چگونه یک طرح کلاژ هندسی درست کنیم!
آموزشتلگرامتوئیتر

چگونه یک طرح کلاژ هندسی درست کنیم!

در این آموزش درباره‌ی چگونگی درست کردن یک کلاژ هندسی از عکس‌ها با استفاده از ایلوستریتور و فتوشاپ توضیح می‌دهیم.

یک طرح هندسی درست کنید

ابتدا با باز کردن یک فایل جدید در ایلوستریتور شروع می‌کنیم، یک فایل با سایز A4 درست کنید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

برای درست کردن یک طرح هندسی در اینجا از ابزار چند‌ضلعی یا Polygon استفاده می‌کنیم. یک شکل سه ضلعی با اندازه‌ی 300 px بکشید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

و با این مثلث، شروع به ساختن طرح می‌کنیم. برای این کار از کپی کردن و چرخاندن شکل اول استفاده می‌کنیم.
نکته‌ی مهم برای این کار، استفاده از خط‌های کناری یا Stroke است.
پس با استفاده از عکس زیر طرح خود را آماده کنید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

اگر مطابق عکس عمل کرده باشید طرحی مثل عکس زیر را درست کرده‌اید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

حالا برای تمام کردن کار رنگ طرح را سفید می‌کنیم و طرح را تا زمانی که نیاز داشته باشیم نگه می‌داریم. الان نوبت فتوشاپ است.

آماده کردن عکس‌ها

عکسی که برای پس‌زمینه انتخاب کرده‌اید را باز کنید. از عکس یک کپی بسازید و آن را بچرخانید.

(Ctrl+J , Edit> Transform> Flip vertical.)


پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

روی عکس لایه‌ی Background دوبار کلیک کنید تا از حالت قفل خارج شود و بتوانید تغییرات را روی آن انجام دهید.
هر دو لایه را بالا و پایین کنید تا در جایی که می‌خواهید قرار بگیرند.(برای راحت‌تر شدن کار، شفافیت لایه‌ی بالایی را کم کنید تا محل قرار گیری را بهتر ببینید.)

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

هنگامی که همه چیز در جای خود قرار داده شد، با استفاده از ابزار Marquee یا کلید M قسمت مرکزی لایه‌ی بالا را انتخاب کنید و با استفاده از ابزار پاک‌کن (E) برای نرم کردن لبه‌ی عکس آن را پاک کنید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

حالا عکس دوم را باز کنید و آن را به اندازه‌ی عکس قبلی بزرگ یا کوچک کنید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

دوباره به ایلوستریتور برگردید و از طرحی که قبلا درست کردید خروجی بگیرید.(برای اینکه فقط خط‌ها باشند از فرمت .PNG استفاده کنید تا رنگ پس زمینه در عکس نباشد.)

بریدن عکس

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

برای بریدن قسمت‌های مورد نظر از ابزار wand یا کلید W استفاده می‌کنیم، برای اینکه اشتباهی رخ ندهد، برای هر لایه اسم می‌گذاریم.(به یاد داشته باشید که عکس اولی که کپی کردید را با هم ادغام کنید.)

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

لایه‌ی طرح را انتخاب کنید و با ابزار وند قسمت‌های مورد نظر را انتخاب کنید، سپس به لایه‌ی دوم بروید و قسمت‌های مورد نظر را پاک کنید(Delete\Backspace) .
همین کار را تا جایی که می‌خواهید، ادامه دهید تا به تصویر دلخواه برسید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی
پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی
پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

افکت‌های رنگی

برای اینکه به عکس نهایی افکت رنگی بدهیم، در این آموزش از گرادیانت استفاده می‌کنیم.
یک لایه‌ی جدید بسازید و ابزار گرادیانت را انتخاب کنید، و از پیش‌فرض‌ها، یک گرادیانت نیمه شفاف-نیمه رنگی، استفاده کنید. برای اینکه قسمت شفاف گرادیانت در مرکز عکس باشد از قسمت نوار گرادیانت Radial gradient را انتخاب کنید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی
پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

حالت مود لایه را از Normal به Multiply تغییر دهید.

پروژه‌ی فتوشاپ : کلاژ هندسی

شما می‌توانید با توجه به سلیقه و عکس خود، با انتخاب قسمت‌های مختلف طرح رنگ‌های دیگری، ایجاد کنید.

منبع:

www.tutpad.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • تفاوت RGB و CMYK
    آموزشتفاوت RGB و CMYK

    اگر شما به تازگی وارد خانواده بزرگ گرافیست‌ها شدید، این مطلب کمک زیادی به هرچه بیشتر آشنا شدن شما با این فضا می‌کند.

