پنج نکته برای طراحی‌های چاپی
آموزشتلگرامتوئیتر

پنج نکته برای طراحی‌های چاپی

در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت بین RGB و CMYK

 تفاوت بین RGB و CMYK

نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

اهمیت وضوح تصویر

پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPIیا dots per inch است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI یا pixels per inch نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

اهمیت ابعاد کار

پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

خطای برش

پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

اهمیت اصلاح کار

پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

منبع:

www.creativebloq.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • حجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی
    آموزشحجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی

    معمولا تصاویر دو بعدی بسیار جذاب هستند. درست کردن یک طرح دو بعدی دیجیتال شاید ساده به نظر برسد اما در عین حال می‌تواند یک کار پیچیده باشد. در حجم دادن به کارهای دو بعدی در طراحی‌های وکتور، معمولا این سوال برای طراح پیش می‌آید که آیا طرح به مرحله‌ی پایانی رسیده یا خیر. خب در این آموزش چند راه کوچک را با هم یاد می‌گیریم که طرح‌ها شکل بهتری بگیرند.

    خب، با کشیدن چند شکل ساده شروع می‌کنیم. اینجا از یک جمجمه، کدو تنبل و شکل یک شبح استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید به دلخواه خود روی طرح‌های خودتان کار کنید. اگر شما روی کاغذ طراحی کرده‌اید می‌توانید طرحتان را اسکن کنید یا از طرحتان عکس بگیرید و آن را به ایلوستریتور وارد کنید، Opacity آن را روی ۳۰٪ قرار دهید و لایه را قفل کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    ابتدا برای طرحتان یک پالت رنگی درست کنید. ما برای طرح‌هایی که در این آموزش با آن‌ها کار می‌کنیم از چند رنگ گرم استفاده می‌کنیم. پالت رنگی ما از چهار رنگ بژ (ffe1b3 #)، نارنجی (f7931e #)، قرمز (d6212a #) و آبی تیره (00001d #) درست شده. رنگ‌های گرم این پالت به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و آبی تیره برای خط‌های اصلی انتخاب مناسبی است.

    آموزش ایلوستریتور

    برای کشیدن طرح‌ها در ایلوستریتور معمولا از ابزار Pen استفاده می‌کنیم، شما می‌توانید با فشار دادن کلید P آن را فعال کنید. شاید استفاده از این ابزار برای کسانی که تازه کار را با ایلوستریتور شروع کرده‌اند کمی سخت باشد ولی وقتی کار کردن با آن را یاد بگیرید می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بکشید.

    خب برای کشیدن طرح اول که اسکلت هست، با کشیدن منحنی‌های بزرگ شروع می‌کنیم، سپس به منحنی‌های پیچیده‌تر مثل دندان‌ها می‌پردازیم.

