Raster و Vector چه فرقی دارند؟
آموزشتلگرامتوئیتر

Raster و Vector چه فرقی دارند؟

این سوال توسط بسیاری از طراحان تازه کار و افراد علاقه‌مند پرسیده می‌شود. وقت آن است که تفاوت میان رستر و وکتور را روشن کنیم.

 Raster و Vector چه فرقی دارند؟

دو نوع گرافیک کامپیوتری وجود دارد : گرافیک شطرنجی یا رستر(Raster) و گرافیک برداری (Vector) گرافیک رستر، تصاویری هستند که به وسیله‌ی تقسیم کردن تصویر به عناصر کوچکتر تصویر که پیکسل نامیده می‌شوند ساخته میشود. پیکسلها، محتوای اطلاعاتی مثل کنترل شفافیت و رنگ می‌باشند، که این اطلاعات می‌توانند در هر یک از پیکسل‌ها برای هر جزء برنامه نگهداری شوند.

 Raster و Vector چه فرقی دارند؟

گرافیک برداری روشی در تولید و ذخیره‌ی فایل‌های تصویری کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی و چند ضلعی‌ها ذخیره می‌شود. واژه‌ی بردار در این کاربرد معنایی وسع‌تر از یک خط راست دارد.

 Raster و Vector چه فرقی دارند؟

در ادامه شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام فرمت گرافیکی بهتر است؟!.
در اینجا می‌توان گفت که هر کدام دارای نکات مثبت و منفی هستند که با توجه به نوع کار گرافیکی که قرار است انجام شود باید از آن‌ها استفاده کرد. گرافیک شطرنجی قادر به نمایش هزاران رنگ در یک تصویر واحد است. درواقع ویرایش رنگ در گرافیک شطرنجی فراتر از یک گرافیک برداری انجام می‌شود و اینکه تصاویر رستر اغلب فایل‌های سنگینی هستند، در حالی که فایلهای وکتور نسبتا سبک‌ترند. به یاد داشته باشید تصاویر وکتور بهتر است برای آرم‌ها و تصویرسازی استفاده شود و تصاویر رستر در عکاسی دیجیتال استاندارد به کار می‌رود و معمولا هنگامی که تصاویر به صورت دیجیتالی منتشر می‌شوند، برای تمام گرافیک‌ها اعم از برداری یا شطرنجی قابل استفاده می‌باشند.

منبع:


www.psprint.com

سینا کشاورز
نویسنده:سینا کشاورزطراح و گرافیست ایموگراف

نظرات کاربران

نام:
ایمیل:
متن نظر:
  • گرافیک
    آموزشگرافیک

    گرافیک (برگرفته از واژه‌ی یونانی graphikos) تصاویر بصری یا طرح‌هایی هستند که بر روی برخی از سطوح مانند دیوار، بوم، صفحه نمایش، کاغذ یا سنگ و ... برای اطلاع‌رسانی، مصور کردن یا به عنوان سرگرمی استفاده می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که «هنر گرافیک» از جمله هنرهای تجسمی است که گاهی با نقاشی اشتباه گرفته می‌شود؛ این در حالی است که گرافیک، ایده‌هایی است که از سوی طراح به مرحله اجرا می‌رسد؛ به عنوان مثال، می‌توان به نمایش تصویری داده‌های کامپیوتری، حروف چینی و هنرهای تجسمی و همچنین در نرم‌افزارهای آموزشی و تفریحی اشاره داشت.

    گرافیک کامپیوتری

    تصاویری که توسط کامپیوتر تولید میشوند، گرافیک کامپیوتری نامیده شده که عکس‌ها، نقاشی‌ها، نمودارها، تایپوگرافی، اعداد، نمادها، طرح‌های هندسی، نقشه‌ها و یا سایر تصاویر نمونه‌هایی از این نوع محسوب می‌شوند.

    طراحی گرافیکی ممکن است صرفا شامل تایپوگرافی برای بروشور، فلایر، پوستر، وب سایت و یا کتاب بدون هیچ عنصر دیگری باشد.

    گرافیک یکی از پنج عنصر کلیدی تکنولوژی چند رسانه‌ای و یکی از شیوه‌های اصلی تبلیغات فروش کالا یا خدمات است. گرافیک، متشکل از عناصر بصری است که اغلب برای اشاره به اطلاعات خاص به خوانندگان و بینندگان به کار رفته و همچنین از آنها برای تکمیل متن و کمک به درک مخاطب استفاده می‌شود.

