یک راهنمای سریع برای انتخاب پالت رنگی
آموزشتلگرامتوئیتر

یک راهنمای سریع برای انتخاب پالت رنگی

به عنوان یک طراح، کار اصلی که باید برای یک محصول یا پروژه انجام دهیم این است که با در نظر گرفتن اهداف تجاری، یک طرح کاربر پسند درست کنیم. که این موضوع شامل انتخاب درست فونت‌ها، قاب‌ها، رابط کاربری، تایپوگرافی و انتخاب رنگ می‌شود. البته این کار به هیچ وجه ساده نیست.

بنابراین در این مقاله بیشتر در مورد چگونگی و دلیل استفاده از رنگ‌ها و تاثیرات آنها صحبت می‌کنیم. ابتدا بهتر است با مبانی پایه‌‌ی رنگ آشنا شویم و برای شروع بهتر است با چند اصطلاح درباره‌ی رنگ‌ها آشنا شویم:

  1. Hue یا رنگ - به معنای همان رنگ خالص است مثل قرمز یا آبی.
  2. Chroma یا کروم - به معنای خلوص رنگ است، به عنوان مثال رنگ خاکستری که یه رنگ خنثی است مقدار کروم رنگ آن بسیار پایین است.
  3. Saturation یا اشباع - به معنی قدرت یا ضعف یک رنگ است.
  4. Value به معنی میزان تاریکی یا روشنی رنگ است، به عنوان مثال رنگ سفید High Value و رنگ سیاه ‌Low Value است.
  5. Tone یا تن به معنی رنگ ایجاد شده از ترکیب رنگ خالص با رنگ خاکستری است.
  6. Shade یا سایه به معنی رنگ ایجاد شده از ترکیب رنگ خالص با رنگ سیاه است.
  7. Tint یا ته رنگ به معنی رنگ ایجاد شده از ترکیب رنگ خالص با رنگ سفید است.

موارد عنوان شده، اصطلاحاتی هستند که برای انواع رنگ‌ها در طراحی استفاده می‌شوند. اگر شما با نرم‌افزاری مانند ‌Photoshop کار کرده باشید حتما با پنل‌هایی که این اسم‌ها را دارند، مواجه شده‌اید. با استفاده از معنی این اصطلاحات قطعا راحت‌تر از آن‌ها استفاده می‌کنید. خب بعد از شناخت کلیِ رنگ‌ها بهتر است بدانیم که چگونه با استفاده از چرخ رنگ (در این مقاله درباره‌ي چرخ رنگ بخوانید) پالت رنگی مناسب را انتخاب کنیم.

چهار نوع پالت رنگی اصلی

شما می‌توانید با استفاده از ۱۲ رنگ موجود در چرخ رنگ پالت‌های رنگی مختلفی بسازید که در اینجا ما چهار نوع اصلی آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

پالت رنگی تک رنگ یا ‌Monochromatic ترکیبی از رنگ خالص و ‌Tone, Shade و Tint همان رنگ است. به عنوان مثال طیفی از رنگ قرمز همراه با ترکیب‌های آن رنگ با خاکستری، سیاه و سفید. این نوع انتخاب طرح رنگ، محافظه کارانه است، استفاده از این نوع پالت‌ها برای کسانی که اطلاعات زیادی درباره‌ی رنگ‌ها ندارند نیز خوب است ولی دقت کنید که استفاده نادرست از این پالت‌ها می‌تواند طراحی شما را زشت و خسته کننده نشان دهد زیرا در این حالت، شما تنها از یک رنگ استفاده می‌کنید و اگر این کار به درستی انجام نشود چشم بیننده را خسته می‌کند.

پالت رنگی رنگ‌های مشابه یا Analogous استفاده از یک رنگ اصلی و ۳ رنگی که در چرخ رنگ کنار آن قرار دارند است. این پالت‌ها معمولا برای بیان یکپارچگی و یکنواختی در طراحی‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از این پالت‌ها می‌تواند کار را آسان کند زیرا با وجود اینکه تمایز زیادی بین رنگ‌ها نیست ولی در عوض کنتراست خوبی درآن‌ها وجود دارد.