    آموزش ایلوستریتور

    کار را با کشیدن جزئیات بیشتر مثل دماغ و چشم‌ها ادامه دهید. پس از کشیدن خط‌های اصلی رنگ سر را بژ و رنگ چشم‌ها و دماغ را آبی تیره کنید. خب، فعلا کارمان با این طرح تمام شده.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که قرار است روی آن کار کنیم کدو تنبل است. با کشیدن خط‌های دور آن شروع می‌کنیم، سپس ساقه را می‌کشیم و با جزئیات صورت مرحله‌ی اول را تمام می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    زمانی که طرح کلی را کشیدید، شروع به کشیدن شیارهای روی کدو بکنید. رنگ کدو را نارنجی و ساقه را بژ کنید. جزئیات صورت را نیز به آبی تیره تغییر دهید. برای رنگ‌ کردن شیار‌ها باید از رنگی استفاده کنیم که در پالت ما وجود ندارد. پس از رنگ نارنجی استفاده می‌کنیم ولی رنگ شما از رنگ اصلی کدو باید روشن‌تر باشد. زمانی که کارتان با رنگ کردن طرحتان تمام شد لایه‌ها را در یک گروه قرار دهید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    آخرین شکلی که می‌کشیم، شبح است. کشیدن این طرح بسیار ساده است، پس با کشیدن خط‌های دور شبح شروع کنید و با کشیدن چشم‌ها، دماغ و دهان آن را تمام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    بعد از کشیدن خط‌های اصلی شکل، نوبت رنگ کردن آن می‌رسد. رنگ بدنه‌ای اصلی شبح را بژ کنید و برای دماغ و دهان از رنگ آبی تیره استفاده کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا برای این که بهتر بتوانید شکل‌هایتان را ببینید رنگ پس‌زمینه را قرمز کنید، با این کار شما کنتراست بالایی بین طرح و پس‌زمینه ایجاد می‌کنید. شاید الان طرحتان تمام شده به نظر برسد، و واقعا همین طور است ولی برای اینکه خروجی بهتری داشته باشیم بهتر است جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    خب برای حجم دادن به طرح‌ها از اضافه کردن سایه شروع می‌کنیم. برای کشیدن سایه‌ها باید تصور کنیم که منبع نور فرضی که سایه ایجاد می‌کند از کدام زاویه می‌تابد. اگر منبع نور فرضی ما از بالا در سمت چپ شکل بتابد سایه‌ای که ایجاد می‌کند در پایین سمت راست طرحمان است. خب ابزار Pen را انتخاب کنید(کلید P)، در قسمتی که می‌خواهید سایه ایجاد کنید شکل سایه را بکشید، از سر اسکلت یک کپی روی سایه ایجاد کنید و از پنل Pathfinder فرمان Insert را اعمال کنید(۱). با این کار سایه‌ای که درست کرده‌اید دقیقا روی سر اسکلت قرار دارد.(۲) برای رنگ سایه از خاکستری روشن استفاده کنید، پنل Transparency را باز کنید و در قسمت مد Multiply را انتخاب کنید، با ابزار Pen یک سایه‌ی سفید در قسمت چپ بالای سر بکشید(۳). با این کار کنتراست بین قسمت‌های نور خورده و سایه دار را مشخص می‌کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    در مرحله‌ی بعدی برای جدا کردن تصویر از پس‌زمینه دور تصویر را خط می‌کشیم. ابزار Pen را انتخاب کنید و با فاصله‌ی کم از طرحتان خطی بکشید که مانند شکل اصلی شما باشد(۲). زمانی که کارتان تمام شد رنگ داخل شکل جدید را آبی تیره کنید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که به آن حجم می‌دهیم کدو تنبل است. ابزار Pen را انتخاب کنید؛ در سمت راست قسمت پایین کدو شکل سایه را بکشید. از قسمت سر کدو یک کپی روی سایه درست کنید و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را انجام دهید، رنگ سایه را خاکستری روشن کنید، حالا از پنل Transparency مد رنگ را به Multiply تغییر دهید(۲). حالا برای ایجاد کنتراست بین قسمت های روشن و سایه دار تصویر یک شکل با رنگ سفید در قسمت بالایی سمت چپ شکل بکشید و Opacity آن را روی ۴۰٪ قرار دهید (۳).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا مثل شکل قبلی (اسکلت) برای جدا کردن شکل از پس‌زمینه با استفاده از ابزار Pen دور آن خط بکشید و رنگ آن را به آبی تیره تغییر دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن شکل آخر نیز کارهای بالا را انجام می‌دهیم. با استفاده از ابزار Pen شکل سایه را ایجاد می‌کنیم و از بدن شبح یک کپی روی سایه ایجاد کرده و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را اعمال می‌کنیم(۱). رنگ سایه را خاکستری روشن کرده و با استفاده از پنل Transparency مد آن را روی Multiply قرار می‌دهیم(۲). بعد از انجام این کارها یک سایه‌ به رنگ سفید در سمت چپ قسمت بالایی شبح درست می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    در نهایت برای اینکه تصویر شبح از پس‌زمینه جدا شود با استفاده از ابزار Pen دور آن خط می‌کشیم و رنگ آن را به آبی تیره تغییر می‌دهیم.

