ساخت لوگوی هندسی در Illustrator
آموزشتلگرامتوئیتر

ساخت لوگوی هندسی در Illustrator

در این آموزش کوتاه درباره‌‌ی درست کردن یک لوگوی هندسی (Geometric) با استفاده از ابزار‌های ساده و میانبر‌ها توضیح داده میشود.

یک لوزی درست کنید

 یک لوزی درست کنید

ابزار مستطیل را از پنل ابزار انتخاب کنید و با نگه داشتن کلید Shift یک مربع بکشید. حال مربع را انتخاب کنید، با استفاده از ابزار چرخش (یا فشار دادن کلید R) و نگه داشتن Shift آن را 45 درجه بچرخانید.

شکل را کپی کنید

 شکل را کپی کنید

لوزی درست شده را انتخاب کنید و با نگه داشتن Alt/Opt و کشیدن شکل، از آن یک کپی ایجاد نمایید. (برای اینکه شکل ایجاد شده در راستای شکل اول قرار بگیرد هنگام انجام کار Shift را نگه دارید.) و برای ایجاد یک کپی دیگر با همان فاصله Ctrl/Cmd + D را فشار دهید.

یک طرح بسازید

 یک طرح بسازید

شکل اول را انتخاب کنید و با نگه داشتن Alt/Opt شکل جدید را به صورت مورب و در میان شکل اول و دوم قرار دهید. برای راحت تر انجام دادن این کار راهنمای هوشمند را فعال کنید (Ctrl/Cmd + U یا View> Guides> Smart guides) تا به شما کمک کند، فاصله‌ها را درست انتخاب کنید.

یک صفحه جدید بسازید

 یک صفحه جدید بسازید

با کلیک کردن روی پنل Artboard (که از مسیر Window>Artboard میتوان به آن دسترسی داشت) یک صفحه جدید درست کنید، طرح را انتخاب کنید و با فشار دادن Ctrl/Cmd + G یک گروه درست کنید.

رنگ‌ها را عوض کنید

 رنگ‌ها را عوض کنید

با نگه داشتن Alt/Opt از آن یک کپی در صفحه جدید ایجاد کنید، یک کپی دیگر درست کنید و شکل جدید را کمی به راست حرکت دهید. از پنل Swatches رنگ سفید را برای شکل جدید انتخاب کنید. در آنجا شکل اصلی لوزی تغییر می‌کند و یک شکل هندسی جدید به وجود می‌آید.

شکل را با ابزار Pathfinder برش دهید.

 شکل را با ابزار Pathfinder برش دهید

دو روش برای برش اشکال از تصویر اصلی وجود دارد. اولین ابزار Pathfinder است. ابزار pathfinder را باز کنید(Window> Pathfinder) گروه خود را از اشکال سفید انتخاب کنید و با فشار دادن Ctrl/Cmd + 8 یک Path ترکیبی درست نمایید. همین کار را برای گروه اشکال سیاه تکرار کنید. هر دو گروه را انتخاب کرده و به پنل Pathfinder بروید و Minus front را انتخاب کنید.

یا از ابزار شکل‌ساز (Shape Builder) استفاده کنید:

 از ابزار شکل‌ساز (Shape Builder) استفاده کنید

هر دو گروه را انتخاب کرده، ابزار Shape Builder را از منوی ابزار انتخاب نمایید ( یا Shift + M را فشار دهید). این ابزار به شما امکان ترکیب تصاویر یا بریدن آنها میدهد.

یکی از شکل‌ها را بچرخانید

 یکی از شکل‌ها را بچرخانید

ابتدا گروه طرح را انتخاب کنید، کلیک راست کنید و Release Compound Path را انتخاب نمایید، حالا می‌توانید هر یک از شکل‌ها را جداگانه تغییر داده و به عنوان مثال با انتخاب شکل وسط، آن را 90 درجه بچرخانید.

یک Gradient اضافه کنید

 یک Gradient اضافه کنید

پس از انتخاب طرح، کلید G را فشار دهید یا به Window> Gradient بروید. دو رنگ از پالت Swatch انتخاب کنید و آن‌ها را به پنل Gradient بکشید. برای اینکه رنگ روی تمام طرح باشد، کلید g را فشار دهید و از یک طرف طرح، به طرف دیگر بکشید. حالا شما یک لوگوی هندسی ساخته‌اید.