پالت رنگی رنگ‌های مکمل یا ‌Complementary تشکیل شده از رنگ‌هایی هستند که در چرخ رنگ روبروی هم قرار دارند، مانند قرمز-سبز یا آبی-نارنجی. از این پالت‌ها برای برقراری تعادل در طراحی می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید مانند پالت Analogous با استفاده از Tint یا Shade آن رنگ‌ها پالت رنگی خود را افزایش دهید، این کار برای ملایم کردن کنتراست در این نوع پالت کمک بزرگی می‌کند.

پالت رنگی سه‌گانه یا Triadic تشکیل شده از سه رنگی است که در چرخ رنگ به یک اندازه از هم فاصله دارند، مانند قرمز، زرد و آبی. در این نوع پالت‌های رنگی کار به دلیل تنوع رنگ و معنایی که هر رنگ دارد کار کمی سخت می‌شود. ولی به دلیل تنوع و تضاد رنگ‌ها می‌توان طرح‌های زیبایی درست کرد.

این‌ها چهار نوع پالت رنگی هستند که بیشترین کاربرد را در طراحی دارند، برای اینکه بتوانید بهتر رنگ‌ها را برای طرح یا پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید انتخاب کنید بهتر است این نکته را بدانید که هر رنگ می‌تواند چه حسی در مخاطب شما ایجاد کند یا به طور کلی تر هر رنگ چه معنایی دارد.

معانی رنگ‌ها

  1. قرمز: انرژی، قدرت، شور و اشتیاق شدید
  2. نارنجی: شادی، شور و شوق، لذت، خلاقیت
  3. زرد: شادی، تفکر و هوش، انرژی
  4. سبز: جاه طلبی، رشد، طراوت، ایمنی
  5. آبی: آرامش، اعتماد به نفس، هوش و ذکاوت
  6. بنفش: لوکس، جاه طلبی، خلاقیت
  7. سیاه: قدرت، ظرافت و زیبایی، رمز آلود
  8. سفید: پاکیزگی، خلوص، کمال

این‌ها معانی کلی رنگ‌ها هستند و در مقالات آینده حتما به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم. نکته‌ی اصلی که هر طراح گرافیک باید به آن دقت کند این است که با توجه به شخصیت اثر (لزوما شخصیت به معنای فرد نیست و هر اثر هنری دارای شخصیت است)، پروژه یا حتی شخصیت کارفرما و با در نظر گرفتن معنی هر رنگ، به درستی رنگ‌ها را انتخاب کنید تا تاثیر آن بر روی مخاطب بیشتر شود.

سه نکته برای شروع کار

برای اینکه بتوانید درک بهتری نسبت به فضاسازی در طرح‌هایتان داشته باشید می‌توانید از طیف رنگی خاکستری استفاده کنید. با استفاده از value های مختلف رنگ خاکستری و بازی با کنتراست آن راحت‌تر می‌توانید حجم‌ها و جای قرار گیری طرح‌هایتان را متوجه شوید.

روش بعدی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید به قانون ۶۰-۳۰-۱۰‌ معروف است: یک روش قدیمی در طراحی داخلی. استفاده از این روش بسیار کاربردی است به طوری که چشم مخاطب را به سمت موضوعی که می‌خواهید به آن بپردازید به آرامی هدایت می‌کند و استفاده از آن بسیار راحت است، به این صورت که ۶۰٪‌ از طراحی را رنگ غالب شما می‌پوشاند، ۳۰٪ رنگ مکمل ثانویه است و ۱۰٪ باقی مانده می‌تواند یک رنگ دیگر باشد که اصطلاحا به آن رنگ لهجه یا accent color می‌گویند.