    گرافیک در تبلیغات

    تبلیغات یکی از سودآورترین کاربردهای گرافیک است. هنرمندان اغلب فعالیت‌های تبلیغاتی خاصی انجام می‌دهند تا شانس فروش آثار هنری خود را افزایش دهند. مهم‌تر از همه، گرافیک به چشم‌انداز کلی آثار هنری طراحی شده، کمک می‌کند که این به نوبه خود باعث جذب عموم مخاطبان به کار هنری یا خرید آن می‌شود.
    بنابراین، در تبلیغات جهت متقاعد کردن خوانندگان یا بینندگان، باید از ابزارهای گرافیکی مناسب استفاده شود تا بتواند به طراح یا تبلیغ‌کننده سود لازم را برساند.

    تاریخچه


    تاریخچه گرافیک

    تاریخچه این هنر به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها از طریق تصاویر با یکدیگر صحبت می‌کردند. در حقیقت از دوره غارنشینی تصاویری به جای مانده که نشان‌دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است.
    اولین طرح‌های گرافیکی که انسان‌شناسان پیدا کرده‌اند، نقاشی‌های غار و نشانه‌گذاری بر روی تخته سنگ، استخوان و عاج‌هایی بود که از دوران پالئولیتیک (دوره پارینه سنگی بالایی یعنی در حدود 15.000 تا 40.000 سال پیش از میلاد مسیح) به جای مانده است. بسیاری از این نگاره‌ها اطلاعات مربوط به اخترشناسی، فصول و تاریخ را ثبت کرده‌اند.
    برخی از اولین گرافیک‌ها و نقاشی‌های شناخته شده در دنیای مدرن که تقریبا از 6.000 سال پیش پیدا شدند، تکه‌‎های سنگی حک شده و مهر و موم‌های سیلندر-سرامیکی هستند که آغاز دوره‌های تاریخی و نگهداری پرونده‌های حسابداری و انبارداری را نشان می‌دهند. در مصر باستان از پاپیروس، سنگ آهک یا چوب برای طراحی در اهرام استفاده می‌کردند. در سال‌های 250 تا 600 قبل از میلاد، نیز یونانیان از گرافیک در مسائل هندسی مانند نظریه دایره یا قضیه فیثاغورث استفاده می‌کردند.

    اصطلاح طراحی گرافیک توسط ویلیام ادیسون دوینگینز ( William Addison Dwiggins) در سال 1922 خلق گردید. البته طراحی‌های انسانی در غارها مانند غار لسکو در فرانسه (Lascaux) یا ستون تراجان در رم یا نسخه‌های خطی مصور (illuminated manuscript) نیز گرافیک به حساب می‌آیند.


    منبع:

    www.wikipedia.com

    11 مهرتلگرامتوئیتر
  • فراخوان رقابت هنر دیجیتال CGTrader سال 2018
    اخبارفراخوان رقابت هنر دیجیتال CGTrader سال 2018

    مهلت ارسال 8 مهر ماه 1397/ 30 سپتامبر 2018

    CGTrader از تمام هنرمندان جهان دعوت می‌نمایید تا بهترین آثار خود را برای شرکت در رقابت هنری دیجیتال CGTrader ارائه دهند. این رقابت در 6 گروه: تصویرسازی شخصیت، تصویرسازی محیطی، طراحی شئ، هنر مفهومی شخصیت، هنر مفهومی محیطی و طراحی مفهومی شئ برگزار می‌شود و تمام هنرمندانی که در زمینه‌ی گرافیک کامپیوتری اعم از دو بعدی و سه بعدی فعالیت می‌کنند را دعوت می‌نماید. در هر گروه، یک اثر برتر و دو اثر برگزیده انتخاب خواهند شد.

    از تمامی هنرمندان خلاق دعوت می‌شود تا قبل از 8 مهر ماه در این رقابت شرکت نمایند و فرصت برنده شدن جوایز به ارزش 60.000 هزار دلار را به دست آورند. شرکت کنندگان باید حداکثر 3 اثر را برای دو گروه از 6 گروه بالا ارسال نمایند و آثار هنری ارائه شده لازم نیست که به طور انحصاری برای رقابت ایجاد شوند.
    هزینه‌ی شرکت در این رقابت رایگان می‌باشد و شرکت کنندگان می‌توانند برای شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه و ثبت نام نمایند.

    www.cgtrader.com

    منبع:

    contestwatchers.com

    16 فروردین 97تلگرامتوئیتر
  • حجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی
    آموزشحجم دادن به تصویرسازی‌های دو بعدی

    معمولا تصاویر دو بعدی بسیار جذاب هستند. درست کردن یک طرح دو بعدی دیجیتال شاید ساده به نظر برسد اما در عین حال می‌تواند یک کار پیچیده باشد. در حجم دادن به کارهای دو بعدی در طراحی‌های وکتور، معمولا این سوال برای طراح پیش می‌آید که آیا طرح به مرحله‌ی پایانی رسیده یا خیر. خب در این آموزش چند راه کوچک را با هم یاد می‌گیریم که طرح‌ها شکل بهتری بگیرند.

