گرافیست با طراح گرافیک چه تفاوتی دارد؟
آموزشتلگرامتوئیتر

گرافیست با طراح گرافیک چه تفاوتی دارد؟

"شغلی را انتخاب کن که عاشق آن هستی. در این صورت، حتی یک روز هم در زندگی‌ات مجبور به کار کردن نخواهی بود." کنفوسیوس

احتمالا شما با این نقل و قول از کنفوسیوس آشنا هستید. فیلسوف قرن ششم که از فیلسوف به سیاستمدار، نویسنده و معلم تبدیل شد. رویکرد او برای پیدا کردن شغل مناسب به استفاده از فرصت‌‎های امروز برای درست کردن آینده‌ی بهتر اشاره دارد. در حالی‌که شما تصمیم می‌گیرید چه کارهایی را برای بقیه زندگی انجام دهید، دنبال فرصت‌ها در زمینه‌هایی هستید که در حال حاضر از آن لذت می‌برید.

گرافیست به چه کسی می‌گویند؟ آیا طراح گرافیک همان گرافیست است؟ شغل‌های مربوط به گرافیک چیست؟ و سوال‌های متعددی که ذهن ما را درگیر می‌کنند.
شاید در ابتدا نتوانیم متوجه فرق بین گرافیست ( Graphic Artist ) و طراح گرافیک ( Graphic Designer) شویم، ولی این دو با هم فرق دارند.

در ابتدا باید گفت هر دو در مواردی با هم اشتراک دارند:
- هر دو برای انجام کار، بر روی عنصرهای بصری تکیه می‌کنند.
- هر دو در فرمت‌های دیجیتال و چاپ دستی کار می‌کنند.
- و البته هر دو کلمه‌ی " گرافیک " را دارند.
شاید کار این دو مربوط به هم باشد ولی نقشی جدا در پیشبرد اهداف دارند.

گرافیست:

معمولا هدف یک گرافیست کمک کردن به ایده یا داستان به وسیله‌ی تصاویر است. گاهی اوقات هیچ منطقی برای ایجاد طرح وجود ندارد و در مواردی نیز تصاویر، پلت فرمی برای یک داستان کامل هستند. هیچ محدودیتی برای نوع یا میزان ابزارهایی که گرافیست می‌تواند استفاده کند، وجود ندارد. به طور کلی، هیچ سخت‌گیری در اصول طراحی نیست، اما این موضوع، بدان معنی نیست که آنها را نادیده بگیریم. یک گرافیست می‌تواند با توجه به ایده، قوانین طراحی را بشکند.

برای درک بهتر گرافیست، بهتر است به شغل‌هایی که می‌تواند انجام دهد اشاره کنیم:
- کاریکاتور (Cartoons)
- تصویر سازی (Illustration)
- رمان گرافیکی (Graphic novels)
- کتابهای کمیک (Comic books)
- تصاویر متحرک (Movie illustrations)

با توجه به این موارد می‌توان گفت، گرافیست به هنر بیشتر تمایل دارد. کار هنری گرافیست می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات را پوشش دهد. در طرح‌های گرافیست، هر قطعه از مجموعه از یک قانون واحد پیروی نمیکند؛ اگر قصد گرافیست یک داستان باشد، در مرحله اول نمایش تصویر مهم است و طرح کلی داستان در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. در واقع هدف اصلی گرافیست سرگرم کردن بیننده است.

در انتها می‌توان به این اشاره کرد که کار گرافیست بستگی به هدف موضوع میتواند دستی یا دیجیتال باشد.

طراح گرافیک:

در این باره میتوان گفت هدف طراح گرافیک این است که با کمک طراحی، بیننده را با محتوا آشنا کند، در دنیای طراحی گرافیک، محتوا نقش اصلی را دارد و هدف طراحی کمک به بهینه سازی اطلاعات در هنگام ارائه یک قالب بصری است.

برای درک بهتر طراح گرافیک بهتر است به شغل‌هایی که می‌تواند انجام دهد اشاره کنیم:
- اطلاع رسانی تصویری (infographic)
- طراحی چاپ (Print Design)
- طراحی دیجیتال (Digital Design)
- طراحی وب (Web Design)
- طراحی آموزشی (Instructional Design)
- طراحی ارائه (Presentation Design)
- طراحی نشان (Logo Desing)

معیار مشترک همه‌ی این کارها این است که در تمام این موارد طراحی برای نشان دادن محتوا انجام می‌شود. به عنوان مثال: طراحی گرافیک در طراحی فرآیند بازاریابی یک شرکت اعم از بروشور، آگهی‌ها ، کارت‌های کسب و کار، تبلیغات، وب سایت و ... طراحی منسجمی را دنبال می‌کند. هدف اصلی طراح گرافیک این است که محتوا را به شیوه‌ای جذاب به نمایش بگذارد. ترکیب و چگونگی طراحی وابسته به محتوا انجام می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که طراحی گرافیک به ترکیب محتوا وابسته است. در حال حاضر، بیشتر طراحی‌های گرافیکی به صورت دیجیتال انجام می‌شود اما طراحی گرافیک نیز می‌تواند برای یک فرمت دیجیتال یا چاپی تولید شود.

