معانی رنگ‌ها - قسمت سوم
آموزشتلگرامتوئیتر

معانی رنگ‌ها - قسمت سوم

بنفش: وفاداری، عظمت، معنویت و رمزآلود

بنفش یک رنگ زیبا برای لذت بردن از دو رنگ شگفت انگیز، یعنی آبی و قرمز است. اغلب بنفش با لوکس، قدرت، خرد، خلاقیت و جادو همراه است. هنگامی که به شکل روحانی بنفش نگاه می‌کنید، رنگی است که قرمز و آبی را متعادل می‌کند. قرمز به شدت قدرت و انرژی را به رنگ می‌دهد، در حالی‌که آبی، آرامش و ثبات را به ارمغان می‌آورد، با این تفاوت که رنگ درخشان بنفش را ایجاد می‌کند که تعادل کامل بین این دو را دارد.

این رنگ به طور سنتی به وفاداری، عظمت یا اصالت و همین‌طور به داشتن خصوصیات معنوی یا رمزآلود بودن معروف است. سایه‌های تیره معمولا نمایان‌گر تجملات یا زندگی‌های اشرافی هستند یا سایه‌های تاریک‌تر می‌تواند غم و اندوه را نشان دهد درحالی‌که سایه‌های بنفش کم‌‍رنگ بیشتر جنبه فمینیستی، احساسی و حتی نوستالژیک دارند.

موارد استفاده: بنفش برای هدف قرار دادن زنان بیشتر استفاده می‌شود، همانطور که محققان گفته‌اند: زنان رنگ بنفش را در رده‌های بالا قرار می‌دهند، در حالی‌که مردان حتی در رده بندی رنگ‌ها هم قرار نمیدهند. به طور کلی، بنفش رنگ متداولی برای برندینگ نیست و در واقع، برند Cadbury تنها برندی است که در لیست ۱۰۰ برند با ارزش از سال ۲۰۱۴ فوربس از رنگ بنفش استفاده کرده است.

بنفش شاید برای همه مناسب نباشد ولی این کارت‌های بیزینس (کارت ویزیت) برای Intu ثابت می‌کند که وقتی با خاکستری ترکیب شود خیلی کارآمد شده و حتی تاثیر جنسیت را خنثی می‌کند.

روانشناسی رنگ‌ها

از بین کارت‌های بیزینسی (کارت ویزیت) که وجود دارد رنگ بنفش کارت برای کمپانی نرم افزار دارویی Tidepool در بین بقیه رنگ‌ها برجسته‌تر به نظر می‌آید. بنفش پررنگ (در تضاد با رنگ‌های آبی و سفید) رنگی اشرافی است.

روانشناسی رنگ‌ها

کارت ویزیت کمپانی طراحی داخلی Bella Casa برای شهر Louisville برای ارج نهادن به طراحی‌ها و خانه‌های ویکتوریایی و تاثیر فرهنگ فرانسه بر روی این شهر از رنگ بنفش استفاده کرده است. این جنبه‌های فمینیستی، نوستالژیک و احساسی با انتخاب رنگ بنفش از طریق بصری ارتباط برقرار می‌کند.

روانشناسی رنگ‌ها

قهوه‌ای: ارگانیک، ساده و صادق

رنگ قهوه‌ای در حوضه ارگانیک و غذاهای طبیعی، زیبایی و محصولات کاربرد زیادی دارد. این رنگ با الهام گرفتن از طبیعت بیانگر احساسات سلامتی، نظم و انضباط و زمینی بودن است. قهوه‌ای رنگی ساده، قوی، بادوام و صادق است و ممکن بیان‌گر این باشد که برند شما به چیزی بیشتر از انتخاب رنگ برای کارت ویزیت اهمیت می‌دهد.

نکات استفاده: در استفاده از رنگ قهوه‌ای احتیاط کنید چون ممکن است حس ناخوشایندی به مخاطب القا کند. از طرفی اگر محصول برند شما مربوط به گرد و غبار و گل یا خاک باشد، استفاده از قهوه‌ای برای برندینگ شما ایده خوبی است.

این هویت بصری برای برند Clay پالت رنگ قهوه‌ای و بافت مواد کاور نشده را به هم ربط می‌دهد و نمای موزه‌ای از هنرهای سرامیکی به برند می‌دهد. قهوه‌ای، زمینی بودن و صداقت را به مواد خام مرتبط می‌کند.

روانشناسی رنگ‌ها

مفهوم هویت بصری برند Everybody Loves Fish & Chips تن‌های مختلف قهوه‌ای و کاغذ کاهی را ترکیب می‌کند تا حس زمینی بودن، طبیعی و غذای ارگانیک را منتقل کند.

روانشناسی رنگ‌ها

شرکت Maurizio Pagnozzi در هویت بصری که برای فروشگاه فشن XXY طراحی کرد، از دو طیف قهوه‌ای روشن و تیره استفاده کرد که نمایان‌گر سادگی، ماندگاری و حس نیت برند است.

روانشناسی رنگ‌ها

صورتی: زنانه، احساساتی، رمانتیک و هیجان انگیز

رنگ صورتی رنگ بسیار متناقض است. معنی آن می‌تواند به شدت بر فرهنگ و زمینه‌ای که در آن ارائه شده است، بستگی دارد. این می‌تواند به زنانه و مردانه، کم عمق و محبت و بسیاری چیزهای دیگر مرتبط باشد. صورتی برای مدت طولانی (کلیشه‌ای) مختص زنان بوده و اکثرا به عنوان رنگی دخترانه در نظر گرفته می‌شود. به هرحال، مثل همه رنگ‌ها، صورتی بسیار متنوع است و شدت رنگ‌اش می‌تواند بر روی معنای آن تاثیر بگذارد. صورتی کم‌رنگ، اکثرا به عنوان رنگ منصوب برای دختر بچه‌ها عرضه میشود، که بیان‌گر با مزه بودن است درحالیکه صورتی کثیف بیشتر به معنای احساساتی و صورتی لایت رمانتیک بودن است. در مقابل، صورتی پررنگ حاکی از جوانی، انرژی، شور و هیجان است. امروزه به رنگ صورتی ملایم، به دلیل علاقه نسل‌های جدید به رنگ صورتی گونه (Blush Tone) millennial pink یا صورتی هزاره گفته می‌شود. این رنگ بیشتر برای فضای داخلی، گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌طور اختصاصی در بین Generation Y (نسلی که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به دنیا آمدند.) محبوبیت دارد.

موارد استفاده: حس و حالی که می‌خواهید نشان بدهید را تعیین کنید و بر اساس آن تن‌های مختلف صورتی را انتخاب کنید. به خاطر استفاده از صورتی برای برندهای که به جنسیت خاصی تعلق ندارند، خجالت نکشید، مثل برند T-Mobile، چون ممکن است هدف شما مخاطب قرار دادن نسل‌ دهه 80 و 90 میلادی و شخصیت افراد باشد نه جنسیت آن‌ها.

شرکت Sam Lane برای کارت ویزیت عکاسی Eleanor Finch به‌طور خاص صورتی لایت را انتخاب کرد تا در درجه اول زنان را مخاطب قرار دهد. گرچه، تصویرنگاری مشکی و ساده این طراحی باعث شده که در عین مدرن بودن، جلوه دخترانه نداشته باشد.

روانشناسی رنگ‌ها

در این تصویر، Lane از رنگ صورتی پررنگ براق برای پوستر فستیوال فیلم مستقل بریتانیا استفاده کرده است. Lane به امید این‌که توجه مخاطب را جلب کند، رنگ صورتی را برای سرگرم کننده بودن، پر انرژی و جذب نسل جوان با متنی کنایه آمیز ترکیب کرد.

روانشناسی رنگ‌ها

کارت شخصی معمار Georgia Gamborgi زمینه‌ای به رنگ صورتی کم‌رنگ دارد. با این‌که صورتی رنگی ملیح و رمانتیک است، ولی می‌تواند در تصاویر به یاد ماندنی به عنوان رنگ جوانی و طراوت به کار رود.