    طراحی گرافیک مانند هر حوزه تخصصی دیگری اصطلاحات منحصربه‌فرد خود را دارد و این خیلی مهم است که از به کاربردن این اصطلاحات نترسیم، زیرا دراینصورت به کارگیری آن‌ها سخت و غیرممکن می‌شود.

    هنگامی که با نرم افزارهای مرتبط با گرافیک کار می‌کنید، می‌توانید حالت رنگ فایل خود را انتخاب کنید.

    از آنجا که در نرم‌افزارهای پرکاربردی مانند فتوشاپ و ایلسترتور بیشتر از دو حالت CMYK و RGB استفاده می‌شود، در اینجا به بررسی این دو حالت پرداخته‌ایم.
     تفاوت RGB و CMYK

    CMYK

    اگر نسخه نهایی تصویر ما قرار است در مجله، روزنامه، انواع کارت‌ها، بنرها و بروشورها به صورت حرفه ایی چاپ شود، لازم است که از یک حالت استاندارد برای آن استفاده کنیم.

    این حالت که CMYK نام دارد، شامل رنگ‌هایC=cyan آبی ،M=magenta قرمز ، Y=yellow زرد و K=black سیاه است.

    شاید جالب باشد بدانید که Black یا همان رنگ سیاه در اینجا از ترکیب c,m,y به دست می‌آید و به این دلیل با K نشان داده می‌شود که با B=blue در RGB اشتباه گرفته نشود.
     تفاوت RGB و CMYK

    RGB

    RGB که مخففR=Red قرمز، G=Green سبزو B=Blue آبی است و برای سنجش و نمایش تصاویر در سیستم‌های الکترونیکی مانند تلویزیون و کامپیوتر و دوربین‌های عکاسی استفاده می‌شود.
     تفاوت RGB و CMYK

    از آنجا که CMYK دارای محدوده رنگی بیشتری نسبت به RGB است، شما می‌توانید در هنگام تبدیل RGB به CMYK به وضوح از دست دادن رنگ‌ها را مشاهده کنید.

    البته قرمز، سبز و آبی موجود در RGB نیز می‌توانند در ابعاد مختلف ترکیب شوند تا هر رنگی را در میلیون‌ها طیف به دست آورند. شدت سطوح R، G و B می‌توانند از 0تا 100 درصد تغییر کنند.

    به این تصاویر که هر چه بیشتر تفاوتCMYK و RGB را نشان می‌دهند با دقت نگاه کنید.
     تفاوت RGB و CMYK

    در واقع تفاوت اصلی این دو حالت رنگ این است که CMYKدر دنیای واقعی و با استفاده از رنگ‌های شیمیایی به دست می‌آید در حالی که RGB در فضای دیجیتالی مانیتورها و انواع LCD,LED و به وسیله پیکسل‌های رنگی به وجود می‌آید. با این توضیح کاملا واضح است که نمی‌توان از CMYK که یک برنامه 32بیتی است، برای طراحی وب استفاده کرد و در مقابل منطقی نیست که ازRGB نیز برای چاپ استفاده شود، زیرا طرح چاپ شده با نسخه دیجیتالی‌اش اختلاف زیادی خواهد داشت.
     تفاوت RGB و CMYK

    برای اینکه تصویری واضح‌تراز اتفاقی که در چاپ می‌افتد داشته باشیم، بایستی مبنا را بر این بگذاریم که رنگ‌های CMYK در چاپ کمی مات‌تر از رنگی که ما در نسخه اصلی خود آماده کرده‌ بودیم، دیده می‌شوند. تصویر زیر مثال خوبی برای درک بهتر این مساله است.
     تفاوت RGB و CMYK

    منبع:


    http://www.creativebloq.com

    http://www.fastprint.co.uk

    24 دیتلگرامتوئیتر
  • بهترین تبلت‌های طراحی در 2017
    آموزشبهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    دنبال یک تبلت برای طراحی هستید؟ در اینجا لیستی از بهترین تبلت‌ها برای طراحان و هنرمندان را آماده کرده‌ایم.
    اگر پیشرفت در طراحی دیجیتال برای شما اهمیت دارد، خریدن یک تبلت طراحی یکی از مهم‌ترین کارها است. کدام مدل بهتر است؟ تعداد زیادی تبلت برای طراحی وجود دارد. در این مقاله تعدادی از بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

    دو نوع تبلت برای طراحی وجود دارد، تبلت‌هایی که صفحه نمایش لمسی دارند و طرح را مستقیم در تبلت می‌بینید و تبلت‌هایی که به رایانه‌ی شما متصل می‌شوند و شما می‌توانید طراحی را در مانیتور ببینید که دسته‌ی دوم به‌ دلیل نمایش بزرگتر با کیفیت بهتر، گزینه‌ی بهتری است.

