کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی
آموزشتلگرامتوئیتر

کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

تطابق رنگ در طراحی‌های چاپی، در مانیتور و هنگام چاپ مساله‌ی مهمی است که اکثر طراحان با آن آشنایی دارند. در اینجا به چند راه ساده برای اینکه مانیتور خود را با چاپگرها کالیبره کنید، می‌پردازیم.

کالیبره کردن چیست؟

به فرآیند تطابق رنگ هنگام طراحی با نسخه‌ی نهایی چاپی، کالیبره کردن می‌گویند. به این معنی که از درستی انتخاب رنگ‌ها در هنگام طراحی برای چاپ اطمینان حاصل کنید.

بهینه‌ سازی فضای کار

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

بعضی از شایع‌ترین مشکلات تطابق رنگ می‌تواند با بهینه سازی فضای کار درست شوند. تابش‌های نوری در مانیتور، کار کردن در فضاهای تاریک یا بسیار روشن و حتی زاویه‌ای که از آن به مانیتور نگاه می‌کنید می‌توانند مشکلاتی در ادراک درست رنگ به‌وجود بیاورند.
مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که کاملا آن را از روبرو مشاهده کنید. بسیاری از مانیتورها با چند درجه تغییر از زاویه دید (چه در جهت عمودی چه افقی)، در ادراک رنگ‌ها مشکل ایجاد می‌کنند.
چیدمان محیط کار خود را با توجه به نورهای محیط تغییر دهید، تا بازتاب‌های نوری را در مانیتور خود از بین ببرید.

استفاده از مانیتورهای مناسب

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

محدودیت‌هایی برای تجهیزات ارزان قیمت وجود دارد، که مستقیما بر انتخاب درست رنگ‌ها تاثیر می‌گذارند. مانیتورهای ارزان قیمت ممکن است از تمام محدوده‌ی رنگ‌ها پشتیبانی نکنند، که این موضوع می‌تواند منجر به اشتباهات رنگ در چاپ شود.

مشکلات بینایی

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

یکی از مشکلات متداول در تشخیص درست رنگ‌ها مشکلات بینایی است، که می‌تواند در پروژه‌های چاپی مشکل ساز شود.

کالیبره کردن صفحه نمایش

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

بعد از درست کردن محیط کار و مشکلات بینایی، مورد بعدی بررسی رنگ‌هایی است که مانیتور نشان می‌دهد. بهترین راه برای انجام این کار، کالیبره کردن مانیتور است. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که ساده‌ترین آنها استفاده از یک ابزار کالیبره کردن مانند Spyder5ELITE است.
این دستگاه با اندازه گیری نور محیط و میزان نور منتشر شده از مانیتور شما تنظیمات فضای رنگی را انجام می‌دهد. اگر نمی‌خواهید که دستگاهی مانند آن را تهیه کنید، می‌توانید برای اطمینان از درست بودن رنگ‌های چاپی، در ابتدا رنگ‌های اصلی را بر روی کاغذ چاپ کنید و از آن‌ها برای کالیبره کردن رنگ‌های مانیتور خود استفاده کنید.
به این نکته توجه کنید که روش دوم فقط برای همان چاپگر قابل استفاده است.

کار در فضای رنگی مناسب

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

حتمن به این موضوع توجه کردید که در فضای کاری نرم‌افزارها فضاهای رنگی متفاوتی وجود دارد. تمام کامپیوترها به صورت پیش‌فرض از فضای رنگی RGB استفاده می‌کنند، هنگامی که شما یکی از نرم‌افزارهای Adobe را نصب می‌کنید فضاهای رنگی AdobeRGB و CMYK را مشاهده می‌کنید. برای طراحی‌های چاپی، بهتر است از فضای رنگی CMYK استفاده کنید. برای درک بهتر تفاوت‌های بین RGB و CMYK مقاله‌ی پنج نکته برای طراحی چاپی را مطالعه کنید.