جمع بندی:

طراحان گرافیک به دلیل پارامترهای محتوا و رسانه (بروشور، وب سایت، پوستر و...) باید از رهنمودهای سخت‌گیرانه استفاده کنند، اما گرافیست به دلیل امکانات نامحدود ایده و داستان، دستورالعمل‌های سهل‌گیرانه‌تری را دنبال کنند. در واقع تفاوت اصلی بین یک طراح گرافیک و گرافیست اهمیت تصاویر درون کار است.

منبع:


http://blog.catmedia.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • Raster و Vector چه فرقی دارند؟
    آموزشRaster و Vector چه فرقی دارند؟

    این سوال توسط بسیاری از طراحان تازه کار و افراد علاقه‌مند پرسیده می‌شود. وقت آن است که تفاوت میان رستر و وکتور را روشن کنیم.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    دو نوع گرافیک کامپیوتری وجود دارد : گرافیک شطرنجی یا رستر(Raster) و گرافیک برداری (Vector) گرافیک رستر، تصاویری هستند که به وسیله‌ی تقسیم کردن تصویر به عناصر کوچکتر تصویر که پیکسل نامیده می‌شوند ساخته میشود. پیکسلها، محتوای اطلاعاتی مثل کنترل شفافیت و رنگ می‌باشند، که این اطلاعات می‌توانند در هر یک از پیکسل‌ها برای هر جزء برنامه نگهداری شوند.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    گرافیک برداری روشی در تولید و ذخیره‌ی فایل‌های تصویری کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی و چند ضلعی‌ها ذخیره می‌شود. واژه‌ی بردار در این کاربرد معنایی وسع‌تر از یک خط راست دارد.

     Raster و Vector چه فرقی دارند؟

    در ادامه شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام فرمت گرافیکی بهتر است؟!.
    در اینجا می‌توان گفت که هر کدام دارای نکات مثبت و منفی هستند که با توجه به نوع کار گرافیکی که قرار است انجام شود باید از آن‌ها استفاده کرد. گرافیک شطرنجی قادر به نمایش هزاران رنگ در یک تصویر واحد است. درواقع ویرایش رنگ در گرافیک شطرنجی فراتر از یک گرافیک برداری انجام می‌شود و اینکه تصاویر رستر اغلب فایل‌های سنگینی هستند، در حالی که فایلهای وکتور نسبتا سبک‌ترند. به یاد داشته باشید تصاویر وکتور بهتر است برای آرم‌ها و تصویرسازی استفاده شود و تصاویر رستر در عکاسی دیجیتال استاندارد به کار می‌رود و معمولا هنگامی که تصاویر به صورت دیجیتالی منتشر می‌شوند، برای تمام گرافیک‌ها اعم از برداری یا شطرنجی قابل استفاده می‌باشند.

    منبع:


    www.psprint.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک
    آموزشهشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    برای اینکه یک طراح موفق باشید، چه نکاتی را باید بدانید؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد، نکاتی کوتاه برای بهبود طراحی‌هایتان ارائه دهیم.

    1- اظهار نظر / خلاقیت

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    طراحان گرافیک خوب از تصویرهای استفاده شده یا موارد دیگری که در اطرافشان وجود دارد، استفاده نمی‌کنند. آنها خلق می‌کنند! آنها طرح‌های اصلی را براساس ایده‌ی مشتری طراحی می‌کنند و سپس از این طرح‌ها به عنوان پایه‌ای برای آنچه در نهایت در وب یا چاپ نمایش داده می‌شود، استفاده می‌کنند.

    2- تایپوگرافی

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    تایپوگرافی، ممکن است عنصر کوچکی به نظر برسد، اما یکی از مهارت‌هایی است که حتی درعصر دیجیتال نیز نابود نشده است. کاربران، نسبت به طراحی فونت همانند محتوای محصولات واکنش‌های مثبت و منفی نشان می‌دهند. تایپوگرافی زبان متن در طراحی گرافیک است، پس یک فرد حرفه‌ای موفق، باید به آن مسلط باشد.

    3- نرم‌افزارهای طراحی

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    Photoshop، Illustorator و InDesign فقط چند نمونه از بی‌شمار برنامه‌های کاربردی‌ای هستند که برای طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال طراحان گرافیک باتوجه به نیاز خود، همیشه باید تعداد محدودی از این نرم‌افزارها را بشناسند و پیگیر نرم‌افزارهای کاربردی جدید باشند.