    Wacom Mobilestudio Pro 13

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    بهترین انتخاب برای طراحان حرفه‌ای و خلاق
    وزن: 1.42 کیلو‌گرم
    ابعاد: 367×229×16 میلی‌متر
    سیستم عامل: Windows 10
    مشخصات نمایشگر: داری نمایشگر 13.3 اینچی با رزولوشن 2560 x 1440
    پردازنده: نسل ششم Intel Core
    حافظه رم : 4 تا 16 گیگابایت
    حافظه داخلی: 64 تا 512 گیگابایت
    سایر مشخصات: کارت خوان میکرو اس دی، 6 ساعت شارژدهی باتری و قلم Wacom Pro Pen 2
    وکام یکی از شرکت‌های تولیدکننده تبلت و یکی از تبلت‌های محبوب در میان طراحان است. مدل Mobilestudio Pro 13 از این شرکت بهترین تبلتی است که می‌توانید تهیه کنید. این تبلت برای طراحان حرفه‌ای طراحی شده به طوری که صفحه نمایش با رزولوشن بالا برای این تبلت در نظر گرفته شده و طراحی با قلم Pro Pen 2 لذت کار را دوچندان می‌کند. اگر فکر می‌کنید که صفحه نمایش 13.3 اینچی برای کار شما مناسب نیست می‌توانید از مدل 16 اینچی این محصول با رزولوشن 3840 x2160 استفاده نمایید.

    Wacom Cintiq Pro

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    بهترین صفحه نمایش برای طراحی
    وزن: 1.5 کیلوگرم
    ابعاد: 410×265×17.5 میلی‌متر
    مشخصات نمایشگر: صفحه نمایش 15.6 اینچی با رزولوشن 3840x2160 و قلم Wacom Pro Pen 2
    یکی دیگر از محصولات چشمگیر کمپانی وکام، مدل Cintiq Pro است. این محصول در دو مدل ارائه شده – مدل 16 اینچی 4K و 13 اینچی full HD. هردو مدل عالی هستند، ولی انتخاب ما مدل 16 اینچی می‌باشد. این مدل با صفحه نمایش 4K، رنگ‌ها را دقیق و با وضوح بالایی نشان می‌دهد که طراحی با این تبلت را یک تجربه‌ی منحصر به فرد می‌کند.

    Huino 1060lus Graphic Tablet

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    بهترین تبلت طراحی برای تازه‌کارها
    وزن:0.77 کیلو‌گرم
    ابعاد: 360×240×10 میلی‌متر مشخصات صفحه: صفحه‌ی 10 اینچی با رزولوشن 5080 LPI
    قلم شارژی
    می‌توان گفت تبلت Hunio 1060lus بهترین تبلت برای شروع طراحی دیجیتال می‌باشد. این تبلت با سیستم‌ عامل‌های Windows و Mac os سازگار است. شاید به اندازه‌ی تبلت‌های وکام حرفه‌ای نباشند‌، ولی به خوبی کار طراحی را انجام می‌دهند. صفحه‌ی ضد‌خش این تبلت قطعا برای طراحان تازه‌کار گزینه‌ی مناسبی است.

    Hunio H610 Pro Graphics Drawing Pen Tablet

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    وزن: 1.11 کیلو‌گرم
    ابعاد: 353×245×10 میلی‌متر
    مشخصات صفحه: صفحه‌ی 10 اینچی با رزولوشن 5080 LPI
    قلم شارژی
    اگر دنبال یک تبلت ارزان و سبک برای طراحی می‌گردید، Hunio H610 گزینه‌ی خوبی است. این تبلت به با USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود.

    iPad Pro 12.9

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    وزن: 670 گرم
    ابعاد: 305.7×220.6×6.9 میلی‌متر
    مشخصات نمایشگر: صفحه نمایش 12.9 اینچی با رزولوشن 2732x2048 و قلم Apple Pen
    اگر دنبال یک تبلت برای طراحی از شرکت Apple هستید iPad Pro بهترین گزینه است. با اینکه این تبلت برای طراحی‌های گرافیکی طراحی نشده، اما با توجه به نرم‌افزارهایی که برای این کار طراحی شده، به خوبی می‌توانید از این محصول برای طراحی استفاده کنید. مثل همیشه این محصول Apple نیز صفحه نمایش بسیار با کیفیتی دارد و بسیار باریک و سبک ساخته شده است.