شبیه سازی طرح چاپی

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

شما می‌توانید در نرم‌افزارها، نسخه‌ی چاپی را شبیه سازی کنید تا یک نمونه‌ی نسبتا دقیق از کار چاپی را قبل از چاپ مشاهده کنید. برای مثال، در نر‌م افزار فتوشاپ می‌توانید این کار را از منوی View> Proof Setup انجام دهید.

مشورت با فعالان حوزه چاپ

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

اگر می‌خواهید یکی از کارهای قبلی خو را مجددا چاپ کنید، یک نمونه از چاپ قبلی را به چاپخانه بدهید تا بتوانند آنها را با هم مقایسه کنند و خطاها را ازبین ببرند. شاید اینکار کاملا دقیق نتواند مشکلات رنگی را درست کند، اما راه حل ساده ای می‌باشد.

استفاده از کد رنگ‌ها

 کالیبره کردن رنگ‌ها برای پروژه‌های چاپی

یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن خطای رنگ در چاپ استفاده کردن از کدهای رنگی است. نمونه‌های مختلفی وجود دارد که معتبرترین آن‌ها کتابخانه‌های رنگی Pantone است. اگر نمی‌خواهید برای این کار هزینه کنید، می‌توانید از کدهای رنگی که در سایت‌های مختلف وجود دارند استفاده کنید، اما بدون شک Pantone بهترین گزینه است.

منبع:

www.creativebloq.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • گرافیک
    آموزشگرافیک

    گرافیک (برگرفته از واژه‌ی یونانی graphikos) تصاویر بصری یا طرح‌هایی هستند که بر روی برخی از سطوح مانند دیوار، بوم، صفحه نمایش، کاغذ یا سنگ و ... برای اطلاع‌رسانی، مصور کردن یا به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که «هنر گرافیک» از جمله هنرهای تجسمی است که گاهی با نقاشی اشتباه گرفته می‌شود؛ این در حالی است که گرافیک، ایده‌هایی است که از سوی طراح به مرحله اجرا می‌رسد؛ به عنوان مثال، می‌توان به نمایش تصویری داده‌های کامپیوتری، حروف چینی و هنرهای تجسمی و همچنین در نرم‌افزارهای آموزشی و تفریحی اشاره داشت.

    گرافیک کامپیوتری

    تصاویری که توسط کامپیوتر تولید میشوند، گرافیک کامپیوتری نامیده شده که عکس‌ها، نقاشی‌ها، نمودارها، تایپوگرافی، اعداد، نمادها، طرح‌های هندسی، نقشه‌ها و یا سایر تصاویر نمونه‌هایی از این نوع محسوب می‌شوند.

    طراحی گرافیکی ممکن است صرفا شامل تایپوگرافی برای بروشور، فلایر، پوستر، وب سایت و یا کتاب بدون هیچ عنصر دیگری باشد.

    گرافیک یکی از پنج عنصر کلیدی تکنولوژی چند رسانه‌ای و یکی از شیوه‌های اصلی تبلیغات فروش کالا یا خدمات است. گرافیک، متشکل از عناصر بصری است که اغلب برای اشاره به اطلاعات خاص به خوانندگان و بینندگان به کار رفته و همچنین از آنها برای تکمیل متن و کمک به درک مخاطب استفاده می‌شود.

    گرافیک در تبلیغات

    تبلیغات یکی از سودآورترین کاربردهای گرافیک است. هنرمندان اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی خاصی انجام می‌دهند تا شانس فروش آثار هنری خود را افزایش دهند. مهم‌تر از همه، گرافیک به چشم‌انداز کلی آثار هنری طراحی شده، کمک می‌کند که این به نوبه خود باعث جذب عموم مخاطبان به کار هنری یا خرید آن می‌شود.
    بنابراین، در تبلیغات جهت متقاعد کردن خوانندگان یا بینندگان، باید از ابزارهای گرافیکی مناسب استفاده شود تا بتواند به طراح یا تبلیغ‌کننده سود لازم را برساند.