    4- نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    گاهی اوقات مشتریان چیزی فراتر از یک عکس می‌خواهند، به عنوان مثال آنها یک انیمیشن ساده یا اینفوگرافیک می‌خواهند. اگر بخواهید این پروژه‌های چند رسانه‌ای را توسعه دهید، بهتر است یک برنامه مانند Acrobat را یاد بگیرید.

    5- تئوری رنگ

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    رنگ شناسی فقط برای نقاشان نیست. این کار بسیار دقیق و ظریف بوده و دانستن اینکه چگونه رنگ‌ها را استفاده یا ترکیب کنیم، یک مهارت ارزشمند است. مخاطب، ناخودآگاه رنگ‌ها را ارزیابی می‌کند و این‌که این رنگ‌ها چگونه و به چه منظور انتخاب شده‌اند، در روند معرفی محصول نقش مهمی دارد.

    6- طراحی وب/HTML و CSS پایه

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    از آنجا که زبان‌های برنامه نویسی HTML و CSS تابع ساختار و سبک هستند، طراحان گرافیک باید اطلاعاتی در خصوص این زبان‌ها بدانند تا قادر به استفاده از مهارت‌های خود برای دستکاری در صفحه یا محل تصویر باشند. در هر صورت این مهارت، فرصت‌های کاری شما را گسترش می‌دهد.

    7- بهینه سازی طرح/تبدیل

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    طراحان باید در خصوص چگونگی ساماندهی عناصر در یک صفحه، اطلاعات کافی داشته باشند تا این عناصر در صفحه، واضح بوده و راهنمایی برای بازدید کنندگان باشند.

    8- طراحی چاپ

    هشت نکته‌ی کلیدی برای طراحان گرافیک

    اگرچه ما وارد عصر دیجیتال شده‌ایم، اما چاپ هنوز زنده است و برای درک مخاطب، مهم است. طراحان گرافیک باید فضای رنگی، فرآیند چاپ، جداسازی رنگ، طرح شبکه و صفحات اصلی را بدانند. به یاد داشته باشید که حتی شرکت‌های وب-محور در نهایت نیازمند برخی عناصر چاپی هستند تا از آنها در رویدادها، تبلیغات چاپی و تجاری استفاده کنند.

    فراموش نکنید که لازم نیست به طور کلی همه‌ی نرم‌افزارها و مهارت‌ها را به صورت حرفه‌ای بلد باشید، بلکه بهتر است، دانشی سطحی از هرکدام برای پیشبرد بهتر کار به دست آورید. آموزش آنلاین به ویژه برای یادگیری HTML و CSS، فتوشاپ و طراحی وب گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اگر شما این مهارت‌ها را ندارید، اما می‌خواهید شغلی را در طراحی گرافیک آغاز کنید، الان زمان یادگیری است.

    منابع:


    http://www.skilledup.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!- قسمت چهارم/آخر
    آموزشچگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!- قسمت چهارم/آخر

    حالا نوبت ساخت کوه و آسمان برای فضای سبز رسیده؛ در قسمت‌های قبل با استفاده از ابزار‌های ساده‌ی ایلوستریتور توضیح دادیم که چگونه دریاچه و فضای سبز را درست کنیم و در این قسمت با استفاده از همان ابزارها به ساخت کوه و آسمان می‌پردازیم.

    برای طراحی کوه ابتدا یک مستطیل به ابعاد 582 x 540 و رنگ 99927b بکشید. کلید + را فشار دهید و با استفاده از این ابزار یک Anchor Point در وسط ضلع بالایی مستطیل اضافه کنید. حالا کلید – را فشار دهید و با استفاده از این ابزار Anchor pointهای دو زاویه‌ی بالا را پاک کنید و یک مثلث درست کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از ابزار خط (/) یک خط سیاه با ابعاد 400 px بکشید (توجه داشته باشید که برای رنگ این خط قسمت Fill را خالی بگذارید). خط را انتخاب کنید و به قسمت Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید. در پنجره‌ی باز شده در قسمت سایز 10 px , Absolute را بزنید، در قسمت Ridges per segment عدد 9 را انتخاب کرده و تیک Smooth Points را بزنید و کلید OK را فشار دهید. حالا برای اعمال شدن این افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید.
    از مثلثی که ساختید با استفاده از کلید‌های Ctrl-C و Ctrl-F یک کپی بر روی همان مثلث ایجاد کنید، حالا مثلث دوم و خطی که قبلا کشیده بودید را انتخاب کرده و با استفاده از ابزار Divide از پنل Pathfinder مثلث را ببرید، مثلث بریده شده را از حالت گروه خارج و قسمت پایینی را پاک کنید و رنگ قسمت بالایی را به #e2f0e9 تغییر دهید، حالا شما شکلی شبیه به کوه با قله‌ی برفی ایجاد کردید.

