تفاوت RGB و CMYK
آموزشتلگرامتوئیتر

تفاوت RGB و CMYK

اگر شما به تازگی وارد خانواده بزرگ گرافیست‌ها شدید، این مطلب کمک زیادی به هرچه بیشتر آشنا شدن شما با این فضا می‌کند.

طراحی گرافیک مانند هر حوزه تخصصی دیگری اصطلاحات منحصربه‌فرد خود را دارد و این خیلی مهم است که از به کاربردن این اصطلاحات نترسیم، زیرا دراینصورت به کارگیری آن‌ها سخت و غیرممکن می‌شود.

هنگامی که با نرم افزارهای مرتبط با گرافیک کار می‌کنید، می‌توانید حالت رنگ فایل خود را انتخاب کنید.

از آنجا که در نرم‌افزارهای پرکاربردی مانند فتوشاپ و ایلسترتور بیشتر از دو حالت CMYK و RGB استفاده می‌شود، در اینجا به بررسی این دو حالت پرداخته‌ایم.
 تفاوت RGB و CMYK

CMYK

اگر نسخه نهایی تصویر ما قرار است در مجله، روزنامه، انواع کارت‌ها، بنرها و بروشورها به صورت حرفه ایی چاپ شود، لازم است که از یک حالت استاندارد برای آن استفاده کنیم.

این حالت که CMYK نام دارد، شامل رنگ‌هایC=cyan آبی ،M=magenta قرمز ، Y=yellow زرد و K=black سیاه است.

شاید جالب باشد بدانید که Black یا همان رنگ سیاه در اینجا از ترکیب c,m,y به دست می‌آید و به این دلیل با K نشان داده می‌شود که با B=blue در RGB اشتباه گرفته نشود.
 تفاوت RGB و CMYK

RGB

RGB که مخففR=Red قرمز، G=Green سبزو B=Blue آبی است و برای سنجش و نمایش تصاویر در سیستم‌های الکترونیکی مانند تلویزیون و کامپیوتر و دوربین‌های عکاسی استفاده می‌شود.
 تفاوت RGB و CMYK

از آنجا که CMYK دارای محدوده رنگی بیشتری نسبت به RGB است، شما می‌توانید در هنگام تبدیل RGB به CMYK به وضوح از دست دادن رنگ‌ها را مشاهده کنید.

البته قرمز، سبز و آبی موجود در RGB نیز می‌توانند در ابعاد مختلف ترکیب شوند تا هر رنگی را در میلیون‌ها طیف به دست آورند. شدت سطوح R، G و B می‌توانند از 0تا 100 درصد تغییر کنند.

به این تصاویر که هر چه بیشتر تفاوتCMYK و RGB را نشان می‌دهند با دقت نگاه کنید.
 تفاوت RGB و CMYK

در واقع تفاوت اصلی این دو حالت رنگ این است که CMYKدر دنیای واقعی و با استفاده از رنگ‌های شیمیایی به دست می‌آید در حالی که RGB در فضای دیجیتالی مانیتورها و انواع LCD,LED و به وسیله پیکسل‌های رنگی به وجود می‌آید. با این توضیح کاملا واضح است که نمی‌توان از CMYK که یک برنامه 32بیتی است، برای طراحی وب استفاده کرد و در مقابل منطقی نیست که ازRGB نیز برای چاپ استفاده شود، زیرا طرح چاپ شده با نسخه دیجیتالی‌اش اختلاف زیادی خواهد داشت.
 تفاوت RGB و CMYK

برای اینکه تصویری واضح‌تراز اتفاقی که در چاپ می‌افتد داشته باشیم، بایستی مبنا را بر این بگذاریم که رنگ‌های CMYK در چاپ کمی مات‌تر از رنگی که ما در نسخه اصلی خود آماده کرده‌ بودیم، دیده می‌شوند. تصویر زیر مثال خوبی برای درک بهتر این مساله است.
 تفاوت RGB و CMYK

منبع:


http://www.creativebloq.com

http://www.fastprint.co.uk

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • حجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی
    آموزشحجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی

    معمولا تصاویر دو بعدی بسیار جذاب هستند. درست کردن یک طرح دو بعدی دیجیتال شاید ساده به نظر برسد اما در عین حال می‌تواند یک کار پیچیده باشد. در حجم دادن به کارهای دو بعدی در طراحی‌های وکتور، معمولا این سوال برای طراح پیش می‌آید که آیا طرح به مرحله‌ی پایانی رسیده یا خیر. خب در این آموزش چند راه کوچک را با هم یاد می‌گیریم که طرح‌ها شکل بهتری بگیرند.