    Samsung Galaxy Tab S3

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    وزن: 430 گرم
    ابعاد: 237.3×169×6 میلی‌متر
    مشخصات نمایشگر: صفحه نمایش 9.7 اینچی با رزولوشن 1536x2048
    قلم S Pen
    اگر دنبال یک تبلت با سیستم‌عامل اندروید هستید، تبلت Samsung Galaxy Tab S3 گزینه‌ی بسیار مناسبی است. فروشگاه Google Play اپلیکیشن‌های زیادی برای طراحی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. شاید اندازه‌ی صفحه نمایش کوچک باشد ولی کیفیت بالایی دارد و شما می‌توانید به راحتی این تبلت را با خود حمل کنید.

    XP-Pen Artist 10S

    بهترین تبلت‌های طراحی در 2017

    وزن:640 گرم
    ابعاد: 301×209×5 میلی‌متر
    مشخصات نمایشگر: صفحه نمایش 10.1 اینچی با رزولوشن1280x800 و قلم بدون باتری
    این تبلت برای طراحانی که دنبال یک تبلت سبک و کوچک برای طراحی هستند گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این تبلت به گونه طراحی شده که به راحتی می‌توانید آن را با خود حمل کنید و هر جا که خواستید، طراحی کنید. کلیدهایی که در کنار این تبلت هستند می‌توانند برای میان‌برها استفاده شوند.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    12 آذرتلگرامتوئیتر
  • تاریخچه
    آموزشتاریخچه

    اولین سیستم‌ها برای ایجاد ارتباط بین انسان‌های نخستین، سیستم‌های زبان بصری و تصویری بودند. در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح سیستم‌های زبان بصیری از جمله خط میخی، هیروگلیف سیستم نوشتاری چینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که هریک از آن‌ها دارای پیچیدگی داخلی بودند به طوری که در هر یک از علائم تصویری، واژه‌ها به صورت یک معمای شکلی (ربوس) بودند یا به عبارت دیگر، واژه به صورت مصور برای نوشته‌ها ، امضا یا علامت مخصوص شخص، معما یا حتی برای هجای کلمات نمایش داده می‌شد.

     نمونه‌ای از معمای شکلی نمونه‌ای از معمای شکلی  تاریخچه گرافیک نمونه‌ای از خط میخی

    اختراع بعدی، الفبا ( برگرفته از دو حرف اول الفبای یونانی، آلفا و بتا ) یک گام بزرگ برای برقراری ارتباط بین انسان بود. بعد از گذشت دوره‌های مختلف در جوامع بشری، چین مسیر حوادث انسانی را به شکل چشم‌گیری تغییر داد. در هزاره اول قبل از میلاد، یکی از اکتشافات بسیار مهم، چاپ بود که زبان، فرهنگ، مذهب و قانون را در سراسر جهان گسترش داد.

     تاریخچه گرافیک

    با گسترش چاپ در اروپا، استفاده از تکنیک Xylography ( چاپ به وسیله کندن روی چوب) که در آسیا ابداع شده بود و تایپوگرافی که هر دو، یک فرم چاپ و قابلیت جابجایی و استفاده مجدد را داشتند تعریف خشک گفتگوی انسانی آن دوره را زیر پا گذاشته و افق‌‎های جدیدی برای طراحی گرافیکی گشوده شد. به عنوان مثال روشنایی پر زرق و برق ورق طلا و کاربرد آن در اواخر امپراتوری روم صنعت چاپ را جایگزین نسخه‌های خطی کرد.

    لازم به ذکر است که دوره رنسانس تاثیر خوبی در تغییرات گرافیکی داشت. کلمه رنسانس در حال حاضر به طور کلی برای دوره انتقال قرون وسطی به جهان مدرن مورد استفاده قرار میگیرد. اما این کلمه‌ی به معنی احیا یا تولد دوباره است. در اصل این اصطلاح به معنای دوره‌ی تغییراتی بود که در قرن‌های چهاردهم و پانزدهم در ایتالیا آغاز شد. دوره‌ای که ادبیات کلاسیک را به رویکرد نوآورانه‌ای در طراحی کتاب تبدیل کرد؛ رویکردی در نوع طراحی، طرح‌بندی صفحه یا حتی طراحی کلی کتاب و چاپ. این دوره، دوره‌ی طلایی رشد و صنعت چاپ در اروپا بوده است.

     نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس

    در پی اتفاقات پیرامون انقلاب صنعتی که رویکردی رادیکال در تغییرات اجتماعی و اقتصادی بود، هنر و گرافیک تولدی دوباره داشت. جنبش هنر و صنایع (Art and Crafts) جنبشی هنری بود که در اواخر قرن 19 میلادی به خاطر تحول و دگرگونی در هنر کاربردی به وجود آمد.این جنبش نه تنها کار دستی یا دست‌ساز را وسیله‌ای مناسب برای بیان به حساب می‌آورد، بلکه ارزش ماندگار را به آن نسبت می‌داد. از دیدگاه موریس (رهبر جنبش در انگلستان) سده‌های میانی، دوره‌ای همراه با شادی و سرور تعبیر می‌شود؛ جامعه ای به هم پیوسته و بدین ترتیب یک الگوی ضد صنعتی، بالطبع با تولیدات ضد صنعتی. با این وجود این جنبش پایه‌های اصولی طراحی مدرن را بنا می‌کند.

    در این بین افزایش تجارت و ارتباطات بین کشورهای آسیایی و اروپایی در اواخر قرن نوزدهم باعث ایجاد یک برخورد فرهنگی شد. هنر آسیایی، هنرمندان و طراحان اروپایی و آمریکای شمالی را به رویکردی جدید از فضا، چیدمان و موضوعی که به طور کل برخلاف سنت‌های غربی بود، مواجه کرد. همان‌طور که قرن نوزدهم به پایان می‌رسد و قرن بیستم شروع می‌شود، در پی پیشرفت‌های تکنولوژی و صنعت، طراحان به جستجو پیرامون فرم‌های جدیدی در زمینه معماری، مد، گرافیک و طراحی محصولات مشغول شدند.

    پوستر اروپایی نیمه اول قرن بیستم که به طرق مختلف ادامه‌ی پوسترهای قرن نوزدهم بودند، در دهه دوم قرن بیستم با حرکت نوین هنر مدرن و نیازهای ارتباطی جنگ جهانی به شدت تحت تاثیر کوبیسم و کانستراکتیویسم (constructivism) قرار گرفتند. طراحان به گونه ای طرح می‌زدند که پوسترهایشان به طور عمومی مفهوم را بیان کند.

     نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی

    در این بین والتر گروپیس در سال 1919 با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، مدرسه باوهاوس (Bauhaus) را در وایمار بنیان نهاد. باوهاوس، یک مدرسه معاری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان می‌پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن را ایفا می‌کرد. در نهایت این آموزه‌ها شکل یک جنبش هنری را به خود گرفت که از جریانات مهم و تاثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود. مبلمان، معماری، طراحی محصول و گرافیک قرن بیست و یکم توسط کار دانش آموزان و دانشجویان باوهاوس شکل گرفت و زیبایی شناسی طراحی مدرن به وجود آمد. از سوی دیگر مدرنیته در آمریکا طغیان اعتراضی را به وجود آورد که باعث نابودی عمومی هنر مدرن در آمریکا شد. با این حال، رویکرد مدرن به آرامی در زمینه‌های مختلف به دست آمد: طراحی کتاب، طراحی مجله برای مد، مجلات کسب و کار، غذا برای مخاطبان ثروتمند و گرافیک‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های بزرگ، موج اول طراحی مدرن در آمریکا توسط مهاجران با استعداد اروپایی به وجود آمد. آمریکایی‌ها آزادانه از کار طراحان اروپایی الهام گرفتند و فرم‌ها و مفاهیم جدیدی را اضافه کردند.

    در نتیجه انقلاب دیجیتال در اواخر قرن بیستم و دهه‌ی اول قرن بیست و یکم، بسیاری از زمینه‌های فعالیت انسانی تغییر کرد. طراحی گرافیک توسط سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و رشد انفجاری اینترنت پیشرفت‎‌های زیادی در زمینه‌ی طراحی و گرافیک به وجود آورد که امروزه این پیشرفت صنعتی و کامپیوتری کار ما را برای طراحی‌های گرافیکی آسان‌تر کرده اما اینها از اهمیت کارهای گذشتگان برای پیشرفت کارهای هنری و آنچه امروز به آن گرافیک می‌گوییم کم نمی‌کنند.

    منبع:


    tiki-toki.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر