واقعیت مجازی
آموزشتلگرامتوئیتر

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (VR) استفاده از تکنولوژی کامپیوتر برای ایجاد محیط شبیه سازی شده است. برخلاف رابط کاربری سنتی، VR کاربر را درون یک تجربه قرار می‌دهد به طوری که به جای دیدن یک صفحه در مقابل خود، کاربران قادر به تعامل با دنیای سه بعدی هستند. با شبیه سازی، بسیاری از حس‌ها نظیر بینایی، شنیدن، لمس کردن‌ و حتی بویایی، رایانه به دروازه‌ای برای ورود به این جهان مصنوع تبدیل می‌شود.

تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دو روی یک سکه هستند.
در واقعیت افزوده، کامپیوتر‌ از حسگرها (سنسورها) و الگوریتم‌ها برای تعیین موقعیت و جهت دوربین استفاده می‌کند. سپس تکنولوژی AR یا همان واقعیت افزوده، تصاویر گرافیکی 3D را به دوربین اضافه می‌کند، به عنوان مثال شرکت آمازون با استفاده از این تکنولوژی به مشتریان، این توانایی را می‌دهد که بتوانند اجناسی که می‌خواهند خریداری کنند را، با استفاده از تلفن همراه و قابلیت AR در فضای خانه ببینند و خریداری کنند، به این شکل که اگر شما بخواهید از سایت آمازون چیزی مثل مبل خریداری کنید ابتدا می‌توانید آن را در فضای خانه‌ی خود ببینید.

ولی در فضای واقعیت مجازی (VR)، به جای استفاده کردن از دوربین و قرار دادن بعضی از اوبژه‌های 3D در فضای واقعی، به طور کل از فضا و اوبژه‌های 3D استفاده کرده و فقط چشم و جهت سر کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به یک سری از بازی‌‌های کنسول PS4 اشاره کرد، که شما می‌توانید با استفاده از هدست‌های مخصوص VR این بازی‌ها را انجام دهید و دقیقا از دید شخصیت اصلی بازی، ببینید.

منابع:

www.marxentlabs.com

www.youtube.com

www.aparat.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • تاریخچه
    آموزشتاریخچه

    اولین سیستم‌ها برای ایجاد ارتباط بین انسان‌های نخستین، سیستم‌های زبان بصری و تصویری بودند. در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح سیستم‌های زبان بصیری از جمله خط میخی، هیروگلیف سیستم نوشتاری چینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که هریک از آن‌ها دارای پیچیدگی داخلی بودند به طوری که در هر یک از علائم تصویری، واژه‌ها به صورت یک معمای شکلی (ربوس) بودند یا به عبارت دیگر، واژه به صورت مصور برای نوشته‌ها ، امضا یا علامت مخصوص شخص، معما یا حتی برای هجای کلمات نمایش داده می‌شد.

     نمونه‌ای از معمای شکلی نمونه‌ای از معمای شکلی  تاریخچه گرافیک نمونه‌ای از خط میخی

    اختراع بعدی، الفبا ( برگرفته از دو حرف اول الفبای یونانی، آلفا و بتا ) یک گام بزرگ برای برقراری ارتباط بین انسان بود. بعد از گذشت دوره‌های مختلف در جوامع بشری، چین مسیر حوادث انسانی را به شکل چشم‌گیری تغییر داد. در هزاره اول قبل از میلاد، یکی از اکتشافات بسیار مهم، چاپ بود که زبان، فرهنگ، مذهب و قانون را در سراسر جهان گسترش داد.

     تاریخچه گرافیک

    با گسترش چاپ در اروپا، استفاده از تکنیک Xylography ( چاپ به وسیله کندن روی چوب) که در آسیا ابداع شده بود و تایپوگرافی که هر دو، یک فرم چاپ و قابلیت جابجایی و استفاده مجدد را داشتند تعریف خشک گفتگوی انسانی آن دوره را زیر پا گذاشته و افق‌‎های جدیدی برای طراحی گرافیکی گشوده شد. به عنوان مثال روشنایی پر زرق و برق ورق طلا و کاربرد آن در اواخر امپراتوری روم صنعت چاپ را جایگزین نسخه‌های خطی کرد.