روانشناسی رنگ‌ها

ادامه دارد...

منابع:

www.canva.com

www.wikipedia.com

www.colorcom.com

www.colorpsychology.org

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی
    آموزشکالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    تطابق رنگ در طراحی‌های چاپی، در مانیتور و هنگام چاپ مساله‌ی مهمی است که اکثر طراحان با آن آشنایی دارند. در اینجا به چند راه ساده برای اینکه مانیتور خود را با چاپگرها کالیبره کنید، می‌پردازیم.

    کالیبره کردن چیست؟

    به فرآیند تطابق رنگ هنگام طراحی با نسخه‌ی نهایی چاپی، کالیبره کردن می‌گویند. به این معنی که از درستی انتخاب رنگ‌ها در هنگام طراحی برای چاپ اطمینان حاصل کنید.

    بهینه‌ سازی فضای کار

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    بعضی از شایع‌ترین مشکلات تطابق رنگ می‌تواند با بهینه سازی فضای کار درست شوند. تابش‌های نوری در مانیتور، کار کردن در فضاهای تاریک یا بسیار روشن و حتی زاویه‌ای که از آن به مانیتور نگاه می‌کنید می‌توانند مشکلاتی در ادراک درست رنگ به‌وجود بیاورند.
    مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که کاملا آن را از روبرو مشاهده کنید. بسیاری از مانیتورها با چند درجه تغییر از زاویه دید (چه در جهت عمودی چه افقی)، در ادراک رنگ‌ها مشکل ایجاد می‌کنند.
    چیدمان محیط کار خود را با توجه به نورهای محیط تغییر دهید، تا بازتاب‌های نوری را در مانیتور خود از بین ببرید.

    استفاده از مانیتورهای مناسب

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    محدودیت‌هایی برای تجهیزات ارزان قیمت وجود دارد، که مستقیما بر انتخاب درست رنگ‌ها تاثیر می‌گذارند. مانیتورهای ارزان قیمت ممکن است از تمام محدوده‌ی رنگ‌ها پشتیبانی نکنند، که این موضوع می‌تواند منجر به اشتباهات رنگ در چاپ شود.

    مشکلات بینایی

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    یکی از مشکلات متداول در تشخیص درست رنگ‌ها مشکلات بینایی است، که می‌تواند در پروژه‌های چاپی مشکل ساز شود.

    کالیبره کردن صفحه نمایش

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    بعد از درست کردن محیط کار و مشکلات بینایی، مورد بعدی بررسی رنگ‌هایی است که مانیتور نشان می‌دهد. بهترین راه برای انجام این کار، کالیبره کردن مانیتور است. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که ساده‌ترین آنها استفاده از یک ابزار کالیبره کردن مانند Spyder5ELITE است.
    این دستگاه با اندازه گیری نور محیط و میزان نور منتشر شده از مانیتور شما تنظیمات فضای رنگی را انجام می‌دهد. اگر نمی‌خواهید که دستگاهی مانند آن را تهیه کنید، می‌توانید برای اطمینان از درست بودن رنگ‌های چاپی، در ابتدا رنگ‌های اصلی را بر روی کاغذ چاپ کنید و از آن‌ها برای کالیبره کردن رنگ‌های مانیتور خود استفاده کنید.
    به این نکته توجه کنید که روش دوم فقط برای همان چاپگر قابل استفاده است.

    کار در فضای رنگی مناسب

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    حتمن به این موضوع توجه کردید که در فضای کاری نرم‌افزارها فضاهای رنگی متفاوتی وجود دارد. تمام کامپیوترها به صورت پیش‌فرض از فضای رنگی RGB استفاده می‌کنند، هنگامی که شما یکی از نرم‌افزارهای Adobe را نصب می‌کنید فضاهای رنگی AdobeRGB و CMYK را مشاهده می‌کنید. برای طراحی‌های چاپی، بهتر است از فضای رنگی CMYK استفاده کنید. برای درک بهتر تفاوت‌های بین RGB و CMYK مقاله‌ی پنج نکته برای طراحی چاپی را مطالعه کنید.