    خب، با کشیدن چند شکل ساده شروع می‌کنیم. اینجا از یک جمجمه، کدو تنبل و شکل یک شبح استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید به دلخواه خود روی طرح‌های خودتان کار کنید. اگر شما روی کاغذ طراحی کرده‌اید می‌توانید طرحتان را اسکن کنید یا از طرحتان عکس بگیرید و آن را به ایلوستریتور وارد کنید، Opacity آن را روی ۳۰٪ قرار دهید و لایه را قفل کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    ابتدا برای طرحتان یک پالت رنگی درست کنید. ما برای طرح‌هایی که در این آموزش با آن‌ها کار می‌کنیم از چند رنگ گرم استفاده می‌کنیم. پالت رنگی ما از چهار رنگ بژ (ffe1b3 #)، نارنجی (f7931e #)، قرمز (d6212a #) و آبی تیره (00001d #) درست شده. رنگ‌های گرم این پالت به خوبی در کنار هم قرار می‌گیرند و آبی تیره برای خط‌های اصلی انتخاب مناسبی است.

    آموزش ایلوستریتور

    برای کشیدن طرح‌ها در ایلوستریتور معمولا از ابزار Pen استفاده می‌کنیم، شما می‌توانید با فشار دادن کلید P آن را فعال کنید. شاید استفاده از این ابزار برای کسانی که تازه کار را با ایلوستریتور شروع کرده‌اند کمی سخت باشد ولی وقتی کار کردن با آن را یاد بگیرید می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بکشید.

    خب برای کشیدن طرح اول که اسکلت هست، با کشیدن منحنی‌های بزرگ شروع می‌کنیم، سپس به منحنی‌های پیچیده‌تر مثل دندان‌ها می‌پردازیم.

    آموزش ایلوستریتور

    کار را با کشیدن جزئیات بیشتر مثل دماغ و چشم‌ها ادامه دهید. پس از کشیدن خط‌های اصلی رنگ سر را بژ و رنگ چشم‌ها و دماغ را آبی تیره کنید. خب، فعلا کارمان با این طرح تمام شده.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که قرار است روی آن کار کنیم کدو تنبل است. با کشیدن خط‌های دور آن شروع می‌کنیم، سپس ساقه را می‌کشیم و با جزئیات صورت مرحله‌ی اول را تمام می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    زمانی که طرح کلی را کشیدید، شروع به کشیدن شیارهای روی کدو بکنید. رنگ کدو را نارنجی و ساقه را بژ کنید. جزئیات صورت را نیز به آبی تیره تغییر دهید. برای رنگ‌ کردن شیار‌ها باید از رنگی استفاده کنیم که در پالت ما وجود ندارد. پس از رنگ نارنجی استفاده می‌کنیم ولی رنگ شما از رنگ اصلی کدو باید روشن‌تر باشد. زمانی که کارتان با رنگ کردن طرحتان تمام شد لایه‌ها را در یک گروه قرار دهید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    آخرین شکلی که می‌کشیم، شبح است. کشیدن این طرح بسیار ساده است، پس با کشیدن خط‌های دور شبح شروع کنید و با کشیدن چشم‌ها، دماغ و دهان آن را تمام کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    بعد از کشیدن خط‌های اصلی شکل، نوبت رنگ کردن آن می‌رسد. رنگ بدنه‌ای اصلی شبح را بژ کنید و برای دماغ و دهان از رنگ آبی تیره استفاده کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا برای این که بهتر بتوانید شکل‌هایتان را ببینید رنگ پس‌زمینه را قرمز کنید، با این کار شما کنتراست بالایی بین طرح و پس‌زمینه ایجاد می‌کنید. شاید الان طرحتان تمام شده به نظر برسد، و واقعا همین طور است ولی برای اینکه خروجی بهتری داشته باشیم بهتر است جزئیات بیشتری به آنها اضافه کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    خب برای حجم دادن به طرح‌ها از اضافه کردن سایه شروع می‌کنیم. برای کشیدن سایه‌ها باید تصور کنیم که منبع نور فرضی که سایه ایجاد می‌کند از کدام زاویه می‌تابد. اگر منبع نور فرضی ما از بالا در سمت چپ شکل بتابد سایه‌ای که ایجاد می‌کند در پایین سمت راست طرحمان است. خب ابزار Pen را انتخاب کنید(کلید P)، در قسمتی که می‌خواهید سایه ایجاد کنید شکل سایه را بکشید، از سر اسکلت یک کپی روی سایه ایجاد کنید و از پنل Pathfinder فرمان Insert را اعمال کنید(۱). با این کار سایه‌ای که درست کرده‌اید دقیقا روی سر اسکلت قرار دارد.(۲) برای رنگ سایه از خاکستری روشن استفاده کنید، پنل Transparency را باز کنید و در قسمت مد Multiply را انتخاب کنید، با ابزار Pen یک سایه‌ی سفید در قسمت چپ بالای سر بکشید(۳). با این کار کنتراست بین قسمت‌های نور خورده و سایه دار را مشخص می‌کنید.