    لازم به ذکر است که دوره رنسانس تاثیر خوبی در تغییرات گرافیکی داشت. کلمه رنسانس در حال حاضر به طور کلی برای دوره انتقال قرون وسطی به جهان مدرن مورد استفاده قرار میگیرد. اما این کلمه‌ی به معنی احیا یا تولد دوباره است. در اصل این اصطلاح به معنای دوره‌ی تغییراتی بود که در قرن‌های چهاردهم و پانزدهم در ایتالیا آغاز شد. دوره‌ای که ادبیات کلاسیک را به رویکرد نوآورانه‌ای در طراحی کتاب تبدیل کرد؛ رویکردی در نوع طراحی، طرح‌بندی صفحه یا حتی طراحی کلی کتاب و چاپ. این دوره، دوره‌ی طلایی رشد و صنعت چاپ در اروپا بوده است.

     نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس نمونه‌ای از یک کتاب زمان رنسانس

    در پی اتفاقات پیرامون انقلاب صنعتی که رویکردی رادیکال در تغییرات اجتماعی و اقتصادی بود، هنر و گرافیک تولدی دوباره داشت. جنبش هنر و صنایع (Art and Crafts) جنبشی هنری بود که در اواخر قرن 19 میلادی به خاطر تحول و دگرگونی در هنر کاربردی به وجود آمد.این جنبش نه تنها کار دستی یا دست‌ساز را وسیله‌ای مناسب برای بیان به حساب می‌آورد، بلکه ارزش ماندگار را به آن نسبت می‌داد. از دیدگاه موریس (رهبر جنبش در انگلستان) سده‌های میانی، دوره‌ای همراه با شادی و سرور تعبیر می‌شود؛ جامعه ای به هم پیوسته و بدین ترتیب یک الگوی ضد صنعتی، بالطبع با تولیدات ضد صنعتی. با این وجود این جنبش پایه‌های اصولی طراحی مدرن را بنا می‌کند.

    در این بین افزایش تجارت و ارتباطات بین کشورهای آسیایی و اروپایی در اواخر قرن نوزدهم باعث ایجاد یک برخورد فرهنگی شد. هنر آسیایی، هنرمندان و طراحان اروپایی و آمریکای شمالی را به رویکردی جدید از فضا، چیدمان و موضوعی که به طور کل برخلاف سنت‌های غربی بود، مواجه کرد. همان‌طور که قرن نوزدهم به پایان می‌رسد و قرن بیستم شروع می‌شود، در پی پیشرفت‌های تکنولوژی و صنعت، طراحان به جستجو پیرامون فرم‌های جدیدی در زمینه معماری، مد، گرافیک و طراحی محصولات مشغول شدند.

    پوستر اروپایی نیمه اول قرن بیستم که به طرق مختلف ادامه‌ی پوسترهای قرن نوزدهم بودند، در دهه دوم قرن بیستم با حرکت نوین هنر مدرن و نیازهای ارتباطی جنگ جهانی به شدت تحت تاثیر کوبیسم و کانستراکتیویسم (constructivism) قرار گرفتند. طراحان به گونه ای طرح می‌زدند که پوسترهایشان به طور عمومی مفهوم را بیان کند.

     نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی نمونه‌ای از یک طراحی پوستر اروپایی

    در این بین والتر گروپیس در سال 1919 با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، مدرسه باوهاوس (Bauhaus) را در وایمار بنیان نهاد. باوهاوس، یک مدرسه معاری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان می‌پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن را ایفا می‌کرد. در نهایت این آموزه‌ها شکل یک جنبش هنری را به خود گرفت که از جریانات مهم و تاثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود. مبلمان، معماری، طراحی محصول و گرافیک قرن بیست و یکم توسط کار دانش آموزان و دانشجویان باوهاوس شکل گرفت و زیبایی شناسی طراحی مدرن به وجود آمد. از سوی دیگر مدرنیته در آمریکا طغیان اعتراضی را به وجود آورد که باعث نابودی عمومی هنر مدرن در آمریکا شد. با این حال، رویکرد مدرن به آرامی در زمینه‌های مختلف به دست آمد: طراحی کتاب، طراحی مجله برای مد، مجلات کسب و کار، غذا برای مخاطبان ثروتمند و گرافیک‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های بزرگ، موج اول طراحی مدرن در آمریکا توسط مهاجران با استعداد اروپایی به وجود آمد. آمریکایی‌ها آزادانه از کار طراحان اروپایی الهام گرفتند و فرم‌ها و مفاهیم جدیدی را اضافه کردند.