    “آموزش

    خب، به نظر میرسد که طراحی ما تمام شده. بیایید با هم به تصاویر نگاه کنیم، تصاویر کاملا بی نقص هستند و آماده‌ی به نمایش گذاشتن هستن، ولی برای اینکه جلوه‌ی بهتری داشته باشند شاید بتوانیم چند تغییر کوچک برای آنها انجام دهیم تا شاید تصاویر شخصیت بگیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    برای این کار با استفاده از ابزار Pen چند شکل کوچک برای جزئیات بیشتر درست می‌کنیم. من در اینجا از اشکال سه ستاره، دو رعد و برق و سه شکل اشک استفاده میکنم.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا این جزئیات را کنار شکل‌های اصلی خود قرار دهید، دقت داشته باشید تعداد زیاد یا شکل‌های پیچیده برای این جزئیات انتخاب نکنید.

    آموزش ایلوستریتور

    تبریک میگم، کار شما به پایان رسید.

    منبع:

    www.tutpad.com

    15 آذر 97تلگرامتوئیتر
  • 4 پالت رنگ خلاقانه برای طراحی
    آموزش4 پالت رنگ خلاقانه برای طراحی

    به دنبال الهام گرفتن از طراحی خود هستید؟ استفاده از رنگ‎‌ها به طور موثری می‌تواند راه بسیار مناسبی برای رسیدن به طرح‌های زیبا و چشم‌نواز باشد.

    طراحان به لطف ترکیب‌های بی‌پایانی که از رنگ‌های موجود در چرخ رنگ (color wheel) به دست می‌آید، به دنیایی از ترکیب رنگ‌های غیرمعمول و هیجان‌انگیز دسترسی دارند. از آزمودن رنگ‌ها نترسید. قابلیت اصلی رنگ در تحریک احساسات و هیجان است که یکی از عناصر کلیدی در خلاقیت محسوب می‌شود.

    انتخاب رنگ‌هایی که قبل از شروع طراحی به خوبی با هم هماهنگ هستند، یک راه بسیار خوب برای رسیدن به هماهنگی بصری است. در اینجا چهار ترکیب رنگ زیبا برای شروع کار شما ارائه شده است.

    Modern California .1


     Modern California پالت رنگ

    ترکیبی از دو رنگ گرم و دو رنگ سرد، یک تعادل آرام برای طراحی شما ایجاد می‌‎کند. رنگ سیب سبز، رنگی عالی برای طرح‌هایی است که به طراوت و پاکیزگی اشاره دارند. استفاده از یک رنگ غنی و تیره برای پایه طراحی (#4D4D4D) یک شیوه مناسب برای ایجاد کنتراست با لایه‌های دیگر است.

    Pastel Parfait .2


     Pastel Parfait پالت رنگ

    گروه رنگی پاستل به ارمغان آورنده حس بصری زنانه است و معمولا می‌تواند کمی شسته یا ساییده شده به نظر برسد. اگر با این رنگ‌ها نمی‌توانید پیغام خود را برسانید از رنگهای قویتر استفاده کنید. این تُن از رنگ‌های پودری موجب احساس «شادی» و «روشنی» می‌شود که جهت اشاره به فصل‌های گرم و شلوغ مناسب است.

    Desert Earth .3


     Desert Earth پالت رنگ

    اثر پاییز! تُن‌های خاکی، پاسخ‌های بصری به مواد خام مانند شن، چوب، برگ و درخت هستند. رنگ خامه‌ای یا پوست تخم مرغ را به عنوان یک پس‌زمینه برای مخلوط کردن با رنگ‌های پررنگ در طراحی خود استفاده کنید. این رنگ‌ها کمی گنگ، کم‌رنگ و پیچیده هستند.

    Peachy Green .4


     Peachy Green پالت رنگ

    ترکیبی از دو رنگ کلاسیک «زنانه» با دو رنگ «مردانه»، همجواری ایجاد می‌کند و می‌تواند برای نشان دادن تعادل استفاده شود. رنگ مرجانی، گرمی را نشان می‌دهد، در حالی که سبز به طور سنتی نشانه‌ی «حسادت» و «طبیعت» است، اما در طراحی، چشم را آرام می‌کند و آرامش بصری ایجاد می‌کند.

    امیدواریم که این مطلب باعث تشویق شما به شناخت ترکیب رنگ‌های تونیک و زیبا شود.

    منبع:

    designschool.canva.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • 10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت
    آموزش10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPI (dots per inch) است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI (pixels per inch) نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    20 آبانتلگرامتوئیتر