    آموزش ایلوستریتور

    در مرحله‌ی بعدی برای جدا کردن تصویر از پس‌زمینه دور تصویر را خط می‌کشیم. ابزار Pen را انتخاب کنید و با فاصله‌ی کم از طرحتان خطی بکشید که مانند شکل اصلی شما باشد(۲). زمانی که کارتان تمام شد رنگ داخل شکل جدید را آبی تیره کنید و سراغ طرح بعدی بروید.

    آموزش ایلوستریتور

    شکل بعدی که به آن حجم می‌دهیم کدو تنبل است. ابزار Pen را انتخاب کنید؛ در سمت راست قسمت پایین کدو شکل سایه را بکشید. از قسمت سر کدو یک کپی روی سایه درست کنید و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را انجام دهید، رنگ سایه را خاکستری روشن کنید، حالا از پنل Transparency مد رنگ را به Multiply تغییر دهید(۲). حالا برای ایجاد کنتراست بین قسمت های روشن و سایه دار تصویر یک شکل با رنگ سفید در قسمت بالایی سمت چپ شکل بکشید و Opacity آن را روی ۴۰٪ قرار دهید (۳).

    آموزش ایلوستریتور

    حالا مثل شکل قبلی (اسکلت) برای جدا کردن شکل از پس‌زمینه با استفاده از ابزار Pen دور آن خط بکشید و رنگ آن را به آبی تیره تغییر دهید.

    آموزش ایلوستریتور

    برای درست کردن شکل آخر نیز کارهای بالا را انجام می‌دهیم. با استفاده از ابزار Pen شکل سایه را ایجاد می‌کنیم و از بدن شبح یک کپی روی سایه ایجاد کرده و از پنل Pathfinder فرمان Intersect را اعمال می‌کنیم(۱). رنگ سایه را خاکستری روشن کرده و با استفاده از پنل Transparency مد آن را روی Multiply قرار می‌دهیم(۲). بعد از انجام این کارها یک سایه‌ به رنگ سفید در سمت چپ قسمت بالایی شبح درست می‌کنیم.

    آموزش ایلوستریتور

    در نهایت برای اینکه تصویر شبح از پس‌زمینه جدا شود با استفاده از ابزار Pen دور آن خط می‌کشیم و رنگ آن را به آبی تیره تغییر می‌دهیم.

    “آموزش

    خب، به نظر میرسد که طراحی ما تمام شده. بیایید با هم به تصاویر نگاه کنیم، تصاویر کاملا بی نقص هستند و آماده‌ی به نمایش گذاشتن هستن، ولی برای اینکه جلوه‌ی بهتری داشته باشند شاید بتوانیم چند تغییر کوچک برای آنها انجام دهیم تا شاید تصاویر شخصیت بگیرند.

    آموزش ایلوستریتور

    برای این کار با استفاده از ابزار Pen چند شکل کوچک برای جزئیات بیشتر درست می‌کنیم. من در اینجا از اشکال سه ستاره، دو رعد و برق و سه شکل اشک استفاده میکنم.

    آموزش ایلوستریتور

    حالا این جزئیات را کنار شکل‌های اصلی خود قرار دهید، دقت داشته باشید تعداد زیاد یا شکل‌های پیچیده برای این جزئیات انتخاب نکنید.

    آموزش ایلوستریتور

    تبریک میگم، کار شما به پایان رسید.

    منبع:

    www.tutpad.com

    15 آذر 97تلگرامتوئیتر