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از آن برای درست کردن پالت رنگی استفاده کنید، استفاده از ترکیب رنگ‌ها در طبیعت است. به عنوان مثال از ترکیب رنگ‌های یک منظره‌‌ی غروب خورشید استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Adobe Capture کد‌های رنگی که در عکس‌ها هستند را مشخص کنید و یک پالت رنگی درست کنید.

امیدوارم این مقاله به شما برای شناخت بهتر رنگ و استفاده‌ی درست از آنها کمک کرده باشد. اگر شما کار را تازه شروع کرده‌اید می‌توانید با استفاده از سایت‌هایی که در مقاله‌ی زیر معرفی کردیم از پالت‌های رنگی مختلفی استفاده کنید تا بتوانید چشمتان را به ترکیب رنگ‌ها عادت دهید.

http://blog.imograph.com/blogDes.php?id=3

منبع:

www.invisionapp.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • Raster و Vector چه فرقی دارند؟
    آموزشRaster و Vector چه فرقی دارند؟

    این سوال توسط بسیاری از طراحان تازه کار و افراد علاقه‌مند پرسیده می‌شود. وقت آن است که تفاوت میان رستر و وکتور را روشن کنیم.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    دو نوع گرافیک کامپیوتری وجود دارد : گرافیک شطرنجی یا رستر(Raster) و گرافیک برداری (Vector) گرافیک رستر، تصاویری هستند که به وسیله‌ی تقسیم کردن تصویر به عناصر کوچکتر تصویر که پیکسل نامیده می‌شوند ساخته میشود. پیکسلها، محتوای اطلاعاتی مثل کنترل شفافیت و رنگ می‌باشند، که این اطلاعات می‌توانند در هر یک از پیکسل‌ها برای هر جزء برنامه نگهداری شوند.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    گرافیک برداری روشی در تولید و ذخیره‌ی فایل‌های تصویری کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی و چند ضلعی‌ها ذخیره می‌شود. واژه‌ی بردار در این کاربرد معنایی وسع‌تر از یک خط راست دارد.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    در ادامه شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام فرمت گرافیکی بهتر است؟!.
    در اینجا می‌توان گفت که هر کدام دارای نکات مثبت و منفی هستند که با توجه به نوع کار گرافیکی که قرار است انجام شود باید از آن‌ها استفاده کرد. گرافیک شطرنجی قادر به نمایش هزاران رنگ در یک تصویر واحد است. درواقع ویرایش رنگ در گرافیک شطرنجی فراتر از یک گرافیک برداری انجام می‌شود و اینکه تصاویر رستر اغلب فایل‌های سنگینی هستند، در حالی که فایلهای وکتور نسبتا سبک‌ترند. به یاد داشته باشید تصاویر وکتور بهتر است برای آرم‌ها و تصویرسازی استفاده شود و تصاویر رستر در عکاسی دیجیتال استاندارد به کار می‌رود و معمولا هنگامی که تصاویر به صورت دیجیتالی منتشر می‌شوند، برای تمام گرافیک‌ها اعم از برداری یا شطرنجی قابل استفاده می‌باشند.

    منبع:


    www.psprint.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • معانی رنگ‌ها - قسمت سوم
    آموزشمعانی رنگ‌ها - قسمت سوم

    بنفش: وفاداری، عظمت، معنویت و رمزآلود

    بنفش یک رنگ زیبا برای لذت بردن از دو رنگ شگفت انگیز، یعنی آبی و قرمز است. اغلب بنفش با لوکس، قدرت، خرد، خلاقیت و جادو همراه است. هنگامی که به شکل روحانی بنفش نگاه می‌کنید، رنگی است که قرمز و آبی را متعادل می‌کند. قرمز به شدت قدرت و انرژی را به رنگ می‌دهد، در حالی‌که آبی، آرامش و ثبات را به ارمغان می‌آورد، با این تفاوت که رنگ درخشان بنفش را ایجاد می‌کند که تعادل کامل بین این دو را دارد.