    شبیه سازی طرح چاپی

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    شما می‌توانید در نرم‌افزارها، نسخه‌ی چاپی را شبیه سازی کنید تا یک نمونه‌ی نسبتا دقیق از کار چاپی را قبل از چاپ مشاهده کنید. برای مثال، در نر‌م افزار فتوشاپ می‌توانید این کار را از منوی View> Proof Setup انجام دهید.

    مشورت با فعالان حوزه چاپ

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    اگر می‌خواهید یکی از کارهای قبلی خو را مجددا چاپ کنید، یک نمونه از چاپ قبلی را به چاپخانه بدهید تا بتوانند آنها را با هم مقایسه کنند و خطاها را ازبین ببرند. شاید اینکار کاملا دقیق نتواند مشکلات رنگی را درست کند، اما راه حل ساده ای می‌باشد.

    استفاده از کد رنگ‌ها

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن خطای رنگ در چاپ استفاده کردن از کدهای رنگی است. نمونه‌های مختلفی وجود دارد که معتبرترین آن‌ها کتابخانه‌های رنگی Pantone است. اگر نمی‌خواهید برای این کار هزینه کنید، می‌توانید از کدهای رنگی که در سایت‌های مختلف وجود دارند استفاده کنید، اما بدون شک Pantone بهترین گزینه است.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    12 آذرتلگرامتوئیتر
  • گرافیک
    آموزشگرافیک

    گرافیک (برگرفته از واژه‌ی یونانی graphikos) تصاویر بصری یا طرح‌هایی هستند که بر روی برخی از سطوح مانند دیوار، بوم، صفحه نمایش، کاغذ یا سنگ و ... برای اطلاع‌رسانی، مصور کردن یا به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که «هنر گرافیک» از جمله هنرهای تجسمی است که گاهی با نقاشی اشتباه گرفته می‌شود؛ این در حالی است که گرافیک، ایده‌هایی است که از سوی طراح به مرحله اجرا می‌رسد؛ به عنوان مثال، می‌توان به نمایش تصویری داده‌های کامپیوتری، حروف چینی و هنرهای تجسمی و همچنین در نرم‌افزارهای آموزشی و تفریحی اشاره داشت.

    گرافیک کامپیوتری

    تصاویری که توسط کامپیوتر تولید میشوند، گرافیک کامپیوتری نامیده شده که عکس‌ها، نقاشی‌ها، نمودارها، تایپوگرافی، اعداد، نمادها، طرح‌های هندسی، نقشه‌ها و یا سایر تصاویر نمونه‌هایی از این نوع محسوب می‌شوند.

    طراحی گرافیکی ممکن است صرفا شامل تایپوگرافی برای بروشور، فلایر، پوستر، وب سایت و یا کتاب بدون هیچ عنصر دیگری باشد.

    گرافیک یکی از پنج عنصر کلیدی تکنولوژی چند رسانه‌ای و یکی از شیوه‌های اصلی تبلیغات فروش کالا یا خدمات است. گرافیک، متشکل از عناصر بصری است که اغلب برای اشاره به اطلاعات خاص به خوانندگان و بینندگان به کار رفته و همچنین از آنها برای تکمیل متن و کمک به درک مخاطب استفاده می‌شود.

    گرافیک در تبلیغات

    تبلیغات یکی از سودآورترین کاربردهای گرافیک است. هنرمندان اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی خاصی انجام می‌دهند تا شانس فروش آثار هنری خود را افزایش دهند. مهم‌تر از همه، گرافیک به چشم‌انداز کلی آثار هنری طراحی شده، کمک می‌کند که این به نوبه خود باعث جذب عموم مخاطبان به کار هنری یا خرید آن می‌شود.
    بنابراین، در تبلیغات جهت متقاعد کردن خوانندگان یا بینندگان، باید از ابزارهای گرافیکی مناسب استفاده شود تا بتواند به طراح یا تبلیغ‌کننده سود لازم را برساند.

