point Tool (-) و کلیک کردن بر روی Anchor Point های دو گوشه‌ی بالای مربع، یک مثلث درست کنید (1).
    مثلث را با استفاده از ابزار Selection Tool (V) انتخاب کنید و با فشار دادن کلید Enter پنجره‌ی Move را باز کنید. در پنجره‌ی باز شده قسمت Horizontal Position را 0 قرار دهید و در قسمت Vertical Position عدد 14px را وارد کنید و روی کلید Copy کلیک کنید. با استفاده از دستور Ctrl-D از این کار 17 کپی درست کنید و آن‌ها را در یک گروه قرار دهید(2).
    یک دایره در ابعاد 110 x 110 px با رنگ #7a7462 درست کنید. یک خط افقی در وسط دایره بکشید و با استفاده از Divide از پنل Pathfinder آن را از وسط ببرید و قسمت پایینی دایره را پاک کنید(3). از این شکل می‌توان به عنوان سنگ استفاده کرد. از نیم دایره‌ی درست شده یک کپی بگیرید و رنگ آن را به #8f8873 تغییر دهید و هر دو شکل را در یک گروه قرار دهید(4).
    حالا چمن‌ و سنگ‌ ها را انتخاب کنید و با استفاده از دستور Object > Arrange > Send to back آن‌ها را در لایه‌های پشت بوته و گل ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    ادامه دارد

    چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت اول

    چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!-قسمت سوم

    منبع:

    https://design.tutsplus.com

    15 اسفندتلگرامتوئیتر
  • چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم؟
    آموزشچگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم؟

    به عنوان یک عکاس نمی‌توان از یک عکس به خاطر لرزیدن دست هنگام عکس‌برداری منصرف شد. خوشبختانه در فتوشاپ فیلتری وجود دارد که میتواند خرابی‌های عکس را که از لرزش دست به وجود آمده، درست کند.
    گرچه این فیلتر ممکن است، در برخی از عکس‌ها کار‌آمد نباشد، اما می‌توان برای عکس‌هایی که دارای لرزش و نویز کمی هستند، استفاده شود.

    قدم اول

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    ابتدا عکس مورد نظر را باز کنید، سپس به منوی Filter> Sharpen> Shake Reduction بروید، در اینجا پنجره‌ی مربوط به این فیلتر باز میشود.
    با باز شدن، فتوشاپ تصویر را به طور خودکار تجزیه و تحلیل می‌کند، ماهیت تاری یک منطقه را انتخاب می‌کند که فکر می‌کند بهترین جا برای کاهش لرزش است و تصحیح مناسب تصویر را اعمال می‌کند.

    قدم دوم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    هنگامی که بخش Advanced را باز می‌کنید منطقه‌ی تخمینی تاری را مشاهده می‌کنید، که در یک پنجره کوچک نیز به صورت پیش نمایش دیده می‌شود. شما می‌توانید از این منطقه استفاده کنید، یا ‌می‌توانید آن را به مکان دیگری منتقل کنید تا بتوانید میزان درست شفافیت را به دست آورید.

    قدم سوم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    قبل از انجام کار، روی عکس زوم می‌کنیم. توجه داشته باشد در پایین سمت راست قسمت جزئیات وجود دارد که به شما نشان می‌دهد چه اتفاقی برای عکس افتاده است. برای فعال کردن این قسمت بر روی آیکون مربع نقطه‌چین (در بالا سمت چپ) کلیک کنید و قسمتی که می‌خواهید جزئیات آن را ببینید را مشخص کنید.

    قدم چهارم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    حالا زمان درست کردن یک منطقه‌ی دیگر برای تصحیح لرزش است. توجه داشته باشید منطقه‌ی جدید در قسمت Advanced نمایش داده‌ می‌شود.

    قدم پنجم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    شما هر مقداری که بخواهید میتوانید یک منطقه برای تصحیح لرزش عکس درست کنید، که این کار لرزش دوربین را کاهش می‌دهد و شفافیت عکس را بیشتر می‌کند.

    قدم ششم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    در نهایت وقتی از نتیجه‌ی کار راضی شدید، روی OK کلیک کنید تا نتیجه پایانی روی عکس اعمال شود.

    منبع:


    http://www.creativebloq.com

    5 آبانتلگرامتوئیتر