    خب، با کشیدن چند شکل ساده شروع می‌کنیم. اینجا از یک جمجمه، کدو تنبل و شکل یک شبح استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید به دلخواه خود روی طرح‌های خودتان کار کنید. اگر شما روی کاغذ طراحی کرده‌اید می‌توانید طرحتان را اسکن کنید یا از طرحتان عکس بگیرید و آن را به ایلوستریتور وارد کنید، Opacity آن را روی ۳۰٪ قرار دهید و لایه را قفل کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    ابتدا برای طرحتان یک پالت رنگی درست کنید. ما برای طرح‌هایی که در این آموزش با آن‌ها کار می‌کنیم از چند رنگ گرم استفاده می‌کنیم. پالت رنگی ما از چهار رنگ بژ (ffe1b3 #)، نارنجی (f7931e #)، قرمز (d6212a #) و آبی تیره (00001d #) درست شده. رنگ‌های گرم این پالت به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و آبی تیره برای خط‌های اصلی انتخاب مناسبی است.

    آموزش ایلوستریتور

    برای کشیدن طرح‌ها در ایلوستریتور معمولا از ابزار Pen استفاده می‌کنیم، شما می‌توانید با فشار دادن کلید P آن را فعال کنید. شاید استفاده از این ابزار برای کسانی که تازه کار را با ایلوستریتور شروع کرده‌اند کمی سخت باشد ولی وقتی کار کردن با آن را یاد بگیرید می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بکشید.

    خب برای کشیدن طرح اول که اسکلت هست، با کشیدن منحنی‌های بزرگ شروع می‌کنیم، سپس به منحنی‌های پیچیده‌تر مثل دندان‌ها می‌پردازیم.

    آموزش ایلوستریتور

    کار را با کشیدن جزئیات بیشتر مثل دماغ و چشم‌ها ادامه دهید. پس از کشیدن خط‌های اصلی رنگ سر را بژ و رنگ چشم‌ها و دماغ را آبی تیره کنید. خب، فعلا کارمان با این طرح تمام شده.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که قرار است روی آن کار کنیم کدو تنبل است. با کشیدن خط‌های دور آن شروع می‌کنیم، سپس ساقه را می‌کشیم و با جزئیات صورت مرحله‌ی اول را تمام می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    زمانی که طرح کلی را کشیدید، شروع به کشیدن شیارهای روی کدو بکنید. رنگ کدو را نارنجی و ساقه را بژ کنید. جزئیات صورت را نیز به آبی تیره تغییر دهید. برای رنگ‌ کردن شیار‌ها باید از رنگی استفاده کنیم که در پالت ما وجود ندارد. پس از رنگ نارنجی استفاده می‌کنیم ولی رنگ شما از رنگ اصلی کدو باید روشن‌تر باشد. زمانی که کارتان با رنگ کردن طرحتان تمام شد لایه‌ها را در یک گروه قرار دهید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    آخرین شکلی که می‌کشیم، شبح است. کشیدن این طرح بسیار ساده است، پس با کشیدن خط‌های دور شبح شروع کنید و با کشیدن چشم‌ها، دماغ و دهان آن را تمام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    بعد از کشیدن خط‌های اصلی شکل، نوبت رنگ کردن آن می‌رسد. رنگ بدنه‌ای اصلی شبح را بژ کنید و برای دماغ و دهان از رنگ آبی تیره استفاده کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا برای این که بهتر بتوانید شکل‌هایتان را ببینید رنگ پس‌زمینه را قرمز کنید، با این کار شما کنتراست بالایی بین طرح و پس‌زمینه ایجاد می‌کنید. شاید الان طرحتان تمام شده به نظر برسد، و واقعا همین طور است ولی برای اینکه خروجی بهتری داشته باشیم بهتر است جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    خب برای حجم دادن به طرح‌ها از اضافه کردن سایه شروع می‌کنیم. برای کشیدن سایه‌ها باید تصور کنیم که منبع نور فرضی که سایه ایجاد می‌کند از کدام زاویه می‌تابد. اگر منبع نور فرضی ما از بالا در سمت چپ شکل بتابد سایه‌ای که ایجاد می‌کند در پایین سمت راست طرحمان است. خب ابزار Pen را انتخاب کنید(کلید P)، در قسمتی که می‌خواهید سایه ایجاد کنید شکل سایه را بکشید، از سر اسکلت یک کپی روی سایه ایجاد کنید و از پنل Pathfinder فرمان Insert را اعمال کنید(۱). با این کار سایه‌ای که درست کرده‌اید دقیقا روی سر اسکلت قرار دارد.(۲) برای رنگ سایه از خاکستری روشن استفاده کنید، پنل Transparency را باز کنید و در قسمت مد Multiply را انتخاب کنید، با ابزار Pen یک سایه‌ی سفید در قسمت چپ بالای سر بکشید(۳). با این کار کنتراست بین قسمت‌های نور خورده و سایه دار را مشخص می‌کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    در مرحله‌ی بعدی برای جدا کردن تصویر از پس‌زمینه دور تصویر را خط می‌کشیم. ابزار Pen را انتخاب کنید و با فاصله‌ی کم از طرحتان خطی بکشید که مانند شکل اصلی شما باشد(۲). زمانی که کارتان تمام شد رنگ داخل شکل جدید را آبی تیره کنید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که به آن حجم می‌دهیم کدو تنبل است. ابزار Pen را انتخاب کنید؛ در سمت راست قسمت پایین کدو شکل سایه را بکشید. از قسمت سر کدو یک کپی روی سایه درست کنید و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را انجام دهید، رنگ سایه را خاکستری روشن کنید، حالا از پنل Transparency مد رنگ را به Multiply تغییر دهید(۲). حالا برای ایجاد کنتراست بین قسمت های روشن و سایه دار تصویر یک شکل با رنگ سفید در قسمت بالایی سمت چپ شکل بکشید و Opacity آن را روی ۴۰٪ قرار دهید (۳).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا مثل شکل قبلی (اسکلت) برای جدا کردن شکل از پس‌زمینه با استفاده از ابزار Pen دور آن خط بکشید و رنگ آن را به آبی تیره تغییر دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن شکل آخر نیز کارهای بالا را انجام می‌دهیم. با استفاده از ابزار Pen شکل سایه را ایجاد می‌کنیم و از بدن شبح یک کپی روی سایه ایجاد کرده و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را اعمال می‌کنیم(۱). رنگ سایه را خاکستری روشن کرده و با استفاده از پنل Transparency مد آن را روی Multiply قرار می‌دهیم(۲). بعد از انجام این کارها یک سایه‌ به رنگ سفید در سمت چپ قسمت بالایی شبح درست می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    در نهایت برای اینکه تصویر شبح از پس‌زمینه جدا شود با استفاده از ابزار Pen دور آن خط می‌کشیم و رنگ آن را به آبی تیره تغییر می‌دهیم.