    آموزش ایلوستریتور

    سپس با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-F از مثلث اول یک کپی ایجاد کنید، رنگ آن را به #99927b تغییر دهید. برای ایجاد بافت و سایه روی کوه اندازه‌ی این مثلث را مقداری کوچک‌تر می‌کنیم(فقط خط پایینی مثلث). حالا یک مثلث کوچکتر با رنگ #87806c درست کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    شما شکل اصلی کوه را درست کردید. حال برای ایجاد یک سایه‌ی تخت برای قسمت چپ آن، دستورات زیر را انجام می‌دهیم.
    مثلث اول را انتخاب و با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-F یک کپی از آن درست کنید، روی آن کلیک راست نموده و از قسمت Arrange> Bring to front را انتخاب کنید. حالا با استفاده از Direct selection (A)، Anchor Point قسمت پایین-راست مثلث را انتخاب کنید و آن را تا وسط خط پایینی مثلث بکشید و میزان شفافیت (Opacity) آن را روی 40% قرار دهید و در قسمت Blending Mode مود Multiply را انتخاب نمایید. حالا کل اجزای کوه را در انتخاب کنید و در یک گروه قرار دهید(Ctrl-G).

    آموزش ایلوستریتور

    کوه را در قسمت وسط تصویر اصلی و در پشت تپه‌ها قرار دهید، از آن دو کپی کوچک‌تر درست کنید و در چپ و راست و جلوی آن قرار دهید. دو مثلث دیگر با رنگ #659cad درست کنید و در پشت کوه‌ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    تقریبا منظره‌ی کوهستانی به پایان رسیده، حالا نوبت آسمان و اجزای آن است. برای درست کردن آسمان ابتدا کل لایه‌ها را به جز لایه‌ی Sky قفل کنید، در مرحله‌ی اول یک مربع در اندازه‌ی 1200 x 1200 px درست کنید و رنگ آن را به #77b8cc تغییر دهید، آن را در وسط Artboard خود قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای پر کردن فضای خالی آسمان می‌توانید با استفاده از Pen tool یا ابزار مستطیل شکلی با گوشه‌های کاملا گرد که مثل ابر باشد درست کنید. ( #9accdb ) و آن‌‌ها را پشت کوه‌ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن ابر‌های اصلی، دو دایره با اندازه‌های مختلف به رنگ سفید درست کنید و آنها را با فاصله روی هم قرار دهید، حالا یک مستطیل با گوشه‌های گرد ایجاد کنید و آن را در وسط دو دایره‌ی دیگر قرار دهید (از عکس زیر پیروی کنید). با استفاده از ابزار Unite از پنل Pathfinder آن‌ها را به یک شکل تبدیل کنید و برای رنگ آن در قسمت Fill کد #e2f0e9 را قرار دهید و قسمت Stroke را خالی بگذارید. چند کپی در اندازه‌های مختلف از آن درست کنید و در قسمت‌های مختلف آسمان قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای تمام کردن کار فقط به یک خورشید احتیاج داریم.
    برای درست کردن خورشید ابتدا یک دایره در ابعاد 105 x 105 px به رنگ #fff45a ایجاد کنید، یک خط عمودی (/) از وسط دایره بکشید و با استفاده از ابزار Divide در پنل Pathfinder آن را به دو قسمت تقسیم کرده، دایره را از حالت گروه خارج کنید و رنگ قسمت چپ آن را به #fde23d تغییر دهید.
    یک دایره‌ی دیگر به ابعاد 144 x 144 px به رنگ #fbcd30 در پشت دایره‌ی اول درست کنید، به قسمت Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید، در قسمت سایز 5 px / Absolute را بزنید و برای عدد در قسمت Ridges per segment عدد 10 را قرار دهید، تیک قسمت Smooth Points را بزنید و ok را فشار دهید. برای اعمال این افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید. حالا کل اجزای خورشید را انتخاب کنید و در یک گروه قرار داده، آن را در جای مناسب قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    منظره‌ی کوهستانی ما به پایان رسید!
    شما میتوانید با استفاده از خلاقیت خود اجزای دیگری نیز با همین ابزارها درست کنید و در این منظره قرار دهید یا یک تصویر دیگر درست کنید.
    امیدواریم که این آموزش به شما کمک کرده باشد تا بتوانید از خلاقیت خود برای خلق کردن کارهای دیگر راحت‌تر استفاده کنید.

    منبع:

    https://design.tutsplus.com

    18 فروردین 97تلگرامتوئیتر