گرافیک
آموزشتلگرامتوئیتر

گرافیک

گرافیک (برگرفته از واژه‌ی یونانی graphikos) تصاویر بصری یا طرح‌هایی هستند که بر روی برخی از سطوح مانند دیوار، بوم، صفحه نمایش، کاغذ یا سنگ و ... برای اطلاع‌رسانی، مصور کردن یا به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که «هنر گرافیک» از جمله هنرهای تجسمی است که گاهی با نقاشی اشتباه گرفته می‌شود؛ این در حالی است که گرافیک، ایده‌هایی است که از سوی طراح به مرحله اجرا می‌رسد؛ به عنوان مثال، می‌توان به نمایش تصویری داده‌های کامپیوتری، حروف چینی و هنرهای تجسمی و همچنین در نرم‌افزارهای آموزشی و تفریحی اشاره داشت.

گرافیک کامپیوتری

تصاویری که توسط کامپیوتر تولید میشوند، گرافیک کامپیوتری نامیده شده که عکس‌ها، نقاشی‌ها، نمودارها، تایپوگرافی، اعداد، نمادها، طرح‌های هندسی، نقشه‌ها و یا سایر تصاویر نمونه‌هایی از این نوع محسوب می‌شوند.

طراحی گرافیکی ممکن است صرفا شامل تایپوگرافی برای بروشور، فلایر، پوستر، وب سایت و یا کتاب بدون هیچ عنصر دیگری باشد.

گرافیک یکی از پنج عنصر کلیدی تکنولوژی چند رسانه‌ای و یکی از شیوه‌های اصلی تبلیغات فروش کالا یا خدمات است. گرافیک، متشکل از عناصر بصری است که اغلب برای اشاره به اطلاعات خاص به خوانندگان و بینندگان به کار رفته و همچنین از آنها برای تکمیل متن و کمک به درک مخاطب استفاده می‌شود.

گرافیک در تبلیغات

تبلیغات یکی از سودآورترین کاربردهای گرافیک است. هنرمندان اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی خاصی انجام می‌دهند تا شانس فروش آثار هنری خود را افزایش دهند. مهم‌تر از همه، گرافیک به چشم‌انداز کلی آثار هنری طراحی شده، کمک می‌کند که این به نوبه خود باعث جذب عموم مخاطبان به کار هنری یا خرید آن می‌شود.
بنابراین، در تبلیغات جهت متقاعد کردن خوانندگان یا بینندگان، باید از ابزارهای گرافیکی مناسب استفاده شود تا بتواند به طراح یا تبلیغ‌کننده سود لازم را برساند.

تاریخچه


تاریخچه گرافیک

تاریخچه این هنر به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها از طریق تصاویر با یکدیگر صحبت می‌کردند. در حقیقت از دوره غارنشینی تصاویری به جای مانده که نشان‌دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است.
اولین طرح‌های گرافیکی که انسان‌شناسان پیدا کرده‌اند، نقاشی‌های غار و نشانه‌گذاری بر روی تخته سنگ، استخوان و عاج‌هایی بود که از دوران پالئولیتیک (دوره پارینه سنگی بالایی یعنی در حدود 15.000 تا 40.000 سال پیش از میلاد مسیح) به جای مانده است. بسیاری از این نگاره‌ها اطلاعات مربوط به اخترشناسی، فصول و تاریخ را ثبت کرده‌اند.
برخی از اولین گرافیک‌ها و نقاشی‌های شناخته شده در دنیای مدرن که تقریبا از 6.000 سال پیش پیدا شدند، تکه‌‎های سنگی حک شده و مهر و موم‌های سیلندر-سرامیکی هستند که آغاز دوره‌های تاریخی و نگهداری پرونده‌های حسابداری و انبارداری را نشان می‌دهند. در مصر باستان از پاپیروس، سنگ آهک یا چوب برای طراحی در اهرام استفاده می‌کردند. در سال‌های 250 تا 600 قبل از میلاد، نیز یونانیان از گرافیک در مسائل هندسی مانند نظریه دایره یا قضیه فیثاغورث استفاده می‌کردند.

اصطلاح طراحی گرافیک توسط ویلیام ادیسون دوینگینز ( William Addison Dwiggins) در سال 1922 خلق گردید. البته طراحی‌های انسانی در غارها مانند غار لسکو در فرانسه (Lascaux) یا ستون تراجان در رم یا نسخه‌های خطی مصور (illuminated manuscript) نیز گرافیک به حساب می‌آیند.