منبع:


www.creativebloq.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • چگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!- قسمت چهارم/آخر
    آموزشچگونه یک منظره‌ی کوهستانی در Illustrator درست کنیم!- قسمت چهارم/آخر

    حالا نوبت ساخت کوه و آسمان برای فضای سبز رسیده؛ در قسمت‌های قبل با استفاده از ابزار‌های ساده‌ی ایلوستریتور توضیح دادیم که چگونه دریاچه و فضای سبز را درست کنیم و در این قسمت با استفاده از همان ابزارها به ساخت کوه و آسمان می‌پردازیم.

    برای طراحی کوه ابتدا یک مستطیل به ابعاد 582 x 540 و رنگ 99927b بکشید. کلید + را فشار دهید و با استفاده از این ابزار یک Anchor Point در وسط ضلع بالایی مستطیل اضافه کنید. حالا کلید – را فشار دهید و با استفاده از این ابزار Anchor pointهای دو زاویه‌ی بالا را پاک کنید و یک مثلث درست کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    با استفاده از ابزار خط (/) یک خط سیاه با ابعاد 400 px بکشید (توجه داشته باشید که برای رنگ این خط قسمت Fill را خالی بگذارید). خط را انتخاب کنید و به قسمت Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید. در پنجره‌ی باز شده در قسمت سایز 10 px , Absolute را بزنید، در قسمت Ridges per segment عدد 9 را انتخاب کرده و تیک Smooth Points را بزنید و کلید OK را فشار دهید. حالا برای اعمال شدن این افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید.
    از مثلثی که ساختید با استفاده از کلید‌های Ctrl-C و Ctrl-F یک کپی بر روی همان مثلث ایجاد کنید، حالا مثلث دوم و خطی که قبلا کشیده بودید را انتخاب کرده و با استفاده از ابزار Divide از پنل Pathfinder مثلث را ببرید، مثلث بریده شده را از حالت گروه خارج و قسمت پایینی را پاک کنید و رنگ قسمت بالایی را به #e2f0e9 تغییر دهید، حالا شما شکلی شبیه به کوه با قله‌ی برفی ایجاد کردید.

    آموزش ایلوستریتور

    سپس با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-F از مثلث اول یک کپی ایجاد کنید، رنگ آن را به #99927b تغییر دهید. برای ایجاد بافت و سایه روی کوه اندازه‌ی این مثلث را مقداری کوچک‌تر می‌کنیم(فقط خط پایینی مثلث). حالا یک مثلث کوچکتر با رنگ #87806c درست کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    شما شکل اصلی کوه را درست کردید. حال برای ایجاد یک سایه‌ی تخت برای قسمت چپ آن، دستورات زیر را انجام می‌دهیم.
    مثلث اول را انتخاب و با استفاده از Ctrl-C و Ctrl-F یک کپی از آن درست کنید، روی آن کلیک راست نموده و از قسمت Arrange> Bring to front را انتخاب کنید. حالا با استفاده از Direct selection (A)، Anchor Point قسمت پایین-راست مثلث را انتخاب کنید و آن را تا وسط خط پایینی مثلث بکشید و میزان شفافیت (Opacity) آن را روی 40% قرار دهید و در قسمت Blending Mode مود Multiply را انتخاب نمایید. حالا کل اجزای کوه را در انتخاب کنید و در یک گروه قرار دهید(Ctrl-G).