    تاریخچه


    تاریخچه گرافیک

    تاریخچه این هنر به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها از طریق تصاویر با یکدیگر صحبت می‌کردند. در حقیقت از دوره غارنشینی تصاویری به جای مانده که نشان‌دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است.
    اولین طرح‌های گرافیکی که انسان‌شناسان پیدا کرده‌اند، نقاشی‌های غار و نشانه‌گذاری بر روی تخته سنگ، استخوان و عاج‌هایی بود که از دوران پالئولیتیک (دوره پارینه سنگی بالایی یعنی در حدود 15.000 تا 40.000 سال پیش از میلاد مسیح) به جای مانده است. بسیاری از این نگاره‌ها اطلاعات مربوط به اخترشناسی، فصول و تاریخ را ثبت کرده‌اند.
    برخی از اولین گرافیک‌ها و نقاشی‌های شناخته شده در دنیای مدرن که تقریبا از 6.000 سال پیش پیدا شدند، تکه‌‎های سنگی حک شده و مهر و موم‌های سیلندر-سرامیکی هستند که آغاز دوره‌های تاریخی و نگهداری پرونده‌های حسابداری و انبارداری را نشان می‌دهند. در مصر باستان از پاپیروس، سنگ آهک یا چوب برای طراحی در اهرام استفاده می‌کردند. در سال‌های 250 تا 600 قبل از میلاد، نیز یونانیان از گرافیک در مسائل هندسی مانند نظریه دایره یا قضیه فیثاغورث استفاده می‌کردند.

    اصطلاح طراحی گرافیک توسط ویلیام ادیسون دوینگینز ( William Addison Dwiggins) در سال 1922 خلق گردید. البته طراحی‌های انسانی در غارها مانند غار لسکو در فرانسه (Lascaux) یا ستون تراجان در رم یا نسخه‌های خطی مصور (illuminated manuscript) نیز گرافیک به حساب می‌آیند.


    منبع:

    www.wikipedia.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • گرافیست با طراح گرافیک چه تفاوتی دارد؟
    آموزشگرافیست با طراح گرافیک چه تفاوتی دارد؟
    "شغلی را انتخاب کن که عاشق آن هستی. در این صورت، حتی یک روز هم در زندگی‌ات مجبور به کار کردن نخواهی بود." کنفوسیوس

    احتمالا شما با این نقل و قول از کنفوسیوس آشنا هستید. فیلسوف قرن ششم که از فیلسوف به سیاستمدار، نویسنده و معلم تبدیل شد. رویکرد او برای پیدا کردن شغل مناسب به استفاده از فرصت‌‎های امروز برای درست کردن آینده‌ی بهتر اشاره دارد. در حالی‌که شما تصمیم می‌گیرید چه کارهایی را برای بقیه زندگی انجام دهید، دنبال فرصت‌ها در زمینه‌هایی هستید که در حال حاضر از آن لذت می‌برید.

    گرافیست به چه کسی می‌گویند؟ آیا طراح گرافیک همان گرافیست است؟ شغل‌های مربوط به گرافیک چیست؟ و سوال‌های متعددی که ذهن ما را درگیر می‌کنند.
    شاید در ابتدا نتوانیم متوجه فرق بین گرافیست ( Graphic Artist ) و طراح گرافیک ( Graphic Designer) شویم، ولی این دو با هم فرق دارند.

    در ابتدا باید گفت هر دو در مواردی با هم اشتراک دارند:
    - هر دو برای انجام کار، بر روی عنصرهای بصری تکیه می‌کنند.
    - هر دو در فرمت‌های دیجیتال و چاپ دستی کار می‌کنند.
    - و البته هر دو کلمه‌ی " گرافیک " را دارند.
    شاید کار این دو مربوط به هم باشد ولی نقشی جدا در پیشبرد اهداف دارند.