    این رنگ به طور سنتی به وفاداری، عظمت یا اصالت و همین‌طور به داشتن خصوصیات معنوی یا رمزآلود بودن معروف است. سایه‌های تیره معمولا نمایان‌گر تجملات یا زندگی‌های اشرافی هستند یا سایه‌های تاریک‌تر می‌تواند غم و اندوه را نشان دهد درحالی‌که سایه‌های بنفش کم‌‍رنگ بیشتر جنبه فمینیستی، احساسی و حتی نوستالژیک دارند.

    موارد استفاده: بنفش برای هدف قرار دادن زنان بیشتر استفاده می‌شود، همانطور که محققان گفته‌اند: زنان رنگ بنفش را در رده‌های بالا قرار می‌دهند، در حالی‌که مردان حتی در رده بندی رنگ‌ها هم قرار نمیدهند. به طور کلی، بنفش رنگ متداولی برای برندینگ نیست و در واقع، برند Cadbury تنها برندی است که در لیست ۱۰۰ برند با ارزش از سال ۲۰۱۴ فوربس از رنگ بنفش استفاده کرده است.

    بنفش شاید برای همه مناسب نباشد ولی این کارت‌های بیزینس (کارت ویزیت) برای Intu ثابت می‌کند که وقتی با خاکستری ترکیب شود خیلی کارآمد شده و حتی تاثیر جنسیت را خنثی می‌کند.

    روانشناسی رنگ‌ها

    از بین کارت‌های بیزینسی (کارت ویزیت) که وجود دارد رنگ بنفش کارت برای کمپانی نرم افزار دارویی Tidepool در بین بقیه رنگ‌ها برجسته‌تر به نظر می‌آید. بنفش پررنگ (در تضاد با رنگ‌های آبی و سفید) رنگی اشرافی است.

    روانشناسی رنگ‌ها

    کارت ویزیت کمپانی طراحی داخلی Bella Casa برای شهر Louisville برای ارج نهادن به طراحی‌ها و خانه‌های ویکتوریایی و تاثیر فرهنگ فرانسه بر روی این شهر از رنگ بنفش استفاده کرده است. این جنبه‌های فمینیستی، نوستالژیک و احساسی با انتخاب رنگ بنفش از طریق بصری ارتباط برقرار می‌کند.

    روانشناسی رنگ‌ها

    قهوه‌ای: ارگانیک، ساده و صادق

    رنگ قهوه‌ای در حوضه ارگانیک و غذاهای طبیعی، زیبایی و محصولات کاربرد زیادی دارد. این رنگ با الهام گرفتن از طبیعت بیانگر احساسات سلامتی، نظم و انضباط و زمینی بودن است. قهوه‌ای رنگی ساده، قوی، بادوام و صادق است و ممکن بیان‌گر این باشد که برند شما به چیزی بیشتر از انتخاب رنگ برای کارت ویزیت اهمیت می‌دهد.

    نکات استفاده: در استفاده از رنگ قهوه‌ای احتیاط کنید چون ممکن است حس ناخوشایندی به مخاطب القا کند. از طرفی اگر محصول برند شما مربوط به گرد و غبار و گل یا خاک باشد، استفاده از قهوه‌ای برای برندینگ شما ایده خوبی است.

    این هویت بصری برای برند Clay پالت رنگ قهوه‌ای و بافت مواد کاور نشده را به هم ربط می‌دهد و نمای موزه‌ای از هنرهای سرامیکی به برند می‌دهد. قهوه‌ای، زمینی بودن و صداقت را به مواد خام مرتبط می‌کند.

    روانشناسی رنگ‌ها

    مفهوم هویت بصری برند Everybody Loves Fish & Chips تن‌های مختلف قهوه‌ای و کاغذ کاهی را ترکیب می‌کند تا حس زمینی بودن، طبیعی و غذای ارگانیک را منتقل کند.