    آموزش ایلوستریتور

    کوه را در قسمت وسط تصویر اصلی و در پشت تپه‌ها قرار دهید، از آن دو کپی کوچک‌تر درست کنید و در چپ و راست و جلوی آن قرار دهید. دو مثلث دیگر با رنگ #659cad درست کنید و در پشت کوه‌ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    تقریبا منظره‌ی کوهستانی به پایان رسیده، حالا نوبت آسمان و اجزای آن است. برای درست کردن آسمان ابتدا کل لایه‌ها را به جز لایه‌ی Sky قفل کنید، در مرحله‌ی اول یک مربع در اندازه‌ی 1200 x 1200 px درست کنید و رنگ آن را به #77b8cc تغییر دهید، آن را در وسط Artboard خود قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای پر کردن فضای خالی آسمان می‌توانید با استفاده از Pen tool یا ابزار مستطیل شکلی با گوشه‌های کاملا گرد که مثل ابر باشد درست کنید. ( #9accdb ) و آن‌‌ها را پشت کوه‌ها قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن ابر‌های اصلی، دو دایره با اندازه‌های مختلف به رنگ سفید درست کنید و آنها را با فاصله روی هم قرار دهید، حالا یک مستطیل با گوشه‌های گرد ایجاد کنید و آن را در وسط دو دایره‌ی دیگر قرار دهید (از عکس زیر پیروی کنید). با استفاده از ابزار Unite از پنل Pathfinder آن‌ها را به یک شکل تبدیل کنید و برای رنگ آن در قسمت Fill کد #e2f0e9 را قرار دهید و قسمت Stroke را خالی بگذارید. چند کپی در اندازه‌های مختلف از آن درست کنید و در قسمت‌های مختلف آسمان قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای تمام کردن کار فقط به یک خورشید احتیاج داریم.
    برای درست کردن خورشید ابتدا یک دایره در ابعاد 105 x 105 px به رنگ #fff45a ایجاد کنید، یک خط عمودی (/) از وسط دایره بکشید و با استفاده از ابزار Divide در پنل Pathfinder آن را به دو قسمت تقسیم کرده، دایره را از حالت گروه خارج کنید و رنگ قسمت چپ آن را به #fde23d تغییر دهید.
    یک دایره‌ی دیگر به ابعاد 144 x 144 px به رنگ #fbcd30 در پشت دایره‌ی اول درست کنید، به قسمت Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید، در قسمت سایز 5 px / Absolute را بزنید و برای عدد در قسمت Ridges per segment عدد 10 را قرار دهید، تیک قسمت Smooth Points را بزنید و ok را فشار دهید. برای اعمال این افکت به قسمت Object > Expand Appearance بروید. حالا کل اجزای خورشید را انتخاب کنید و در یک گروه قرار داده، آن را در جای مناسب قرار دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    منظره‌ی کوهستانی ما به پایان رسید!
    شما میتوانید با استفاده از خلاقیت خود اجزای دیگری نیز با همین ابزارها درست کنید و در این منظره قرار دهید یا یک تصویر دیگر درست کنید.
    امیدواریم که این آموزش به شما کمک کرده باشد تا بتوانید از خلاقیت خود برای خلق کردن کارهای دیگر راحت‌تر استفاده کنید.

    منبع:

    https://design.tutsplus.com

    18 فروردین 97تلگرامتوئیتر
  • 10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت
    آموزش10 نکته برای طراحی کارت ویزیت متفاوت

    در طراحی‌های چاپی مهمترین بخش، قسمت نهایی کار است، یعنی چاپ. با توجه به این‌که زمان زیادی برای آماده‌سازی فایل خود گذاشته‌اند، قطعا مایل نیستید که این طرح به دلایل مختلف از چاپخانه برگشت داده شود؛ بنابراین باید از آماده بودن فایل برای چاپ اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به چگونگی بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

    تفاوت بین RGB و CMYK

     تفاوت بین RGB و CMYK

    نوع رنگ‌هایی که در نرم‌افزارها استفاده می‌شوند با رنگ‌هایی که در دستگاه‌های چاپ به کار می‌روند، متفاوت است. گرافیک‌های کامپیوتری از رنگ قرمز، سبز و آبی به عنوان رنگ‌های اصلی استفاده می‌کنند که به RGB معروف بوده اما پرینترها از چهار رنگ cyan، magenta، زرد و سیاه استفاده می‌کنند که به اصطلاح به آن CMYK می‌گویند.
    سیستم رنگ RGB دارای طیف وسیعتری از رنگ‌ها نسبت به دستگاه‌های چاپ می‌باشد. اگر فقط برای کار‌های دیجیتالی طراحی می‌کنید سیستم رنگی را RGB و اگر برای کار چاپی طراحی می‌کنید روی CMYK تنظیم کنید. گرچه وقتی در حالت CMYK طراحی می‌کنید، ممکن است رنگی که در صفحه نمایش می‌بینید با رنگ خروجی چاپی متفاوت باشد. یکی از کار‌هایی که می‌تواند این خطا را کاهش دهد استفاده از کد رنگ‌ها به جای انتخاب دستی آن‌ها می‌باشد.

    اهمیت وضوح تصویر

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : وضوح تصویر

    وقتی برای فرمت‌های وب طراحی می‌کنید، وضوح تصویر در اولویت نیست، ولی وقتی برای یک کار چاپی طراحی انجام می‌دهید، اگر نمی‌خواهید که تصویر شما مات و بی‌کیفیت به نظر برسد وضوح تصویر را در اولویت کار خود قرار دهید.
    برای چاپ، مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید مقدار DPI (dots per inch) است. همان طور که از نامش پیداست، میزان تراکم نقطه‌هایی است که چاپگر در هر مربع یک اینچی چاپ می‌کند.
    بالاترین مقداری که می‌توان برای این تراکم در نظر گرفت 300 DPI است، DPI بالاتری وجود ندارد. پس قبل از شروع کار این نکته را در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشد که یک میزان تراکم دیگر به اسم PPI (pixels per inch) نیز وجود دارد که برای طراحی‌های فضای دیجیتال به کار می‌رود؛ پس اگر برای یک کار چاپی طراحی می‌کنید، DPI به کار شما می‌آید.

