چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!- قسمت چهارم/آخر
آموزشتلگرامتوئیتر

چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!- قسمت چهارم/آخر

حالا نوبت ساخت کوه و آسمان برای فضای سبز رسیده؛ در قسمت‌های قبل با استفاده از ابزار‌های ساده‌ی ایلوستریتور توضیح دادیم که چگونه دریاچه و فضای سبز را درست کنیم و در این قسمت با استفاده از همان ابزارها به ساخت کوه و آسمان می‌پردازیم.

برای طراحی کوه ابتدا یک مستطیل به ابعاد 582 x 540 و رنگ 99927b بکشید. کلید + را فشار دهید و با استفاده از این ابزار یک Anchor Point در وسط ضلع بالایی مستطیل اضافه کنید. حالا کلید – را فشار دهید و با استفاده از این ابزار Anchor pointهای دو زاویه‌ی بالا را پاک کنید و یک مثلث درست کنید.

آموزش ایلوستریتور

با استفاده از ابزار خط (/) یک خط سیاه با ابعاد 400 px بکشید (توجه داشته باشید که برای رنگ این خط قسمت Fill را خالی بگذارید). خط را انتخاب کنید و به قسمت Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید. در پنجره‌ی باز شده در قسمت سایز 10 px , Absolute را بزنید، در قسمت Ridges per segment عدد 9 را انتخاب کرده و تیک Smooth Points را بزنید و کلید OK را فشار دهید. حالا برای اعمال شدن این افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید.
از مثلثی که ساختید با استفاده از کلید‌های Ctrl-C و Ctrl-F یک کپی بر روی همان مثلث ایجاد کنید، حالا مثلث دوم و خطی که قبلا کشیده بودید را انتخاب کرده و با استفاده از ابزار Divide از پنل Pathfinder مثلث را ببرید، مثلث بریده شده را از حالت گروه خارج و قسمت پایینی را پاک کنید و رنگ قسمت بالایی را به #e2f0e9 تغییر دهید، حالا شما شکلی شبیه به کوه با قله‌ی برفی ایجاد کردید.

آموزش ایلوستریتور

سپس با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-F از مثلث اول یک کپی ایجاد کنید، رنگ آن را به #99927b تغییر دهید. برای ایجاد بافت و سایه روی کوه اندازه‌ی این مثلث را مقداری کوچک‌تر می‌کنیم(فقط خط پایینی مثلث). حالا یک مثلث کوچکتر با رنگ #87806c درست کنید.

آموزش ایلوستریتور

شما شکل اصلی کوه را درست کردید. حال برای ایجاد یک سایه‌ی تخت برای قسمت چپ آن، دستورات زیر را انجام می‌دهیم.
مثلث اول را انتخاب و با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-F یک کپی از آن درست کنید، روی آن کلیک راست نموده و از قسمت Arrange> Bring to front را انتخاب کنید. حالا با استفاده از Direct selection (A)، Anchor Point قسمت پایین-راست مثلث را انتخاب کنید و آن را تا وسط خط پایینی مثلث بکشید و میزان شفافیت (Opacity) آن را روی 40% قرار دهید و در قسمت Blending Mode مود Multiply را انتخاب نمایید. حالا کل اجزای کوه را در انتخاب کنید و در یک گروه قرار دهید(Ctrl-G).

آموزش ایلوستریتور

کوه را در قسمت وسط تصویر اصلی و در پشت تپه‌ها قرار دهید، از آن دو کپی کوچک‌تر درست کنید و در چپ و راست و جلوی آن قرار دهید. دو مثلث دیگر با رنگ #659cad درست کنید و در پشت کوه‌ها قرار دهید.

آموزش ایلوستریتور

تقریبا منظره‌ی کوهستانی به پایان رسیده، حالا نوبت آسمان و اجزای آن است. برای درست کردن آسمان ابتدا کل لایه‌ها را به جز لایه‌ی Sky قفل کنید، در مرحله‌ی اول یک مربع در اندازه‌ی 1200 x 1200 px درست کنید و رنگ آن را به #77b8cc تغییر دهید، آن را در وسط Artboard خود قرار دهید.

آموزش ایلوستریتور

برای پر کردن فضای خالی آسمان می‌توانید با استفاده از Pen tool یا ابزار مستطیل شکلی با گوشه‌های کاملا گرد که مثل ابر باشد درست کنید. ( #9accdb ) و آن‌‌ها را پشت کوه‌ها قرار دهید.