    “آموزش

    خب، به نظر میرسد که طراحی ما تمام شده. بیایید با هم به تصاویر نگاه کنیم، تصاویر کاملا بی نقص هستند و آماده‌ی به نمایش گذاشتن هستن، ولی برای اینکه جلوه‌ی بهتری داشته باشند شاید بتوانیم چند تغییر کوچک برای آنها انجام دهیم تا شاید تصاویر شخصیت بگیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    برای این کار با استفاده از ابزار Pen چند شکل کوچک برای جزئیات بیشتر درست می‌کنیم. من در اینجا از اشکال سه ستاره، دو رعد و برق و سه شکل اشک استفاده میکنم.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا این جزئیات را کنار شکل‌های اصلی خود قرار دهید، دقت داشته باشید تعداد زیاد یا شکل‌های پیچیده برای این جزئیات انتخاب نکنید.

    آموزش ایلوستریتور

    تبریک میگم، کار شما به پایان رسید.

    منبع:

    www.tutpad.com

    15 آذر 97تلگرامتوئیتر
  • فتوشاپ    Adobe Photoshop
    آموزشفتوشاپ    Adobe Photoshop

    یک پردازشگر گرافیکی است که به دست شرکت ادوبی توسعه یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی تصاویر «عکس‌ها» به کار می‌رود. آخرین نسخه‌ی رسمی پایدار این نرم‌افزار نسخه‌ی هجدهم آن است که در ۲ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد و با اسم ادوب فتوشاپ سی‌سی ۲۰۱۷ شناخته می‌شود. اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از آن به طور فزآینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود. فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ PSD می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی (Adobe Imageready)، ادوب ایلاستریتور (Adobe Illustrator)، ادوب پریمیر (Adobe Premiere)، ادوب افترافکت (Adobe After Effects) و ادوب انکور دی‌وی‌دی (Adobe Encore DVD) صادر شوند و بالعکس، از آنها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌ها برای دی‌وی‌دی پشتیبانی می‌کرد (که بعداً در نرم‌افزار ادوبی انکور دی‌وی‌دی مورد استفاده قرار می‌گیرند).

    در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که بر روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت GIF از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط آدوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس (Adobe Fireworks) به بسته‌های نرم‌افزاری ادوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

    از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد، که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی RGB، LAB، CMYK، سیاه و سفید و غیره.
    فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل TIFF، GIF، JPEG، PNG و غیره است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد که مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ است

    منبع:


    en.wikipedia.org

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • 10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت
    آموزش10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPI (dots per inch) است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI (pixels per inch) نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    20 آبانتلگرامتوئیتر