    تاریخچه


    تاریخچه گرافیک

    تاریخچه این هنر به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها از طریق تصاویر با یکدیگر صحبت می‌کردند. در حقیقت از دوره غارنشینی تصاویری به جای مانده که نشان‌دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است.
    اولین طرح‌های گرافیکی که انسان‌شناسان پیدا کرده‌اند، نقاشی‌های غار و نشانه‌گذاری بر روی تخته سنگ، استخوان و عاج‌هایی بود که از دوران پالئولیتیک (دوره پارینه سنگی بالایی یعنی در حدود 15.000 تا 40.000 سال پیش از میلاد مسیح) به جای مانده است. بسیاری از این نگاره‌ها اطلاعات مربوط به اخترشناسی، فصول و تاریخ را ثبت کرده‌اند.
    برخی از اولین گرافیک‌ها و نقاشی‌های شناخته شده در دنیای مدرن که تقریبا از 6.000 سال پیش پیدا شدند، تکه‌‎های سنگی حک شده و مهر و موم‌های سیلندر-سرامیکی هستند که آغاز دوره‌های تاریخی و نگهداری پرونده‌های حسابداری و انبارداری را نشان می‌دهند. در مصر باستان از پاپیروس، سنگ آهک یا چوب برای طراحی در اهرام استفاده می‌کردند. در سال‌های 250 تا 600 قبل از میلاد، نیز یونانیان از گرافیک در مسائل هندسی مانند نظریه دایره یا قضیه فیثاغورث استفاده می‌کردند.

    اصطلاح طراحی گرافیک توسط ویلیام ادیسون دوینگینز ( William Addison Dwiggins) در سال 1922 خلق گردید. البته طراحی‌های انسانی در غارها مانند غار لسکو در فرانسه (Lascaux) یا ستون تراجان در رم یا نسخه‌های خطی مصور (illuminated manuscript) نیز گرافیک به حساب می‌آیند.


    منبع:

    www.wikipedia.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • واقعیت مجازی
    آموزشواقعیت مجازی

    واقعیت مجازی (VR) استفاده از تکنولوژی کامپیوتر برای ایجاد محیط شبیه سازی شده است. برخلاف رابط کاربری سنتی، VR کاربر را درون یک تجربه قرار می‌دهد به طوری که به جای دیدن یک صفحه در مقابل خود، کاربران قادر به تعامل با دنیای سه بعدی هستند. با شبیه سازی، بسیاری از حس‌ها نظیر بینایی، شنیدن، لمس کردن‌ و حتی بویایی، رایانه به دروازه‌ای برای ورود به این جهان مصنوع تبدیل می‌شود.

    تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟

    واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دو روی یک سکه هستند.
    در واقعیت افزوده، کامپیوتر‌ از حسگرها (سنسورها) و الگوریتم‌ها برای تعیین موقعیت و جهت دوربین استفاده می‌کند. سپس تکنولوژی AR یا همان واقعیت افزوده، تصاویر گرافیکی 3D را به دوربین اضافه می‌کند، به عنوان مثال شرکت آمازون با استفاده از این تکنولوژی به مشتریان، این توانایی را می‌دهد که بتوانند اجناسی که می‌خواهند خریداری کنند را، با استفاده از تلفن همراه و قابلیت AR در فضای خانه ببینند و خریداری کنند، به این شکل که اگر شما بخواهید از سایت آمازون چیزی مثل مبل خریداری کنید ابتدا می‌توانید آن را در فضای خانه‌ی خود ببینید.

    ولی در فضای واقعیت مجازی (VR)، به جای استفاده کردن از دوربین و قرار دادن بعضی از اوبژه‌های 3D در فضای واقعی، به طور کل از فضا و اوبژه‌های 3D استفاده کرده و فقط چشم و جهت سر کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به یک سری از بازی‌‌های کنسول PS4 اشاره کرد، که شما می‌توانید با استفاده از هدست‌های مخصوص VR این بازی‌ها را انجام دهید و دقیقا از دید شخصیت اصلی بازی، ببینید.

    منابع:

    www.marxentlabs.com

    www.youtube.com

    www.aparat.com

    15 بهمنتلگرامتوئیتر
  • 10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت
    آموزش10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPI (dots per inch) است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI (pixels per inch) نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    20 آبانتلگرامتوئیتر