    در نتیجه انقلاب دیجیتال در اواخر قرن بیستم و دهه‌ی اول قرن بیست و یکم، بسیاری از زمینه‌های فعالیت انسانی تغییر کرد. طراحی گرافیک توسط سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و رشد انفجاری اینترنت پیشرفت‎‌های زیادی در زمینه‌ی طراحی و گرافیک به وجود آورد که امروزه این پیشرفت صنعتی و کامپیوتری کار ما را برای طراحی‌های گرافیکی آسان‌تر کرده اما اینها از اهمیت کارهای گذشتگان برای پیشرفت کارهای هنری و آنچه امروز به آن گرافیک می‌گوییم کم نمی‌کنند.

    منبع:


    tiki-toki.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • حجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی
    آموزشحجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی

    معمولا تصاویر دو بعدی بسیار جذاب هستند. درست کردن یک طرح دو بعدی دیجیتال شاید ساده به نظر برسد اما در عین حال می‌تواند یک کار پیچیده باشد. در حجم دادن به کارهای دو بعدی در طراحی‌های وکتور، معمولا این سوال برای طراح پیش می‌آید که آیا طرح به مرحله‌ی پایانی رسیده یا خیر. خب در این آموزش چند راه کوچک را با هم یاد می‌گیریم که طرح‌ها شکل بهتری بگیرند.

    خب، با کشیدن چند شکل ساده شروع می‌کنیم. اینجا از یک جمجمه، کدو تنبل و شکل یک شبح استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید به دلخواه خود روی طرح‌های خودتان کار کنید. اگر شما روی کاغذ طراحی کرده‌اید می‌توانید طرحتان را اسکن کنید یا از طرحتان عکس بگیرید و آن را به ایلوستریتور وارد کنید، Opacity آن را روی ۳۰٪ قرار دهید و لایه را قفل کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    ابتدا برای طرحتان یک پالت رنگی درست کنید. ما برای طرح‌هایی که در این آموزش با آن‌ها کار می‌کنیم از چند رنگ گرم استفاده می‌کنیم. پالت رنگی ما از چهار رنگ بژ (ffe1b3 #)، نارنجی (f7931e #)، قرمز (d6212a #) و آبی تیره (00001d #) درست شده. رنگ‌های گرم این پالت به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و آبی تیره برای خط‌های اصلی انتخاب مناسبی است.

    آموزش ایلوستریتور

    برای کشیدن طرح‌ها در ایلوستریتور معمولا از ابزار Pen استفاده می‌کنیم، شما می‌توانید با فشار دادن کلید P آن را فعال کنید. شاید استفاده از این ابزار برای کسانی که تازه کار را با ایلوستریتور شروع کرده‌اند کمی سخت باشد ولی وقتی کار کردن با آن را یاد بگیرید می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بکشید.

    خب برای کشیدن طرح اول که اسکلت هست، با کشیدن منحنی‌های بزرگ شروع می‌کنیم، سپس به منحنی‌های پیچیده‌تر مثل دندان‌ها می‌پردازیم.