    اهمیت ابعاد کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : ابعاد کار

    در کارهای چاپی ابعاد با توجه به نوع کار (پوستر، کارت ویزیت، بنر و ...) اهمیت بالایی دارد، شاید در هنگام طراحی کیفیت کار خوب به نظر برسد، اما باید توجه کنید که کار در هنگام چاپ چه کیفیتی پیدا می‌کند. یکی از نکات مهم، نوشته‌ها است. برای مثال بهتر است برای کارت‌های ویزیت از فونت‌های باریک استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید اندازه‌ی آن هنگام چاپ خوانا باشد.
    نکته‌ی بعدی ابعاد تصاویری است که برای کارهای بزرگ استفاده می‌کنید، اگر از فایل‌های رستر استفاده می‌کنید باید بهترین وضوح تصویر را داشته باشد، ولی اگر از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنید در هنگام چاپ با مشکل افت کیفیت روبرو نمی‌شوید.

    خطای برش

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : خطای برش

    دستگاه‌های برش معمولا خیلی دقیق برش نمی‌زنند. طراحان برای اجتناب از این خطا یک فضای کوچک (معمولا 3 میلی‌متر) در اطراف طراحی در نظر می‌گیرند که در اصطلاح به آن Bleed می‌گویند.

    اهمیت اصلاح کار

    پنج نکته برای طراحی‌های چاپی : اصلاح کار کار

    یکی از مشکلات اصلی در کارهای چاپی بی‌توجهی هنگام طراحی است. وقتی برای کارهای دیجیتال طراحی می‌کنید می‌توانید اشتباهات را بارها درست کنید، ولی هنگامی که یک کار چاپ شد راهی برای درست کردن اشتباهات وجود ندارد. پس قبل از چاپ، چند بار دیگر تمام جزئیات را بررسی کنید که تا جای ممکن خطاها درست شود.

    منبع:

    www.creativebloq.com

    20 آبانتلگرامتوئیتر
  • واقعیت مجازی
    آموزشواقعیت مجازی

    واقعیت مجازی (VR) استفاده از تکنولوژی کامپیوتر برای ایجاد محیط شبیه سازی شده است. برخلاف رابط کاربری سنتی، VR کاربر را درون یک تجربه قرار می‌دهد به طوری که به جای دیدن یک صفحه در مقابل خود، کاربران قادر به تعامل با دنیای سه بعدی هستند. با شبیه سازی، بسیاری از حس‌ها نظیر بینایی، شنیدن، لمس کردن‌ و حتی بویایی، رایانه به دروازه‌ای برای ورود به این جهان مصنوع تبدیل می‌شود.

    تفاوت بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟

    واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دو روی یک سکه هستند.
    در واقعیت افزوده، کامپیوتر‌ از حسگرها (سنسورها) و الگوریتم‌ها برای تعیین موقعیت و جهت دوربین استفاده می‌کند. سپس تکنولوژی AR یا همان واقعیت افزوده، تصاویر گرافیکی 3D را به دوربین اضافه می‌کند، به عنوان مثال شرکت آمازون با استفاده از این تکنولوژی به مشتریان، این توانایی را می‌دهد که بتوانند اجناسی که می‌خواهند خریداری کنند را، با استفاده از تلفن همراه و قابلیت AR در فضای خانه ببینند و خریداری کنند، به این شکل که اگر شما بخواهید از سایت آمازون چیزی مثل مبل خریداری کنید ابتدا می‌توانید آن را در فضای خانه‌ی خود ببینید.

    ولی در فضای واقعیت مجازی (VR)، به جای استفاده کردن از دوربین و قرار دادن بعضی از اوبژه‌های 3D در فضای واقعی، به طور کل از فضا و اوبژه‌های 3D استفاده کرده و فقط چشم و جهت سر کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به یک سری از بازی‌‌های کنسول PS4 اشاره کرد، که شما می‌توانید با استفاده از هدست‌های مخصوص VR این بازی‌ها را انجام دهید و دقیقا از دید شخصیت اصلی بازی، ببینید.

    منابع:

    www.marxentlabs.com

    www.youtube.com

    www.aparat.com

    15 بهمنتلگرامتوئیتر