آموزش ایلوستریتور

برای درست کردن ابر‌های اصلی، دو دایره با اندازه‌های مختلف به رنگ سفید درست کنید و آنها را با فاصله روی هم قرار دهید، حالا یک مستطیل با گوشه‌های گرد ایجاد کنید و آن را در وسط دو دایره‌ی دیگر قرار دهید (از عکس زیر پیروی کنید). با استفاده از ابزار Unite از پنل Pathfinder آن‌ها را به یک شکل تبدیل کنید و برای رنگ آن در قسمت Fill کد #e2f0e9 را قرار دهید و قسمت Stroke را خالی بگذارید. چند کپی در اندازه‌های مختلف از آن درست کنید و در قسمت‌های مختلف آسمان قرار دهید.

آموزش ایلوستریتور

برای تمام کردن کار فقط به یک خورشید احتیاج داریم.
برای درست کردن خورشید ابتدا یک دایره در ابعاد 105 x 105 px به رنگ #fff45a ایجاد کنید، یک خط عمودی (/) از وسط دایره بکشید و با استفاده از ابزار Divide در پنل Pathfinder آن را به دو قسمت تقسیم کرده، دایره را از حالت گروه خارج کنید و رنگ قسمت چپ آن را به #fde23d تغییر دهید.
یک دایره‌ی دیگر به ابعاد 144 x 144 px به رنگ #fbcd30 در پشت دایره‌ی اول درست کنید، به قسمت Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید، در قسمت سایز 5 px / Absolute را بزنید و برای عدد در قسمت Ridges per segment عدد 10 را قرار دهید، تیک قسمت Smooth Points را بزنید و ok را فشار دهید. برای اعمال این افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید. حالا کل اجزای خورشید را انتخاب کنید و در یک گروه قرار داده، آن را در جای مناسب قرار دهید.

آموزش ایلوستریتور

منظره‌ی کوهستانی ما به پایان رسید!
شما میتوانید با استفاده از خلاقیت خود اجزای دیگری نیز با همین ابزارها درست کنید و در این منظره قرار دهید یا یک تصویر دیگر درست کنید.
امیدواریم که این آموزش به شما کمک کرده باشد تا بتوانید از خلاقیت خود برای خلق کردن کارهای دیگر راحت‌تر استفاده کنید.

منبع:

https://design.tutsplus.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • 10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت
    آموزش10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPI (dots per inch) است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI (pixels per inch) نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    20 آبانتلگرامتوئیتر
  • شروع کار با فتوشاپ
    آموزششروع کار با فتوشاپ

    در این مقاله قصد داریم، شما را با محیط نرم افزار فتوشاپ آشنا کنیم. در ادامه و در مقالات آتی، توضیحات بیشتری در زمینه کار با فتوشاپ ارائه خواهد شد.

    1- بازکردن عکس

    در نوار منو، File>Open را انتخاب کنید تا تصاویر را وارد کنید. در نوار منو، File>New را انتخاب کنید تا از پیش فرض‌ها استفاده کنید و یا به انتخاب خود یک فایل جدید بسازید.

     بازکردن عکس در فتوشاپ

    2- آشنایی بیشتر با محیط کار

    نوار منو (در بالای صفحه) شامل پرونده، ویرایش، تصویر و سایر منوها است که به شما امکان دسترسی به دستورات مختلف، تنظیمات و پانل‌ها را می‌دهد.
    نوار گزینه (زیر نوار منو) گزینه‌هایی را برای ابزاری که در حال کار کردن با آن‌ها هستید، نمایش می‌دهد.
    ابزار پنل (در سمت چپ) حاوی ابزار ویرایش تصاویر و ایجاد آثار هنری است. ابزارهای مشابه با هم گروه بندی شده‌اند. با کلیک و نگه داشتن یک ابزار در پانل، می‌توانید به ابزارهای مرتبط در یک گروه دسترسی پیدا کنید.
    پانل‌ها (در سمت راست) شامل رنگ، لایه‌ها، خواص و سایر پانل‌هایی هستند که دارای کنترل‌های مختلف برای کار با تصاویر هستند. شما می‌توانید فهرست کامل پنل‌ها را در منوی پنجره پیدا کنید.
    پنجره سند (در وسط) فایلی را که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید، نمایش می‌دهد. اسناد متعدد باز شده در زبانه‌ها در پنجره Document نشان داده می‌شود.

     آشنایی بیشتر با محیط کار فتوشاپ

    3- یک فرمان را لغو کنید

    برای باز گرداندن آخرین کاری که انجام دادید، در نوار منو، Edit > Undo را انتخاب کنید یا Ctrl + Z برای ویندوز و Com + Z برای مک را فشار دهید.
    برای انجام آخرین چیزی که انجام دادید، در نوار منو، Edit > Redo را انتخاب کنید یا دوباره Ctrl + Z برای ویندوز و Com + Z برای مک را فشار دهید.