    آموزش ایلوستریتور

    کار را با کشیدن جزئیات بیشتر مثل دماغ و چشم‌ها ادامه دهید. پس از کشیدن خط‌های اصلی رنگ سر را بژ و رنگ چشم‌ها و دماغ را آبی تیره کنید. خب، فعلا کارمان با این طرح تمام شده.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که قرار است روی آن کار کنیم کدو تنبل است. با کشیدن خط‌های دور آن شروع می‌کنیم، سپس ساقه را می‌کشیم و با جزئیات صورت مرحله‌ی اول را تمام می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    زمانی که طرح کلی را کشیدید، شروع به کشیدن شیارهای روی کدو بکنید. رنگ کدو را نارنجی و ساقه را بژ کنید. جزئیات صورت را نیز به آبی تیره تغییر دهید. برای رنگ‌ کردن شیار‌ها باید از رنگی استفاده کنیم که در پالت ما وجود ندارد. پس از رنگ نارنجی استفاده می‌کنیم ولی رنگ شما از رنگ اصلی کدو باید روشن‌تر باشد. زمانی که کارتان با رنگ کردن طرحتان تمام شد لایه‌ها را در یک گروه قرار دهید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    آخرین شکلی که می‌کشیم، شبح است. کشیدن این طرح بسیار ساده است، پس با کشیدن خط‌های دور شبح شروع کنید و با کشیدن چشم‌ها، دماغ و دهان آن را تمام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    بعد از کشیدن خط‌های اصلی شکل، نوبت رنگ کردن آن می‌رسد. رنگ بدنه‌ای اصلی شبح را بژ کنید و برای دماغ و دهان از رنگ آبی تیره استفاده کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا برای این که بهتر بتوانید شکل‌هایتان را ببینید رنگ پس‌زمینه را قرمز کنید، با این کار شما کنتراست بالایی بین طرح و پس‌زمینه ایجاد می‌کنید. شاید الان طرحتان تمام شده به نظر برسد، و واقعا همین طور است ولی برای اینکه خروجی بهتری داشته باشیم بهتر است جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    خب برای حجم دادن به طرح‌ها از اضافه کردن سایه شروع می‌کنیم. برای کشیدن سایه‌ها باید تصور کنیم که منبع نور فرضی که سایه ایجاد می‌کند از کدام زاویه می‌تابد. اگر منبع نور فرضی ما از بالا در سمت چپ شکل بتابد سایه‌ای که ایجاد می‌کند در پایین سمت راست طرحمان است. خب ابزار Pen را انتخاب کنید(کلید P)، در قسمتی که می‌خواهید سایه ایجاد کنید شکل سایه را بکشید، از سر اسکلت یک کپی روی سایه ایجاد کنید و از پنل Pathfinder فرمان Insert را اعمال کنید(۱). با این کار سایه‌ای که درست کرده‌اید دقیقا روی سر اسکلت قرار دارد.(۲) برای رنگ سایه از خاکستری روشن استفاده کنید، پنل Transparency را باز کنید و در قسمت مد Multiply را انتخاب کنید، با ابزار Pen یک سایه‌ی سفید در قسمت چپ بالای سر بکشید(۳). با این کار کنتراست بین قسمت‌های نور خورده و سایه دار را مشخص می‌کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    در مرحله‌ی بعدی برای جدا کردن تصویر از پس‌زمینه دور تصویر را خط می‌کشیم. ابزار Pen را انتخاب کنید و با فاصله‌ی کم از طرحتان خطی بکشید که مانند شکل اصلی شما باشد(۲). زمانی که کارتان تمام شد رنگ داخل شکل جدید را آبی تیره کنید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که به آن حجم می‌دهیم کدو تنبل است. ابزار Pen را انتخاب کنید؛ در سمت راست قسمت پایین کدو شکل سایه را بکشید. از قسمت سر کدو یک کپی روی سایه درست کنید و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را انجام دهید، رنگ سایه را خاکستری روشن کنید، حالا از پنل Transparency مد رنگ را به Multiply تغییر دهید(۲). حالا برای ایجاد کنتراست بین قسمت های روشن و سایه دار تصویر یک شکل با رنگ سفید در قسمت بالایی سمت چپ شکل بکشید و Opacity آن را روی ۴۰٪ قرار دهید (۳).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا مثل شکل قبلی (اسکلت) برای جدا کردن شکل از پس‌زمینه با استفاده از ابزار Pen دور آن خط بکشید و رنگ آن را به آبی تیره تغییر دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن شکل آخر نیز کارهای بالا را انجام می‌دهیم. با استفاده از ابزار Pen شکل سایه را ایجاد می‌کنیم و از بدن شبح یک کپی روی سایه ایجاد کرده و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را اعمال می‌کنیم(۱). رنگ سایه را خاکستری روشن کرده و با استفاده از پنل Transparency مد آن را روی Multiply قرار می‌دهیم(۲). بعد از انجام این کارها یک سایه‌ به رنگ سفید در سمت چپ قسمت بالایی شبح درست می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    در نهایت برای اینکه تصویر شبح از پس‌زمینه جدا شود با استفاده از ابزار Pen دور آن خط می‌کشیم و رنگ آن را به آبی تیره تغییر می‌دهیم.