منبع:

www.wikipedia.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • ساخت لوگوی هندسی در Illustrator
    آموزشساخت لوگوی هندسی در Illustrator

    در این آموزش کوتاه درباره‌‌ی درست کردن یک لوگوی هندسی (Geometric) با استفاده از ابزار‌های ساده و میانبر‌ها توضیح داده میشود.

    یک لوزی درست کنید

     یک لوزی درست کنید

    ابزار مستطیل را از پنل ابزار انتخاب کنید و با نگه داشتن کلید Shift یک مربع بکشید. حال مربع را انتخاب کنید، با استفاده از ابزار چرخش (یا فشار دادن کلید R) و نگه داشتن Shift آن را 45 درجه بچرخانید.

    شکل را کپی کنید

     شکل را کپی کنید

    لوزی درست شده را انتخاب کنید و با نگه داشتن Alt/Opt و کشیدن شکل، از آن یک کپی ایجاد نمایید. (برای اینکه شکل ایجاد شده در راستای شکل اول قرار بگیرد هنگام انجام کار Shift را نگه دارید.) و برای ایجاد یک کپی دیگر با همان فاصله Ctrl/Cmd + D را فشار دهید.

    یک طرح بسازید

     یک طرح بسازید

    شکل اول را انتخاب کنید و با نگه داشتن Alt/Opt شکل جدید را به صورت مورب و در میان شکل اول و دوم قرار دهید. برای راحت تر انجام دادن این کار راهنمای هوشمند را فعال کنید (Ctrl/Cmd + U یا View> Guides> Smart guides) تا به شما کمک کند، فاصله‌ها را درست انتخاب کنید.

    یک صفحه جدید بسازید

     یک صفحه جدید بسازید

    با کلیک کردن روی پنل Artboard (که از مسیر Window>Artboard میتوان به آن دسترسی داشت) یک صفحه جدید درست کنید، طرح را انتخاب کنید و با فشار دادن Ctrl/Cmd + G یک گروه درست کنید.

    رنگ‌ها را عوض کنید

     رنگ‌ها را عوض کنید

    با نگه داشتن Alt/Opt از آن یک کپی در صفحه جدید ایجاد کنید، یک کپی دیگر درست کنید و شکل جدید را کمی به راست حرکت دهید. از پنل Swatches رنگ سفید را برای شکل جدید انتخاب کنید. در آنجا شکل اصلی لوزی تغییر می‌کند و یک شکل هندسی جدید به وجود می‌آید.

    شکل را با ابزار Pathfinder برش دهید.

     شکل را با ابزار Pathfinder برش دهید

    دو روش برای برش اشکال از تصویر اصلی وجود دارد. اولین ابزار Pathfinder است. ابزار pathfinder را باز کنید(Window> Pathfinder) گروه خود را از اشکال سفید انتخاب کنید و با فشار دادن Ctrl/Cmd + 8 یک Path ترکیبی درست نمایید. همین کار را برای گروه اشکال سیاه تکرار کنید. هر دو گروه را انتخاب کرده و به پنل Pathfinder بروید و Minus front را انتخاب کنید.

    یا از ابزار شکل‌ساز (Shape Builder) استفاده کنید:

     از ابزار شکل‌ساز (Shape Builder) استفاده کنید

    هر دو گروه را انتخاب کرده، ابزار Shape Builder را از منوی ابزار انتخاب نمایید ( یا Shift + M را فشار دهید). این ابزار به شما امکان ترکیب تصاویر یا بریدن آنها میدهد.

    یکی از شکل‌ها را بچرخانید

     یکی از شکل‌ها را بچرخانید

    ابتدا گروه طرح را انتخاب کنید، کلیک راست کنید و Release Compound Path را انتخاب نمایید، حالا می‌توانید هر یک از شکل‌ها را جداگانه تغییر داده و به عنوان مثال با انتخاب شکل وسط، آن را 90 درجه بچرخانید.

    یک Gradient اضافه کنید

     یک Gradient اضافه کنید

    پس از انتخاب طرح، کلید G را فشار دهید یا به Window> Gradient بروید. دو رنگ از پالت Swatch انتخاب کنید و آن‌ها را به پنل Gradient بکشید. برای اینکه رنگ روی تمام طرح باشد، کلید g را فشار دهید و از یک طرف طرح، به طرف دیگر بکشید. حالا شما یک لوگوی هندسی ساخته‌اید.

    منبع:


    www.creativebloq.com

    5 آبانتلگرامتوئیتر
  • کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی
    آموزشکالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    تطابق رنگ در طراحی‌های چاپی، در مانیتور و هنگام چاپ مساله‌ی مهمی است که اکثر طراحان با آن آشنایی دارند. در اینجا به چند راه ساده برای اینکه مانیتور خود را با چاپگرها کالیبره کنید، می‌پردازیم.

    کالیبره کردن چیست؟

    به فرآیند تطابق رنگ هنگام طراحی با نسخه‌ی نهایی چاپی، کالیبره کردن می‌گویند. به این معنی که از درستی انتخاب رنگ‌ها در هنگام طراحی برای چاپ اطمینان حاصل کنید.

    بهینه‌ سازی فضای کار

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    بعضی از شایع‌ترین مشکلات تطابق رنگ می‌تواند با بهینه سازی فضای کار درست شوند. تابش‌های نوری در مانیتور، کار کردن در فضاهای تاریک یا بسیار روشن و حتی زاویه‌ای که از آن به مانیتور نگاه می‌کنید می‌توانند مشکلاتی در ادراک درست رنگ به‌وجود بیاورند.
    مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که کاملا آن را از روبرو مشاهده کنید. بسیاری از مانیتورها با چند درجه تغییر از زاویه دید (چه در جهت عمودی چه افقی)، در ادراک رنگ‌ها مشکل ایجاد می‌کنند.
    چیدمان محیط کار خود را با توجه به نورهای محیط تغییر دهید، تا بازتاب‌های نوری را در مانیتور خود از بین ببرید.

    استفاده از مانیتورهای مناسب

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    محدودیت‌هایی برای تجهیزات ارزان قیمت وجود دارد، که مستقیما بر انتخاب درست رنگ‌ها تاثیر می‌گذارند. مانیتورهای ارزان قیمت ممکن است از تمام محدوده‌ی رنگ‌ها پشتیبانی نکنند، که این موضوع می‌تواند منجر به اشتباهات رنگ در چاپ شود.

    مشکلات بینایی

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    یکی از مشکلات متداول در تشخیص درست رنگ‌ها مشکلات بینایی است، که می‌تواند در پروژه‌های چاپی مشکل ساز شود.

    کالیبره کردن صفحه نمایش

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    بعد از درست کردن محیط کار و مشکلات بینایی، مورد بعدی بررسی رنگ‌هایی است که مانیتور نشان می‌دهد. بهترین راه برای انجام این کار، کالیبره کردن مانیتور است. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که ساده‌ترین آنها استفاده از یک ابزار کالیبره کردن مانند Spyder5ELITE است.
    این دستگاه با اندازه گیری نور محیط و میزان نور منتشر شده از مانیتور شما تنظیمات فضای رنگی را انجام می‌دهد. اگر نمی‌خواهید که دستگاهی مانند آن را تهیه کنید، می‌توانید برای اطمینان از درست بودن رنگ‌های چاپی، در ابتدا رنگ‌های اصلی را بر روی کاغذ چاپ کنید و از آن‌ها برای کالیبره کردن رنگ‌های مانیتور خود استفاده کنید.
    به این نکته توجه کنید که روش دوم فقط برای همان چاپگر قابل استفاده است.

    کار در فضای رنگی مناسب

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    حتمن به این موضوع توجه کردید که در فضای کاری نرم‌افزارها فضاهای رنگی متفاوتی وجود دارد. تمام کامپیوترها به صورت پیش‌فرض از فضای رنگی RGB استفاده می‌کنند، هنگامی که شما یکی از نرم‌افزارهای Adobe را نصب می‌کنید فضاهای رنگی AdobeRGB و CMYK را مشاهده می‌کنید. برای طراحی‌های چاپی، بهتر است از فضای رنگی CMYK استفاده کنید. برای درک بهتر تفاوت‌های بین RGB و CMYK مقاله‌ی پنج نکته برای طراحی چاپی را مطالعه کنید.