    گرافیست:

    معمولا هدف یک گرافیست کمک کردن به ایده یا داستان به وسیله‌ی تصاویر است. گاهی اوقات هیچ منطقی برای ایجاد طرح وجود ندارد و در مواردی نیز تصاویر، پلت فرمی برای یک داستان کامل هستند. هیچ محدودیتی برای نوع یا میزان ابزارهایی که گرافیست می‌تواند استفاده کند، وجود ندارد. به طور کلی، هیچ سخت‌گیری در اصول طراحی نیست، اما این موضوع، بدان معنی نیست که آنها را نادیده بگیریم. یک گرافیست می‌تواند با توجه به ایده، قوانین طراحی را بشکند.

    برای درک بهتر گرافیست، بهتر است به شغل‌هایی که می‌تواند انجام دهد اشاره کنیم:
    - کاریکاتور (Cartoons)
    - تصویر سازی (Illustration)
    - رمان گرافیکی (Graphic novels)
    - کتابهای کمیک (Comic books)
    - تصاویر متحرک (Movie illustrations)

    با توجه به این موارد می‌توان گفت، گرافیست به هنر بیشتر تمایل دارد. کار هنری گرافیست می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دهد. در طرح‌های گرافیست، هر قطعه از مجموعه از یک قانون واحد پیروی نمیکند؛ اگر قصد گرافیست یک داستان باشد، در مرحله اول نمایش تصویر مهم است و طرح کلی داستان در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. در واقع هدف اصلی گرافیست سرگرم کردن بیننده است.

    در انتها می‌توان به این اشاره کرد که کار گرافیست بستگی به هدف موضوع میتواند دستی یا دیجیتال باشد.

    طراح گرافیک:

    در این باره میتوان گفت هدف طراح گرافیک این است که با کمک طراحی، بیننده را با محتوا آشنا کند، در دنیای طراحی گرافیک، محتوا نقش اصلی را دارد و هدف طراحی کمک به بهینه سازی اطلاعات در هنگام ارائه یک قالب بصری است.

    برای درک بهتر طراح گرافیک بهتر است به شغل‌هایی که می‌تواند انجام دهد اشاره کنیم:
    - اطلاع رسانی تصویری (infographic)
    - طراحی چاپ (Print Design)
    - طراحی دیجیتال (Digital Design)
    - طراحی وب (Web Design)
    - طراحی آموزشی (Instructional Design)
    - طراحی ارائه (Presentation Design)
    - طراحی نشان (Logo Desing)

    معیار مشترک همه‌ی این کارها این است که در تمام این موارد طراحی برای نشان دادن محتوا انجام می‌شود. به عنوان مثال: طراحی گرافیک در طراحی فرآیند بازاریابی یک شرکت اعم از بروشور، آگهی‌ها ، کارت‌های کسب و کار، تبلیغات، وب سایت و ... طراحی منسجمی را دنبال می‌کند. هدف اصلی طراح گرافیک این است که محتوا را به شیوه‌ای جذاب به نمایش بگذارد. ترکیب و چگونگی طراحی وابسته به محتوا انجام می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که طراحی گرافیک به ترکیب محتوا وابسته است. در حال حاضر، بیشتر طراحی‌های گرافیکی به صورت دیجیتال انجام می‌شود اما طراحی گرافیک نیز می‌تواند برای یک فرمت دیجیتال یا چاپی تولید شود.

    جمع بندی:

    طراحان گرافیک به دلیل پارامترهای محتوا و رسانه (بروشور، وب سایت، پوستر و...) باید از رهنمودهای سخت‌گیرانه استفاده کنند، اما گرافیست به دلیل امکانات نامحدود ایده و داستان، دستورالعمل‌های سهل‌گیرانه‌تری را دنبال کنند. در واقع تفاوت اصلی بین یک طراح گرافیک و گرافیست اهمیت تصاویر درون کار است.

    منبع:


    http://blog.catmedia.com

    5 آبانتلگرامتوئیتر