    “آموزش

    خب، به نظر میرسد که طراحی ما تمام شده. بیایید با هم به تصاویر نگاه کنیم، تصاویر کاملا بی نقص هستند و آماده‌ی به نمایش گذاشتن هستن، ولی برای اینکه جلوه‌ی بهتری داشته باشند شاید بتوانیم چند تغییر کوچک برای آنها انجام دهیم تا شاید تصاویر شخصیت بگیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    برای این کار با استفاده از ابزار Pen چند شکل کوچک برای جزئیات بیشتر درست می‌کنیم. من در اینجا از اشکال سه ستاره، دو رعد و برق و سه شکل اشک استفاده میکنم.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا این جزئیات را کنار شکل‌های اصلی خود قرار دهید، دقت داشته باشید تعداد زیاد یا شکل‌های پیچیده برای این جزئیات انتخاب نکنید.

    آموزش ایلوستریتور

    تبریک میگم، کار شما به پایان رسید.

    منبع:

    www.tutpad.com

    15 آذر 97تلگرامتوئیتر
  • چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم؟
    آموزشچگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم؟

    به عنوان یک عکاس نمی‌توان از یک عکس به خاطر لرزیدن دست هنگام عکس‌برداری منصرف شد. خوشبختانه در فتوشاپ فیلتری وجود دارد که میتواند خرابی‌های عکس را که از لرزش دست به وجود آمده، درست کند.
    گرچه این فیلتر ممکن است، در برخی از عکس‌ها کار‌آمد نباشد، اما می‌توان برای عکس‌هایی که دارای لرزش و نویز کمی هستند، استفاده شود.

    قدم اول

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    ابتدا عکس مورد نظر را باز کنید، سپس به منوی Filter> Sharpen> Shake Reduction بروید، در اینجا پنجره‌ی مربوط به این فیلتر باز میشود.
    با باز شدن، فتوشاپ تصویر را به طور خودکار تجزیه و تحلیل می‌کند، ماهیت تاری یک منطقه را انتخاب می‌کند که فکر می‌کند بهترین جا برای کاهش لرزش است و تصحیح مناسب تصویر را اعمال می‌کند.

    قدم دوم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    هنگامی که بخش Advanced را باز می‌کنید منطقه‌ی تخمینی تاری را مشاهده می‌کنید، که در یک پنجره کوچک نیز به صورت پیش نمایش دیده می‌شود. شما می‌توانید از این منطقه استفاده کنید، یا ‌می‌توانید آن را به مکان دیگری منتقل کنید تا بتوانید میزان درست شفافیت را به دست آورید.

    قدم سوم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    قبل از انجام کار، روی عکس زوم می‌کنیم. توجه داشته باشد در پایین سمت راست قسمت جزئیات وجود دارد که به شما نشان می‌دهد چه اتفاقی برای عکس افتاده است. برای فعال کردن این قسمت بر روی آیکون مربع نقطه‌چین (در بالا سمت چپ) کلیک کنید و قسمتی که می‌خواهید جزئیات آن را ببینید را مشخص کنید.

    قدم چهارم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    حالا زمان درست کردن یک منطقه‌ی دیگر برای تصحیح لرزش است. توجه داشته باشید منطقه‌ی جدید در قسمت Advanced نمایش داده‌ می‌شود.

    قدم پنجم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    شما هر مقداری که بخواهید میتوانید یک منطقه برای تصحیح لرزش عکس درست کنید، که این کار لرزش دوربین را کاهش می‌دهد و شفافیت عکس را بیشتر می‌کند.

    قدم ششم

     چگونه لرزش دوربین را در فتوشاپ درست کنیم

    در نهایت وقتی از نتیجه‌ی کار راضی شدید، روی OK کلیک کنید تا نتیجه پایانی روی عکس اعمال شود.

    منبع:


    http://www.creativebloq.com

    5 آبانتلگرامتوئیتر