    شبیه سازی طرح چاپی

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    شما می‌توانید در نرم‌افزارها، نسخه‌ی چاپی را شبیه سازی کنید تا یک نمونه‌ی نسبتا دقیق از کار چاپی را قبل از چاپ مشاهده کنید. برای مثال، در نر‌م افزار فتوشاپ می‌توانید این کار را از منوی View> Proof Setup انجام دهید.

    مشورت با فعالان حوزه چاپ

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    اگر می‌خواهید یکی از کارهای قبلی خو را مجددا چاپ کنید، یک نمونه از چاپ قبلی را به چاپخانه بدهید تا بتوانند آنها را با هم مقایسه کنند و خطاها را ازبین ببرند. شاید اینکار کاملا دقیق نتواند مشکلات رنگی را درست کند، اما راه حل ساده ای می‌باشد.

    استفاده از کد رنگ‌ها

     کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

    یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن خطای رنگ در چاپ استفاده کردن از کدهای رنگی است. نمونه‌های مختلفی وجود دارد که معتبرترین آن‌ها کتابخانه‌های رنگی Pantone است. اگر نمی‌خواهید برای این کار هزینه کنید، می‌توانید از کدهای رنگی که در سایت‌های مختلف وجود دارند استفاده کنید، اما بدون شک Pantone بهترین گزینه است.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    12 آذرتلگرامتوئیتر
  • درست کردن افکت رنگی duotone در فتوشاپ
    آموزشدرست کردن افکت رنگی duotone در فتوشاپ

    در این آموزش یاد میگیریم که چگونه با استفاده از ابزارهای ساده‌ی فتوشاپ افکت‌های رنگی برای عکس‌هایمان درست کنیم. افکت رنگی که در این آموزش یاد میگیریم افکت duotone است که به یک مدل از استفاده از رنگ‌ها در طراحی گفته می‌شود، در این مدل از سایه‌های تیره و روشن یک یا دو رنگ برای کل طراحی استفاده می‌شود.

    ابتدا عکسی که می‌خواهید روی آن کار کنید را وارد نرم‌افزار فتوشاپ کنید، و آن را به حالت Smart Object تغییر دهید. در این حالت شما می‌توانید بدون اینکه به عکس اصلی تغییری وارد کنید آن را اصلاح کنید. برای اینکه عکس شما به Smart Object تبدیل شود روی لایه‌ی آن در پنل لایه‌ها کلیک راست کنید و گزینه‌ی Convert to Smart Object را انتخاب کنید.

    آموزش فتوشاپ

    حالا با استفاده از Layer > New Adjustment Layer > Black and White یک لایه‌ی سیاه و سفید روی عکس ایجاد کنید.

    افکت فتوشاپ

    همانطور که در بالا گفتیم، این افکت از یک یا دو رنگ پیروی می‌کند، پس برای اینکه تصویر تمیزتری داشته باشیم، لازم است کنتراست رنگ سیاه و سفیدمان زیادتر از حد معمول باشد، پس با استفاده از همان دستور قبلی برای لایه‌ی سیاه و سفید یک لایه‌ی Brightness and contrast درست کنید، و کنتراست عکس را به میزان دلخواه خود نسبت به عکس بالا ببرید.

    فتوشاپ

    هر دو لایه را انتخاب کنید و آنها را با استفاده از Right Click > Group Layers در یک گروه قرار دهید تا فضای کارتان شلوغ نباشد.

     آموزش فتوشاپ

    دقت کنید برای اینکه رنگ‌ها درست باشند چیدمان لایه‌ی آنها درست باشد یعنی لایه‌های سفید یا رنگ‌های روشن باید زیر لایه‌های سیاه یا رنگ‌های تیره باشند. حالا با استفاده از Layer > New Fill Layer > Solid Color یک لایه‌ی رنگی با کد رنگ #00ff36 برای قسمت روشن عکس درست کنید و مود آن را به حالت Multiply تغییر دهید.

     آموزش فتوشاپ

    و برای قسمت‌های تیره‌ِ عکس، همان دستور بالا را اجرا کنید، رنگ آن را به #23278a تغییر دهید و مد آن را در حالت Lighten قرار دهید.

     آموزش فتوشاپ

    منبع:

    www.tutpad.com

    30 فروردین 97تلگرامتوئیتر