     یک فرمان را لغو کنید

    4- ذخیره کردن فایل

    در نوار منو، File > Save یا File > Save As را انتخاب کنید
    اگر فایلی دارید که هنوز نیمه تمام است با فرمت PSD که فرمت فتوشاپ محسوب می‍شود، ذخیره کنید تا لایه‌ها و فایلها به صورت لایه باز در اختیار شما باشد. در غیر این صورت از فرمت‌های jpg یا png که برای کار در سایر نرم‌افزارها به کار می‌روند، استفاده کنید.

     ذخیره کردن فایل در فتوشاپ

    منبع:


    https://helpx.adobe.com

    5 آبانتلگرامتوئیتر
  • تفاوت RGB و CMYK
    آموزشتفاوت RGB و CMYK

    اگر شما به تازگی وارد خانواده بزرگ گرافیست‌ها شدید، این مطلب کمک زیادی به هرچه بیشتر آشنا شدن شما با این فضا می‌کند.

    طراحی گرافیک مانند هر حوزه تخصصی دیگری اصطلاحات منحصربه‌فرد خود را دارد و این خیلی مهم است که از به کاربردن این اصطلاحات نترسیم، زیرا دراینصورت به کارگیری آن‌ها سخت و غیرممکن می‌شود.

    هنگامی که با نرم افزارهای مرتبط با گرافیک کار می‌کنید، می‌توانید حالت رنگ فایل خود را انتخاب کنید.

    از آنجا که در نرم‌افزارهای پرکاربردی مانند فتوشاپ و ایلسترتور بیشتر از دو حالت CMYK و RGB استفاده می‌شود، در اینجا به بررسی این دو حالت پرداخته‌ایم.
     تفاوت RGB و CMYK

    CMYK

    اگر نسخه نهایی تصویر ما قرار است در مجله، روزنامه، انواع کارت‌ها، بنرها و بروشورها به صورت حرفه ایی چاپ شود، لازم است که از یک حالت استاندارد برای آن استفاده کنیم.

    این حالت که CMYK نام دارد، شامل رنگ‌هایC=cyan آبی ،M=magenta قرمز ، Y=yellow زرد و K=black سیاه است.

    شاید جالب باشد بدانید که Black یا همان رنگ سیاه در اینجا از ترکیب c,m,y به دست می‌آید و به این دلیل با K نشان داده می‌شود که با B=blue در RGB اشتباه گرفته نشود.
     تفاوت RGB و CMYK

    RGB

    RGB که مخففR=Red قرمز، G=Green سبزو B=Blue آبی است و برای سنجش و نمایش تصاویر در سیستم‌های الکترونیکی مانند تلویزیون و کامپیوتر و دوربین‌های عکاسی استفاده می‌شود.
     تفاوت RGB و CMYK

    از آنجا که CMYK دارای محدوده رنگی بیشتری نسبت به RGB است، شما می‌توانید در هنگام تبدیل RGB به CMYK به وضوح از دست دادن رنگ‌ها را مشاهده کنید.

    البته قرمز، سبز و آبی موجود در RGB نیز می‌توانند در ابعاد مختلف ترکیب شوند تا هر رنگی را در میلیون‌ها طیف به دست آورند. شدت سطوح R، G و B می‌توانند از 0تا 100 درصد تغییر کنند.

    به این تصاویر که هر چه بیشتر تفاوتCMYK و RGB را نشان می‌دهند با دقت نگاه کنید.
     تفاوت RGB و CMYK

    در واقع تفاوت اصلی این دو حالت رنگ این است که CMYKدر دنیای واقعی و با استفاده از رنگ‌های شیمیایی به دست می‌آید در حالی که RGB در فضای دیجیتالی مانیتورها و انواع LCD,LED و به وسیله پیکسل‌های رنگی به وجود می‌آید. با این توضیح کاملا واضح است که نمی‌توان از CMYK که یک برنامه 32بیتی است، برای طراحی وب استفاده کرد و در مقابل منطقی نیست که ازRGB نیز برای چاپ استفاده شود، زیرا طرح چاپ شده با نسخه دیجیتالی‌اش اختلاف زیادی خواهد داشت.
     تفاوت RGB و CMYK

    برای اینکه تصویری واضح‌تراز اتفاقی که در چاپ می‌افتد داشته باشیم، بایستی مبنا را بر این بگذاریم که رنگ‌های CMYK در چاپ کمی مات‌تر از رنگی که ما در نسخه اصلی خود آماده کرده‌ بودیم، دیده می‌شوند. تصویر زیر مثال خوبی برای درک بهتر این مساله است.
     تفاوت RGB و CMYK

    منبع:


    http://www.creativebloq.com

    http://www.fastprint.co.uk

    24 دیتلگرامتوئیتر