    روانشناسی رنگ‌ها

    شرکت Maurizio Pagnozzi در هویت بصری که برای فروشگاه فشن XXY طراحی کرد، از دو طیف قهوه‌ای روشن و تیره استفاده کرد که نمایان‌گر سادگی، ماندگاری و حس نیت برند است.

    روانشناسی رنگ‌ها

    صورتی: زنانه، احساساتی، رمانتیک و هیجان انگیز

    رنگ صورتی رنگ بسیار متناقض است. معنی آن می‌تواند به شدت بر فرهنگ و زمینه‌ای که در آن ارائه شده است، بستگی دارد. این می‌تواند به زنانه و مردانه، کم عمق و محبت و بسیاری چیزهای دیگر مرتبط باشد. صورتی برای مدت طولانی (کلیشه‌ای) مختص زنان بوده و اکثرا به عنوان رنگی دخترانه در نظر گرفته می‌شود. به هرحال، مثل همه رنگ‌ها، صورتی بسیار متنوع است و شدت رنگ‌اش می‌تواند بر روی معنای آن تاثیر بگذارد. صورتی کم‌رنگ، اکثرا به عنوان رنگ منصوب برای دختر بچه‌ها عرضه میشود، که بیان‌گر با مزه بودن است درحالیکه صورتی کثیف بیشتر به معنای احساساتی و صورتی لایت رمانتیک بودن است. در مقابل، صورتی پررنگ حاکی از جوانی، انرژی، شور و هیجان است. امروزه به رنگ صورتی ملایم، به دلیل علاقه نسل‌های جدید به رنگ صورتی گونه (Blush Tone) millennial pink یا صورتی هزاره گفته می‌شود. این رنگ بیشتر برای فضای داخلی، گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌طور اختصاصی در بین Generation Y (نسلی که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به دنیا آمدند.) محبوبیت دارد.

    موارد استفاده: حس و حالی که می‌خواهید نشان بدهید را تعیین کنید و بر اساس آن تن‌های مختلف صورتی را انتخاب کنید. به خاطر استفاده از صورتی برای برندهای که به جنسیت خاصی تعلق ندارند، خجالت نکشید، مثل برند T-Mobile، چون ممکن است هدف شما مخاطب قرار دادن نسل‌ دهه 80 و 90 میلادی و شخصیت افراد باشد نه جنسیت آن‌ها.

    شرکت Sam Lane برای کارت ویزیت عکاسی Eleanor Finch به‌طور خاص صورتی لایت را انتخاب کرد تا در درجه اول زنان را مخاطب قرار دهد. گرچه، تصویرنگاری مشکی و ساده این طراحی باعث شده که در عین مدرن بودن، جلوه دخترانه نداشته باشد.

    روانشناسی رنگ‌ها

    در این تصویر، Lane از رنگ صورتی پررنگ براق برای پوستر فستیوال فیلم مستقل بریتانیا استفاده کرده است. Lane به امید این‌که توجه مخاطب را جلب کند، رنگ صورتی را برای سرگرم کننده بودن، پر انرژی و جذب نسل جوان با متنی کنایه آمیز ترکیب کرد.

    روانشناسی رنگ‌ها

    کارت شخصی معمار Georgia Gamborgi زمینه‌ای به رنگ صورتی کم‌رنگ دارد. با این‌که صورتی رنگی ملیح و رمانتیک است، ولی می‌تواند در تصاویر به یاد ماندنی به عنوان رنگ جوانی و طراوت به کار رود.

    روانشناسی رنگ‌ها

    ادامه دارد...

    منابع:

    www.canva.com

    www.wikipedia.com

    www.colorcom.com

    www.colorpsychology.org

    30 دی 97تلگرامتوئیتر
  • پنج نکته برای طراحی‌های چاپی
    آموزشپنج نکته برای طراحی‌های چاپی

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPIیا dots per inch است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI یا pixels per inch نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    24 آبانتلگرامتوئیتر